• پنجشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99110906588
  • منبع : نمایندگی همدان

وزیر علوم:

برنامه تعطیلی یا انحلال واحدهای دانشگاهی را نداریم

برنامه تعطیلی یا انحلال واحدهای دانشگاهی را نداریم

ایسنا/همدان وزیر علوم گفت: هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تعطیلی و یا انحلال واحدهای دانشگاهی در سطح کشور نداریم، اما رویکرد ما براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تجمیع و پیوستن واحدهای دانشگاهی با هدف هم افزایی و افزایش توان این واحدها در راستای انجام وظایف و ماموریت‌های تعریف ‌شده است.

دکتر منصور غلامی پنجشنبه ۹ بهمن ماه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی استان همدان اظهار کرد: در ۲۰ سال گذشته، اقدامات بسیار مؤثری در زمینه پارک‌های علم و فناوری با هدف بهره‌مندی مناسب از ظرفیت‌های علمی برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری مجموعه‌ای کاربردی برای حمایت از نخبگان و ایده‌های جدید علمی است، افزود: در شرایط کنونی، علم و فناوری نقش مهم و قابل توجهی در توسعه، رفاه و بهبود شرایط اقتصادی کشور دارد.

غلامی مطرح کرد: ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز از دیگر برنامه‌های جدی حوزه آموزش عالی کشور است. این صندوق با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان و فعالیت های علمی و پژوهشی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ۶۰۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در کشور وجود دارد که ۱۸۰۰ شرکت از این تعداد تحت حمایت جدی پارک های علم و فناوری قرار دارند همچنین ۱۹۵ مرکز رشد فناوری در سطح دانشگاه‌های کشور راه اندازی و فعال شده که مهم‌ترین کارکرد این مراکز علمی و دانشگاهی زمینه سازی برای بکارگیری فناوری‌های نوین در توسعه کشور است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه شاهد اقدامات و دستاوردهای بسیار قابل توجهی از حضور شرکت های دانش بنیان در عرصه علم و فناوری کشور بودیم که نقش بسیار مهمی در حل مشکلات ایفا کرده اند، یادآور شد: ایران در زمینه انجام پژوهش و تحقیقات دانشگاهی به لحاظ کیفی و کمی در ردیف ۱۵ کشور برتر و بزرگ دنیا قرار دارد.

وی تصریح کرد: هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تعطیلی و یا انحلال واحدهای دانشگاهی در سطح کشور نداریم اما رویکرد ما براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تجمیع و پیوستن واحدهای دانشگاهی با هدف هم افزایی و افزایش توان این واحدها در راستای انجام وظایف و ماموریت‌های تعریف ‌شده است. 

غلامی خاطرنشان کرد: در طرح مدیریت استانی آموزش عالی اصل بر تفویض اختیارات از سطح ستاد در این وزارتخانه به استان‌ها است که دبیرخانه اجرایی شدن این طرح در دانشگاه بزرگ مرکز هر استان به عنوان دانشگاه مادر یا معین تشکیل می‌شود. طی سالیان گذشته، توفیقات خوبی در حوزه آموزش عالی حاصل شده که نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های هدفمند و برنامه محور مسوولان دراین حوزه است.

وی در پایان بیان کرد: مبنای ما در آموزش عالی این است که منابع محدود خود را در سطوح گسترده کم بازده هزینه نمی‌کنیم و  هدف اصلی دراین بخش، هم‌افزایی در تمام وجوه برای بکارگیری علم و فناوری در مسیر رشد و توسعه کشور است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا نیز گفت: با حمایت‌های صورت گرفته دانشگاه D۸ به‌عنوان یک مرکز بین المللی دانشجو می‌پذیرد.

دکتر یعقوب محمدی فر با بیان اینکه توسعه واحدهای دانشگاهی براساس نیازسنجی صورت می‌گیرد تا از هدر رفت منابع مالی جلوگیری شود،افزود: استفاده صحیح منابع از سیاست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در طرح آمایش مراکز علمی استان، هیچ دانشگاهی تعطیل نمی‌شود و رشته‌ها و توسعه این مراکز بازنگری می‌شود، اظهار کرد: استان همدان از معدود مناطق کشور است که در هر شهر یک مرکز آموزش عالی دایر کرده و توزیع عادلانه علمی در این استان رخ داده است.

محمدی فر بیان کرد: در حال حاضر ۶۵ هزار و ۸۲۳ دانشجو در دانشگاه های استان مشغول تحصیل هستند و ۱۶۸۵ عضو هیئت علمی نیز به امر تربیت و تدریس در دانشگاه های استان اشتغال دارند. 

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های استان در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و فناور سهم خوبی دارند به طوریکه بسیاری از ایده‌ها را به مرحله تجاری رسانده و به محصول تبدیل کرده اند. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز گفت: استان همدان با رشد مطلوب در ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در ۱۰ ماهه امسال به خواسته و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه  «جهش تولید» لبیک گفت.

حمیدرضا متین افزود: رشد مجوز تأسیس صنایع در سال جهش تولید در ۴۱ سال گذشته در استان همدان بی نظیر بوده و این نشان از همت مسئولان برای ارتقای جایگاه صنعتی استان است‌.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری واحدهای تولیدی به جمع صنایع استان در بخش های مختلف اضافه شده اند، افزود: تا پایان سال بخشی از واحدهای تازه تأسیس وارد چرخه تولید می شوند که تولیدات منحصربفردی در کشور دارند که می توان به تولید خمیر الکترود اشاره کرد. 

متین با اشاره به اینکه همدان در زمینه تولید فروسیلیس و دارو قطب کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: ملایر در زمینه فروسیلیس و تویسرکان در عرصه دارویی پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

وی بیان کرد: در زمینه فعالسازی واحدهای راکد فعالیت های موثری انجام شد و بازگشت کیان کرد ملایر، فولاد جعفری همدان، رزن سافت و کیان وینسا در ملایر نمونه های بازگشت صنایع از کار افتاده به چرخه تولید هستند. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پایان مطرح کرد: هیچ کمبودی در اقلام اساسی استان همدان نداریم و در این زمینه تا خردادماه سال آینده در شرایط پایدار قرار داریم.

نماینده مردم همدان در مجلس نیز گفت: سرمایه گذاری بی نظیری در زمینه تقویت شبکه‌های آبرسانی، تصفیه خانه و تولید برق صورت گرفته و توسعه این صنعت در استان ستودنی است.

حمیدرضا حاجی بابایی اظهار کرد: ۲۳۹میلیارد تومان به تازگی برای توسعه و تکمیل طرح‌های در حال اجرای صنعت آب و برق استان همدان جذب شده و در این راستا ۱۷۱ میلیارد تومان پیش‌بینی‌ شده که برای توسعه این صنعت در استان بسیار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه برای احداث مدل دوم تصفیه‌خانه شهر همدان نیز ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، افزود: با اجرای این طرح ظرفیت این تصفیه خانه از ۶۴۰ به ۱۲۸۰ لیتر در ثانیه می‌رسد تا هرآن‌چه آب در شهر همدان مصرف می‌شود تصفیه ‌شود. 

حاجی بابایی با اشاره به اینکه آب حاصل از تصفیه خانه همدان در صنایع مختلف و نیروگاه شهید مفتح مصرف می شود و این چرخه تولید و مصرف آب در سطح استان کار بزرگی است، گفت: ادغام شرکت‌های آب روستایی و شهری در شتاب دهی امورات و اجرای طرح‌ها را بسیار اثرگذار است و نتایج این ادغام را در سال های بعد مشاهده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های خوبی در حال اجراست و اعتقاد داریم باید در این عرصه خدمات بهتری به مردم ارائه شود، خاطرنشان کرد: ۷۱۵ میلیارد تومان در زمینه بهداشت و درمان هزینه شده و اعتبارات خوبی نیز در استان در دو سال اخیر جذب شده است.

نماینده مردم همدان در خانه ملت با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سهم استان در بودجه سال ۱۴۰۰ را ارتقاء دهیم، یادآور شد: در بودجه ۱۴۰۰ پشتیبانی خوبی از مردم خواهیم داشت به طوریکه ۳۵ میلیون نفر از اقشار نیازمند به‌صورت ویژه در بودجه دیده می‌شود در ضمن بهای آب و برق اقشار محروم و نیازمند رایگان و این موضوع در آینده نزدیک به قانون تبدیل می‌شود.

کیومرث سرمدی واله، نماینده مردم اسدآباد در مجلس نیز با بیان اینکه محرومیت‌زدایی از رسالت‌های شورای برنامه‌ریزی است و اسدآباد نیاز به توجه ویژه دارد، گفت: ۶۰۰۰ ماشین سنگین در این شهرستان ظرفیت بی‌نظیری برای سرمایه گذاری و ایجاد طرح‌های حمایتی است. در ضمن توجه به راههای ارتباطی این شهرستان را ضروری است و در این راستا رویکرد مدیران استان باید بازبینی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha