• یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99110502982
  • خبرنگار : 50037

«سرطان» ایستگاه آخر زندگی نیست

«سرطان» ایستگاه آخر زندگی نیست

ایسنا/همدان رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد گفت: «سرطان» نه ایستگاه آخر زندگی است و نه طاعون قرن، سرطان تنها یک بیماری است که تنها با خودمراقبتی از سلامتی خود و چکاپ‌های ماهیانه از پیش‌روی آن می توان جلوگیری کرد.

فهیمه بهزادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکم تا هفتم بهمن ماه آغاز هفته ملی پویش مبارزه با سرطان ها نامگذاری شده است، افزود: تحقیقات مبین آن است که بیش از ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است و کاهش فشارهای روانی و استرس، انتخاب الگوی صحیح زندگی مانند عدم مصرف دخانیات و الکل، رعایت وزن ایده آل و برنامه های ورزشی مستمر و قطعاً الگوهای صحیح غذایی می تواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند.

وی تصریح کرد: روز جهانی مبارزه با سرطان هر ساله در چهارم فوریه برابر با ۱۵ بهمن ماه در سراسر جهان با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به سرطان، نحوه پیشگیری و برخورد با آن برگزار می شود، در واقع این روز بخشی از برنامه های جهانی مبارزه با سرطان است که به منظور ایجاد هماهنگی بین محققان، متخصصان سلامت، بیماران، دولتمردان، صنعتگران و بهورزان برای مبارزه با سرطان انجام می گیرد.

بهزادی خاطرنشان کرد: بر همین اساس شعار کمپینی که از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۱ برگزار می شود «من هستم و خواهم بود» تعیین شده، این شعار از تعهد شخصی حمایت می کند و نشان دهنده تأثیر حرکت های فردی بر آینده بیماران مبتلا به سرطان است.

وی گفت: در ایران نیز هفته اول بهمن به عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان نام گذاری شده و از شش سال پیش، پویش ملی مبارزه با سرطان با هدف اطلاع رسانی و جلب حمایت برای کنترل سرطان با شعار «سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خودمراقبتی و امید» برگزار می شود.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد اظهار کرد: نگاهی به آخرین گزارش ثبت سرطان نشان می دهد که تعداد کل موارد جدید سرطان در هر سال در ایران ۱۲۵ هزار نفر بوده که ۵۳ درصد موارد به مردان و ۴۷ درصد به زنان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه پر بروزترین سرطان ها در مردان سرطان معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه و در زنان تیروئید، پستان، معده، روده بزرگ، پوست و در هر دو جنس پوست، معده، رودبزرگ، پستان و پروستات ثبت شده است، گفت: بروز سرطان در ایران به ازای هر ۱۰۰  هزار نفر به ترتیب در مردان و زنان ۱۷۵ و ۱۴۹ و کمتر از متوسط جهانی است(در جهان در مردان و زنان به ترتیب ۲۱۹ و ۱۸۳) اما هم در جهان و هم در ایران تعداد موارد سرطان طی دو دهه آینده افزایش خواهد یافت.

بهزادی خاطرنشان کرد: این افزایش در همه کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است و مهمترین علت آن هم افزایش امید به زندگی و جمعیت رو به رشد سالمندان بوده که در کشورهای در حال توسعه بارزتر است و دو علت دیگر شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی است.

وی یادآور شد: با به‌کارگیری چهار مؤلفه اصلی کنترل سرطان، شامل پیشگیری از ابتلا، تشخیص به‌هنگام، اقدام به درمان و مراقبت‌های تسکینی، می‌توان از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کرده و آمار مرگ و میر در اثر ابتلا به آن را نیز کاهش داد.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با اشاره به ۱۰ گام مؤثر برای پیشگیری از سرطان اضافه کرد: سیگار و قلیان نکشید و در معرض دود آن قرار نگیرید، روزانه حداقل ۳۰ دقیقه تند راه بروید و پنج وعده میوه و سبزیجات بخورید.

وی همچنین با تأکید بر کاهش قند، شکر، نمک و روغن در مصرف روزانه تغذیه غذایی مطرح کرد: وزن خود را مدیریت کنید چراکه اضافه وزن و چاقی بیماری زاست و با کرم ضدآفتاب و پوشش مناسب از پوست خود محافظت کنید.

بهزادی در ادامه با بیان اینکه برای پیشگیری از سرطان یکی از ۱۰ گام مؤثر دوری از موادمخدر و ننوشیدن الکل است، خاطرنشان کرد: آلاینده های سرطان زا را بشناسید و از خود محافظت کنید و
با خود، دیگران و محیط زیست مهربان باشید ضمن اینکه علائم هشداردهنده سرطان را بشناسید و به موقع برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه شایع ترین سرطان ایران و جهان سرطان سینه است که ۹۹ درصد مبتلایان زنان و یک درصد مردان را شامل شده و شیب ابتلا به این سرطان در ایران صعودی است، اظهار کرد: سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع جهان و پنجمین علت مرگ زنان در کشور ماست، آمار دقیقی از این سرطان در دسترس نیست اما براساس نظریه سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد زنان بالای ۱۵ سال در معرض خطر هستند.

بهزادی با اشاره به فعالیت دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در این رابطه بیان کرد: در برنامه مراقبت های سلامت میانسالان غربالگری سرطان سینه و دهانه رحم به طور همیشگی در مراکز خدمات درمانی شهرستان اسدآباد انجام می‌گیرد و موارد مشکوک و مثبت برای پیگیری و درمان به مراکز تخصصی تر ارجاع می شود.

وی گفت: هر ساله در هفته مبارزه با سرطان یک تا هفتم بهمن ماه به طور خاص فعالیت های ویژه در این رابطه از جمله غربالگری رایگان سرطان سینه و دهانه رحم در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، برگزاری وسیع کلاس های آموزشی حضوری و امسال به طور ویژه غیرحضوری، مسابقات ویژه بانوان، اقدامات خاص غربالگری و آموزشی برای بانوان شاغل در ادارات، سفیران سلامت خانوار و رابطین محله، سفیران سلامت ادارات(بانوان) و بسیج اطلاع رسانی عمومی برای پیشگیری و تشخیص به موقع درمان و پیگیری بعد از درمان و شناسایی و پیگیری گروه در معرض خطر بیشتر از اقدامات گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha