• یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99110503272
  • خبرنگار : 50071

معاون فنی آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد مطرح کرد

رایگان بودن غربالگری مادران باردار در اکثر کشورها

رایگان بودن غربالگری مادران باردار در اکثر کشورها

ایسنا/خراسان رضوی معاون فنی آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در اکثر کشورها غربالگری مادران باردار رایگان است چون آنها دنبال جمعیت با کیفیت هستند که مسلما روی بهره وری مفید جمعیت تاثیر دارد.

اصغر حاتمی در نشست بررسی غربالگری جنین و چالش‌های جمعیتی که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: درحال حاضر شاهد جنگ علم با شبه علم هستیم. علم فرضیه، اثبات و قانون دارد. شبه علم این روند را طی نمی‌کند؛ مثلا شبه علم ذکر می‌کند واکسن نزنید، در صورتی که با زدن واکسن بسیاری از بیماری‌ها کنترل و حذف می‌شود. یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که امروز  شما در نسل جدید فلج اطفال نمی‌بینید در نتیجه  با واکسیناسیون یک نقص از جامعه حذف شده و همچنین هزینه سربار آن هم حذف شده است.

وی افزود: یکی از تبلیغات این است که می‌گویند افراد منگول هم می‌توانند کار کنند، بله آنها می‌توانند کار تکراری و بدون خستگی انجام دهند اما آسیب‌های روانی و اقتصادی که به خانواده و جامعه تحمیل می‌شود را باید مد نظر داشت ضمن اینکه در حال حاضر ربات هم می‌تواند کار تکراری و بدون خستگی انجام دهد.

تولد علم و فن در گرو افزایش بهره هوشی جامعه است

معاون فنی آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه درحال حاضر یکی از پشتوانه‌های کشورها تولید علم و فن است، ادامه داد: علم و فن هنگامی تولید می‌شود که بهره هوشی متوسط آن جامعه بالا رود. بر اساس آمارها اگر میانگین بهره هوشی کشوری کمتراز ۸۵ باشد معمولا آن کشور تولید علم و فن ندارد. کشورهایی که می‌خواهند این پشتوانه را قوی کنند، از کشورهای دیگر افراد خاص و با بهره هوشی بالا را پذیرش می‌کنند و دنبال افزایش جمعیت با کیفیت هستند.

حاتمی بیان کرد: اگر غربالگری را برداریم، وجود افراد مشکل‌دار در کشور باعث هزینه سربار برای جامعه و خانواده شده و علاوه‌بر آن بر بهره هوشی متوسط کشور هم تاثیر می‌گذارد. در اکثر کشورها غربالگری مادران باردار رایگان است چون آنها دنبال جمعیت با کیفیت هستند که مسلما روی بهره وری مفید جمعیت تاثیر دارد.

وی تصریح کرد: یک مادر  مختار است بچه منگول به دنیا بیاورد اما عدالت این است که به فرزندان دیگر خود نیز توان رسیدگی داشته باشد؛ باید این نکته را در نظر داشت که او تنها، مادر یک فرزند نیست بلکه فرزندان دیگری هم دارد که باید حق آنها را از نظر روانی، اقتصادی و زمان صرف شده درنظر بگیرد.

معاون فنی آموزشی و نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: ما هم از پیر شدن جامعه نگرانیم اما جامعه‌ای می‌خواهیم با جمعیت بیشتر و کیفیت بالاتر. لذا بدیهی است طوری حرکت کنیم که جامعه سالم با کیفیت و با بهره‌وری بالا داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha