• سه‌شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99111309373
  • خبرنگار : 71049

با اشاره به سفر منطقه‌ای ظریف

دستمالچیان: گسترس منافع مشترک، منطقه را با ثبات‌تر می‌کند

دستمالچیان: گسترس منافع مشترک، منطقه را با ثبات‌تر می‌کند

یک کارشناس مسایل منطقه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای حوزه قفقاز، ترکیه و روسیه را مهم و در راستای گسترش مناسبات و همکاری های مشترک دانست و گفت: امیدواریم رایزنی‌ها و مذاکرات انجام شده میان ایران با مسکو و آنکارا بتواند هر چه زودتر منافع مشترک در منطقه را گسترش دهد چرا که بی شک این روند منطقه را با ثبات‌تر و امن‌تر می سازد.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: منظقه قفقاز همیشه برای ایران از اهمیت استراتژیک برخوردار بوده است هم از نظر مذهبی و تاریخی و نیز با توجه به اهمیت قومیت ها اشتراکات فراوانی در آن منطقه داریم.

وی با اشاره به تحولاتی که بر سر قره باغ اتفاق افتاد و نزاعی که بین ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاد تصریح کرد: طبیعی است که ایران نسبت به این تحولات حساس است؛ به علاوه در این تحولات نقش آفرین بوده است همیشه و همواره تلاش کرده که منطقه را از نزاع و درگیری دور نگه دارد. ایران همیشه روابط خوبی با همسایگان خود به ویژه با ارمنستان و آذربایجان که در این درگیری و نزاع بودند داشته است، از این رو تعامل ایران با این کشورها و دیگر کشورهای این منطقه امری طبیعی و ضروری در راستای تحکیم و توسعه روابط است.

این کارشناس مسایل منطقه با توجه به توافقات اولیه که با ترکیه و روسیه انجام شده است گفت: امیدواریم این مذاکرات و تفاهم های اولیه موجب شود تا در آینده نزدیک شاهد یک همکاری سازنده و خوب میان کشورهای منطقه باشیم.

دستمالچیان به اجلاس سه جانبه ای که قرار است بین ایران، آذربایجان و ترکیه در آینده انجام شود اشاره کرد و گفت: این نشست نیز در راستای همکاری های مشترک و نقش سازنده ای است که کشورها می توانند تحکیم مناسبات و ایجاد صلح و همکاری های اقتصادی رو به جلو ایفا کنند بسیار مهم است.

وی درباره اهمیت انجام این سفر در شرایط کرونایی از سوی دستگاه سیاست خارجی اظهار کرد: برای ایران همیشه منطقه و تعامل با همسایگانش از اولویت های سیاست خارجی اش بوده است و سعی کرده بهترین روابط را نیز با همسایگانش داشته باشد. ما به لحاظ اجبار تاریخی و جغرافیایی با کشورهای زیادی همسایه هستیم و باید همزیستی مسالمت آمیز و احترام به تمامیت ارضی و نیز توسعه روابط را همواره دنبال کنیم این در حالی است که منطقه قفقاز همیشه برای ایران از لحاظ استراتژیک مهم بوده است. برقراری کریدورهای جنوب به شمال یکی از شاخه های اصلی است که می تواند این همکاری را در آینده عمیق تر سازد. در قدیم سواپ نفتی داشتیم که بسیار مهم بوده و هست و امیدواریم با همکاری با ترکیه و روسیه و نیز سایر کشورها بتوانیم منافع مشترک بیشتری را در منطقه ایجاد کنیم که به نفع همگان باشد.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی به تعاملات ایران در منطقه از جمله با کشورهای حوزه قفقاز در شرایط فعلی که تحت فشارسیاسی و تحریم های گسترده است گفت: رژیم صهیونیستی و آمریکا مایل به این نیستند که ایران با کشورهای منطقه به ویژه با ترکیه و روسیه منافع مشترک گسترده ای را شکل دهد چرا که با افزایش این تعاملات منطقه با ثبات و آرام می شود از این رو توطئه های مختلف برای این که این همکاری به سرانجام نرسد حتما در دستور کارشان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha