• چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99111511078
  • خبرنگار : 71592

رئیس شورای انتقالی جنوب یمن: مانعی برای عادی سازی روابط با اسرائیل نیست

رئیس شورای انتقالی جنوب یمن: مانعی برای عادی سازی روابط با اسرائیل نیست

رئیس شورای انتقالی جنوب یمن که تحت حمایت امارات است، نسبت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ابراز تمایل کرد.

به گزارش ایسنا، عیدروس الزبیدی، رئیس این شورا در مصاحبه ویژه با روسیا الیوم گفت: زمانی که ما کشور و پایتختی متعلق به جنوب یمن داشته باشیم، مساله عادی سازی روابط با اسرائیل قابل طرح است.

وی افزود، روابطی با رژیم صهیونیستی وجود ندارد.‌ شورای انتقالی جنوب یمن رسمی شدن روابط برخی از کشورها را با تل آویو تبریک گفت. در حال حاضر تلاشی درباره عادی سازی روابط با این رژیم انجام نمی شود.

الزبیدی گفت، اگر کشوری دارای حاکمیت به پایتختی عدن داشته باشند، حق دارند موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را پیشنهاد بدهند. این حق حاکمیتی آنهاست.

وی همچنین سفرش به مسکو را مثبت ارزیابی کرد و افزود، در این سفر بیشتر مسائل با طرف روسی به ویژه فعال سازی پرونده جنوب یمن در سطح جهانی، نهادهای بین المللی، شورای امنیت و سازمان ملل به گونه ای که حق تعیین سرنوشت را برای ملت جنوب یمن تضمین کند، مورد بررسی قرار گرفت.

الزبیدی گفت، پرونده جنوب یمن کلید حل بحران این کشور است. بدون حل این پرونده هیچ راه حلی برای یمن و بحران این کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد، توافق ریاض به عنوان یک ضرورت مطرح شد و آنها با هدف برون رفت از بحران، داشتن هیئت مذاکره در چارچوب دولت که نماینده شورای انتقالی جنوب یمن باشد، در دولت دست نشانده عربستان سعودی شرکت کردند. باید نهادهایی در جنوب یمن ساخته شوند. همچنین برای انجام مذاکرات به مرحله انتقالی نیاز است.

در خصوص بخش نظامی توافق ریاض هم الزبیدی گفت، این بخش نیازمند تفاهم بیشتر با عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن درباره فرماندهی نظامی و امنیتی در سطح دو وزارتخانه دفاع و کشور است تا یگان های وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن را هم شامل شود.

عیدروس الزبیدی در پایان گفت، شورا نیروهای خود را حفظ می کند و در یک توافق با دولت قانونی باقی خواهد ماند.

۱۳ ماه قبل، مقامات عربستان برای متحد کردن مزدوران سعودی و اماراتی در یمن (دولت مستعفی تحت حمایت ریاض، حزب الاصلاح، شورای انتقالی جنوب تحت حمایت ابوظبی) یک توافقنامه در ریاض به امضای دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب این کشور که دربرگیرنده دو بخش نظامی و سیاسی بود رساندند. بر اساس این توافقنامه، قرار شد دو طرف در خصوص تقسیم مناطق تحت نفوذ خود در یمن و تشکیل یک کابینه با مشارکت یکدیگر همکاری کنند. 

اوایل دی ماه دولت دست نشانده عربستان و امارات متشکل از ۲۴ وزیر تشکیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha