• دوشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99111208306
  • خبرنگار : 71049

با اشاره به سفیر ظریف به کشورهای حوزه قفقاز؛

پاک‌آیین: آتش‌بس مسکو در پی مناقشه قره‌باغ باید به یک صلح دائمی منجر شود

پاک‌آیین: آتش‌بس مسکو در پی مناقشه قره‌باغ باید به یک صلح دائمی منجر شود

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان گفت: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و ترکیه با محوریت امنیت منطقه ای و توسعه همکاری های اقتصادی انجام شد.

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای منطقه اظهار کرد: سفر آقای ظریف به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و ترکیه در جهت تقویت ارتباطات ایران با کشورهای همسایه است که به خاطر شرایط کرونا مدتی این سفرها از طریق فضای مجازی و وبینار بین مقامات کشورها انجام می شد و اخیرا سرعت بیشتری را در از سرگیری مذاکرات رسمی شاهد هستیم.

وی ادامه داد: مساله اول که در این سفرها دنبال شد، بحث امنیت منطقه ای و یافتن یک راه حل دائمی برای حل مناقشه قره باغ در چارچوب تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان است. توافق صلح یا آتش بس مسکو باید به یک صلح دائمی منجر شود و اگر این اتفاق نیفتند شاهد ناامنی در منطقه خواهیم بود. صلح زمانی محقق می شود که قره باغ تکلیفش مشخص شود و به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان برگردد و مطالبه ای دیگر برای بازگرداندن مناطق اشغال شده نداشته باشد. از طرفی ما هم شاهد تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه و تجزیه کشورها نباشیم. امیدواریم که در سایه همکاری کشورهایی که مناقشه دارند، شاهد یک پایان ثبات ساز برای منطقه باشیم و جنگ بیست و چند ساله ارمنستان و آذربایجان پایان یابد.

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان اظهار کرد: این سفر در بخش دیگر خود، توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای این حوزه و بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان را مدنظر داشت که به دلیل گذراندن دوران اشغال ویران شده و فاقد سکنه هستند. برای این که آواردگان برگردند نیاز است که بازسازی شروع شود. ایران یکی از کشورها و شاید تنها کشور نزدیک به این مناطق است که با امکانات فراوان فنی و مهندسی می تواند شرکت فعال داشته باشد چه در همکاری دو جانبه یا چند جانبه با ترکیه، روسیه و گرجستان.

وی گفت: در این زمینه هم به نظر توافقات خوبی حاصل شده و امیدواریم هر چه زودتر بخش خصوصی و دولتی بتوانند حضور فعالی در این زمینه داشته باشند اما دولت و وزارت صمت باید نظارت داشته باشند که شرکت های پیمانکاری مطلوب و قابل اعتماد به این عرصه وارد شوند، در غیر این صورت ایران از صحنه رقابت دور می ماند.

پاک آیین هم چنین درباره تاثیر تغییر دولت آمریکا بر رویکرد کشورهای منطقه برای تعامل و همکاری با ایران تصریح کرد: درباره تاثیر تغییر دولت در آمریکا و تاثیر آن بر منطقه باید صبر کنیم ببینیم سیاست های آمریکا در دوره بایدن به چه سمتی می رود؛ مشخص نیست روش هایی که در دوران ترامپ به کار گرفته می شد از سوی بایدن ادامه پیدا می کند یا خیر.

این کارشناس مسایل منطقه گفت: البته کشورهای همسایه ما حتی در دوره ترامپ هم همکاری خوبی با ایران داشتند و آذربایجان، روسیه، ترکیه، ارمنستان و حتی گرجستان در دوره تحریم ارتباط نزدیک اقتصادی خوبی با ایران داشتند و امیدواریم در آینده هم این تعاملات به نحو احسن ادامه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha