• چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99110806010
  • منبع : سفارتخانه‌های ایران در خارج کشور

سفیر ایران در تفلیس در آستانه سفر ظریف به گرجستان مطرح کرد

ابتکار منطقه‌ای سفر وزیر خارجه و فرصت‌های طلایی فراروی توسعه و رفاه برای قفقاز

ابتکار منطقه‌ای سفر وزیر خارجه و فرصت‌های طلایی فراروی توسعه و رفاه برای قفقاز
سفیر ایران در گرجستان

در آستانه سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به گرجستان،  سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس با انتشار یادداشتی آخرین تحولات منطقه ای و مناسبات دوجانبه و ابعاد این سفر را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت  اکبر قاسمی سفیر کشورمان در روزنامه پرتیراژ رزونانس و خبرگزاری اینترپرس،  به شرح ذیل است:

ابتکارمنطقه ای سفر دکترظریف و فرصتهای طلایی  فراروی توسعه و رفاه برای  قفقاز

ابتکار سفر منطقه ای وزیر امورخارجه ایران با سفر به کشورهای آذربایجان، روسیه ،ارمنستان ،گرجستان و نهایتا به ترکیه انجام می‌گیرد. این سفر با رایزنی‌های چندجانبه، راهبردی و پراهمیت درقلمرو تمامی‌بازیگران وکنشگران منطقه ای و محلی در اقلیم قفقاز درجریان می‌باشد و می‌تواند نقطه عطفی در تکوین تحولات شگرف در راستای استقرار و تحکیم صلح در منطقه باشد. همچنین این ابتکار می‌تواند مرحله جدیدی از احیای ساختارهای توسعه و رفاه را برای همه مردم منطقه در این شرایط بسیار حساس و خطیر بین المللی به همراه داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل گیری حکومت گرجستان  در سال ۱۹۹۲ جزو اولین کشور های جهان بود که استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان را به رسمیت شناخت و در فرآیند دولت سازی کشور و مردم دوست گرجستان چه در مصائب و دردها وچه درشادیها وپیشرفتها، همواره براساس اصل احترام و منافع متقابل، از هیچ کوششی فرو گذار نکرد.

بعد از گذشت تقریبا سه دهه از مناسبات و روابط دوکشور با بیش از ۷۰ موافقت نامه ویادداشت تفاهم فیمابین، بنیان‌های شایسته ای از علایق و مناسبات بین دوکشورها درتمامی عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، دفاعی و امنیتی نهاده شده است. هرچند درمقاطعی به دلایلی نامشخص، چرخه مناسبات با دوره ای از کم تحرکی دراین سالها، روبرو گردید. ولیکن عزم و اراده مقامات عالیه دوکشور همواره بر اساس اصول و آثار موافقت نامه مودت آمیز منعقده فیمابین رهبران، آهنگ عمومی روبه  جلو را نمایان می سازد.

اینک کشورها با صحنه ای نوین که زائیده ای  از واقعیتهای جدید در مناسبات بین المللی  و به ویژه در حوزه منطقه قفقاز بعد از حل منازعه  ۴۴ روزه اخیر درنتیجه بحران قره باغ  بین کشورهای ارمنستان و آذربایجان روبرو شده اند. این رخدادها، چه بخواهیم وچه نخواهیم، موجد یکسری آرایش های جدید در روی زمین و بویژه در عرصه‌های مواصلات و کریدورهای جاده ای، ریلی، دریایی وهوایی و خطوط انرژی برای همه کشورهای ذی نفع در این منطقه ایجاد کرده است وبسیار واضح  است با هم افزایی، همکاری وتشریک مساعی بین کشورهای همگرا همچون ایران و گرجستان، می‌توان فرصتهای  طلایی و گرانقدری برای این دو کشور و دیگر کشورها در قفقاز را خلق نماید؛ فرصتهای که می‌تواند ازخلال رایزنی‌های دکتر ظریف، فضای جدیدی از همکاری و مناسبات و افق های مشترک در عرصه مواصلات وحمل ونقل و انرژی برای دوکشور خلق نماید.

این فضا  همچنین می‌تواند در مرحله اول با هم پوشانی‌های بالفعل بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در قالب پلتفرم  ۳+۱ فرمت آن شکل بگیرد و سپس دایره آن با پیوستن و اضافه شدن دو عضو دیگر روسیه و ترکیه، پلتفرم گسترده ای شامل کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه و ترکیه درقالب فرمت ۳+۳ در خصوص تحولات منطقه قفقاز شکل گیرد و از طریق رایزنی‌های منظم دوره ای، طیف وسیع و متنوعی ازهمکاری‌ها و مناسبات فیمابین وپیوندهای همگرایی منطقه ای جدیدی را در راستای اهداف مشترک مردم این منطقه، به سمت اهداف توسعه پایدار و رفاه و شکوفایی منظقه قفقاز هدایت نماید.

بسیار بدیهی است این رایزنی‌های چند و دوجانبه، برکات و محصول فراوانی برای هم زیستی مسالمت آمیز و ارتقای زندگی  متناسب با تامین نیازهای توسعه ای به هم پوسته ملتهای  قفقاز دارد. به ویژه درشرایطی که ما همگی ملتهای با پیوندهای عمیق و با جامعه ای  که به لحاظ برخورداری  از یک  استعدادهای  بالقوه  وبالفعل ودرهم تنیدگی بارز و با مزایای فراوان ومتنوع برای ترقی و تعالی همسو و ازطریق تشریک مساعی و اقدام جمعی با هزینه‌های حداقلی و با مزیتهای نسبی برتر برای اعتلای کشورهای منطقه قفقاز را دارا می‌باشیم .

پیشرفت وتوسعه همه کشورهای منطقه، تمرکز بر پتانسیل های درون منطقه ودوری از پذیرش راهبرد هزینه مند در مسیر شکوفایی و تقویت ساختار های هم افزایی سازنده درمحیط اقلیم می‌باشد. 

درحوزه مشکلات و موانع جاری برسر راه مراودات دو کشور شامل کامیون داران ایرانی وگرجی ، معالجه آثار رویکردهای غیرشفاف در ارتباط با سرمایه‌های تجار  وسرمایه گذاران ایرانی و نارساییهای ناشی از پیامدهای کرونا ازجمله اموری است که با درایت و مدیریت مقامات طرفین، قابل رسیدگی می‌باشد.

شایان ذکر است؛ خبرگزاری اینتر پرس با انتشار این یادداشت بر ابتکار عمل وزیر امور خارجه ایران جهت ایجاد مکانیسم ۳+۱ (ایران، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) و سپس مشارکت دو کشور دیگر روسیه و ترکیه تاکید کرده است و به نقل از سفیر ایران عنوان نموده از دیگر اهداف سفر، مذاکرات پیرامون مشکلات موجود بین دو کشور از جمله حمل و نقل، رویکرد غیرشفاف به سرمایه‌های ایرانی و آخرین شرایط شیوع کرونا است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha