• پنجشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۳:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99110906810
  • خبرنگار : 71038

بیانیه نشست پایانی کشورهای ضامن روند آستانه در ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه از صدور بیانیه نشست پایانی کشورهای ضامن روند آستانه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در همین خصوص اظهار کرد: در حاشیه پنجمین نشست کمیته‌ تدوین قانون اساسی که از ۶ تا ۱۰ بهمن در ژنو در حال برگزاری است، سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه پس از نشست و رایزنی با هیات­‌های سوری و فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه، گیر پدرسن، جمع بندی خود را در قالب بیانیه‌ای صادر کردند.

اوی در خصوص مفاد بیانیه گفت: این سه کشور ضمن استقبال از رایزنی‌های صورت گرفته در چارچوب کمیته تدوین قانون اساسی و نقش و اقدامات نماینده ویژه دبیرکل، بر ادامه رایزنی‌ها در نشست آتی اجلاس بین­‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه (پانزدهمین نشست بین المللی روند آستانه) در سوچی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه  ۱۳۹۹ توافق کردند.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه پنج بندی به شرح زیر است : «جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین روند آستانه در حاشیۀ نشست عادی کمیته تدوین قانون اساسی در ژنو در تاریخ ۶ لغایت ۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ نشستی سه جانبه تشکیل داده و در نشست با هیات‌های سوری و فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه گیر اُ. پدرسن به رایزنی پرداختند که در خصوص فرایند کمیته قانون اساسی موارد زیر مورد توافق قرار گرفت:

۱- بار دیگر بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه اذعان و بر لزوم احترام به این اصول توسط همه طرف ها تأکید کردند.  

۲- از برگزاری پنجمین نشست کمیته تدوین کمیته قانون اساسی مورخ ۶ بهمن ماه  لغایت ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ در ژنو استقبال کرده و بار دیگر آمادگی خود را برای حمایت از کار کمیته از طریق تعامل مستمر با هیات‌های سوری و فرستاده ویژه دبیر  کل سازمان ملل در امور سوریه، گیر اُ. پدرسن، به عنوان تسهیلگر به منظور حصول اطمینان از عملکرد مؤثر و پایدار کمیته اعلام کردند.

۳- بر نقش مهم کمیته قانون اساسی در ژنو که حاصل مشارکت سرنوشتساز ضامنین آستانه بوده و موجب پیشبرد تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و نیز پیشرفت روند سیاسی تحت راهبری سوری و مالکیت سوری با تسهیلگری سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت شده است تأکید کردند.

۴- اظهار داشتند که کمیته قانون اساسی باید با روحیه مصالحه و مشارکت سازنده و بدون دخالت خارجی و تحمیل برنامه زمانبندی از بیرون به کار خود ادامه دهد تا اعضای کمیته به توافقی کلی دست یابند و نتیجه کار کمیته مورد پذیرش و حمایت حداکثری ملت سوریه قرار گیرد.

۵- بر قصد خود مبنی بر ادامه رایزنی‌ها در خصوص موضوعات فوق الذکر در نشست آتی اجلاس بین‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه (پانزدهمین نشست بین المللی روند آستانه) در سوچی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه  ۱۳۹۹ تصریح کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha