• شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99111812989
  • خبرنگار : 71592

استقبال گروههای فلسطینی از حکم دادگاه کیفری بین الملل

استقبال گروههای فلسطینی از حکم دادگاه کیفری بین الملل

گروهها و نهادهای فلسطینی از حکم دادگاه کیفری بین الملل پیرامون تایید صلاحیت قضایی این نهاد برای رسیدگی به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین استقبال کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، رأفت مره، رئیس اطلاع رسانی جنبش حماس در خارج از فلسطین طی اظهارات مطبوعاتی گفت، هرگونه حکمی که همسو با قوانین بین المللی باشد و به حمایت از حقوق ملت فلسطین و دفاع از آزادی آنها منجر شود و عدالت را برای این ملت فراهم کند، حکم مناسبی است که با ارزش های انسانی، کنوانسیون حقوق بشر، اصل حمایت از غیرنظامیان تحت اشغال و محاکمه مجرمان جنگ نیز همسویی می کند.

وی افزود، ملت فلسطین در انتظار امروز بود که در آن اشغالگران و رهبران آن بابت جنایاتی که علیه مردم فلسطین مرتکب شده اند، محاکمه می شوند.

حماس خواستار استفاده از همه ابزارهایی شد که به توقف تروریسم و ​​جنایات صهیونیستی علیه مردم فلسطین، برقراری عدالت برای این مردمی منجر شود که بیش از ۷۰ سال از بی عدالتی و ترور اشغالگری رنج برد.

این جنبش اعلام کرد، اطمینان دارد که هر دادگاهی کهاز شفافیت، حرفه ای بودن و عدالت برخوردار باشد در کنار ملت فلسطین و حقوق آنها خواهد بود.

احمد التمیمی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و رئیس اداره حقوق بشر و جامعه مدنی هم تاکید کرد، این حکم دادگاه کیفری بین المللی با قوانین بین المللی انسانی، توافقنامه های بین المللی ذیربط همخوانی دارد. این حکم هیبت و عظمت را به کنوانسیون های بین المللی برگرداند که همواره رژیم صهیونیستی آن را نادیده گرفته و پایمال کرد.

وی در بیانیه ای اعلام کرد، این حکم پیروزی ملت فلسطین و رهبری آن است که تمامی تلاش خود را برای لحظه ای که می تواند در آن و از طریق دادگاه کیفری بین المللی به اقدامات قضایی در خصوص پرونده هایی که به این دادگاه ارائه کرده، اقدام کند. پرونده هایی که شامل جنایت های مقامات رژیم صهیونیستی طی سه جنگ علیه نوار غزه و نیز مساله اسیران و شهرک سازی می شود.

التمیمی این حکم را آغازی برای پایان قانون جنگل اشغالگری و بستن راه به روی قدرت های ظالم در سراسر جهان دانست که عادت کرده از قوانین بین المللی و اصول حقوق بشر خارج شود.

دادگاه کیفری بین المللی با صدور حکمی اعلام کرد که این نهاد برای رسیدگی به امور اراضی اشغالی فلسطین در سال ۱۹۶۷ از جمله کرانه باختری، قدس اشغالی و نوار غزه و جنایت های جنگی درآن صلاحیت قضایی دارد و فلسطین کشور عضو اساسنامه رم است و با آن مانند دیگر اعضای این نهاد رفتار می شود.

در بیانیه دادگاه تاکید شده که فلسطین یک دولت عضو اساسنامه رم بوده و مرزهای آن نوار غزه، کرانه باختری و قدس شرقی که از سال ۱۹۶۷ تحت اشغال قرار دارند را شامل می‌شود.

جنبش فتح نیز از این حکم استقبال کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد، اگر ایستادگی ملت فلسطین نبود و رهبری برای رسیدن به این لحظه تاریخی پافشاری نمی کرد، این حکم صادر نمی شد.

این جنبش اعلام کرد، زمانش رسیده که جنایتکاران جنگی اسرائیلی بهای جنایت های خود را بپردازند که در حق ملت فلسطین مرتکب شده اند و این جنایت ها با گذشت زمان قدیمی نمی شود.

وزارت خارجه فلسطین هم از این حکم دادگاه کیفری در مورد صلاحیت قضایی این نهاد بر اراضی اشغالی فلسطین استقبال کرده و آن را روزی تاریخی برای اصل مجازات عنوان کرد.

این وزارتخانه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، در صورت شروع تحقیقات، آماده همکاری با دادستانی کل این دادگاه است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha