• یکشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99111813011
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس مسایل بین‌الملل مطرح کرد

علت درخواست مکرون برای حضور عربستان در مذاکرات برجامی

علت درخواست مکرون برای حضور عربستان در مذاکرات برجامی
امانوئل مکرون؛ رییس جمهور فرانسه

یک کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: هدف‌ فرانسه از پیشنهاد حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای، محدود کردن این کشور است نه این‌که بخواهند امتیازی در مقابل ایران به عربستان بدهند.

به گزارش ایسنا، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اخیرا در گفت‌وگویی با العربیه اعلام کرد که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران سختگیرانه خواهد بود و عربستان سعودی باید بخشی از مذاکرات بر سر توافق با ایران باشد.

وی با طرح این ادعا که "زمان باقی‌مانده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسیار کوتاه است"، گفت که باید از اشتباه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که در آن قدرت‌های منطقه‌ای از توافق با تهران خارج بودند، خودداری شود.

این درخواست ریس‌جمهور فرانسه با واکنش سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شد که مکرون را به خویشتن‌داری و پرهیز از مواضع شتابزده و نسنجیده دعوت کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده و به هیچ‌وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن‌هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند. 

خطیب‌زاده افزود: آمریکا از این توافق خارج شده و اروپا در حفظ آن ناتوان بوده است و اگر تمایلی به احیاء و حفظ برجام وجود دارد، راه‌حل آن ساده است، آمریکا به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌های برجامی و غیر برجامی که در دوره رییس جمهور پیشین آن کشور وضع شده اند را، رفع نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: اگر مقامات فرانسوی نگران فروش تسلیحاتی هنگفت خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند، بهتر است در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند. 

خطیب‌زاده تاکید کرد: تسلیحات فرانسوی در کنار دیگر سلاح‌های غربی نه تنها مسبب قتل عام و کشتار هزاران یمنی می‌باشد، بلکه عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه خلیج فارس بوده و بدون توقف سیل صادرات تسلیحاتی فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگران، نمی‌توان انتظار ثبات و آرامش در این منطقه حساس را داشت.

مکرون همچنین روز پنج‌شنبه(۱۶ بهمن ۱۳۹۹) پیشنهاد داد که «یک میانجی صادق» در مذاکرات میان آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای باشد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. 
وی به اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: هر کاری که بتوانم برای حمایت از هر اقدامی از جانب آمریکا برای مشارکت دوباره در مذاکراتی دشوار انجام خواهم داد. سعی خواهم کرد یک میانجی صادق و متعهد در این مذاکرات باشم.

او همچنین خواستار مذاکراتی جدید با ایران شد که با حضور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی باشد و محدودیت‌هایی بر برنامه موشکی ایران اعمال کند. 

مکرون در ادامه اظهار کرد: ما باید راهی پیدا کنیم که عربستان سعودی و اسرائیل هم در این مذاکرات حضور داشته باشند، چراکه آن‌ها از شرکای مهم منطقه هستند و مستقیما در نتیجه اقدامات ما با دیگر دوستان مان در منطقه ذی‌نفع می‌باشند. 

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه درباره‌ی حضور عربستان در مذاکرات توافق هسته‌ای، گفت: در واقع هدف آن‌ها از دخالت دادن عربستان، برقرار کردن محدودیت‌های اتمی به صورت منطقه‌ای است. 

وی تصریح کرد: در فاصله‌ای که نیروگاه اتمی بوشهر در ایران ساخته شد، شاهد هستیم که امارات در فاصله کوتاهی دو نیروگاه مجهز ساخته است آن‌هم با آن سرعتی که از لحاظ صنعتی پیشرفت کند و بمب اتمی خودش را بسازد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: به نظر می‌رسد، اظهارنظر ماکرون و تصمیم‌شان در مورد حضور عربستان، از این جهت است که می‌خواهند عربستان را هم متعهد کنند تا سایر کشورها ناچار باشند به دنبال بمب هسته‌ای نروند. حتی ممکن است بخواهند اسراییل در مذاکرات حضور داشته باشد که البته این امر برای نظام جمهوری اسلامی ایران محال است در جایی بنشیند و در مورد مسائل کشور صحبت کند که رژیم اسراییل هم حضور داشته باشد.

مجلسی خاطرنشان کرد: بنابراین فکر این‌ها این است که عربستان را محدود کنند نه این‌که بخواهند امتیازی در مقابل ایران به او بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۶:۱۳

آقای مکرون چون غربیها از تعهدات قبلی ناتوان هستند وباید از امریکا اجازه بگیرند بهتر است موقعدصحبت کردن اول از امریکا اجاره بگیری.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۷:۱۶

یکی به این بچه خوشکل بگه برو ...خوش باش... توی کار بزرگترها هم دخالت نکن.......

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۳:۵۲

مجبورتون نکردم نظرم با سانسور بزارید...

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۷:۲۰

عجب کشفی کردی??

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۷:۵۴

مکرون حیله‌های اروپادیگررنگی ندارد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۸:۲۰

مکرون خودش یک نوکر می خواهی ال یزد بیاوری داعشی درجه یک در کشتار مردم سوریه عراق و یمن مظلوم

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۸:۴۶

مکرون مکر و ومکرالله

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۰۸

به به گل بود به سبزه نیز آراسته شد این نتیجه عقب نشینی قهرمانانه است

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۱۱

موش توی سوراخش جا نمیشد، جارو به دم.ش بست جنسهای فرانسه اصل اصله، خودش مثل خر توی گل گیر کرده واسه کشور خودش، توهم برش داشته، دستپاچگی باعث میشه از اندازه بیشتر جنس بزنی و بعد چرند و پرند حرف بزنی

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۱۴

مکرون (مکار)بشین سر جات تو کار بزرگترها دخالت نکن تو برو کشور بهم ریخته خودت درست کن ک هیچی سر جای خودش نیست تو ملت خودت هم قبولت ندارن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۲۸

ببین چه زمانه ای شده که خطیب زاده به مکرون توصیه می کند!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۲۹

دولت فرانسه عربستان تروریست هستند و حق دخالت ندارند دنبال چی هستند لسکرکشیدند خاورمیانه آنها باید التماس میکنند نه ما آویزان آنها بشویم هر موقع باقدرت ایستادم امتیاز گرفتیم نباید به هیچ خارجی اعتماد کرد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۳۶

ايسنا اين كارشناسان را براي خود در آب نمك نگهدارد و اظهاراتشان را چاپ نكند. وقتي رييس جمهور گفته ما مذاكره نمي كنيم اصلا مذاكره معنا ندارد، چه با عربستان چه بدون عربستان. در ضمن عربستان هم اگر مي خواهد بيايد مذاكرات دوجانبه بكند. و فرانسوي دايه مهربانتر از مادر نشوند. #خونهاي آلوده!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۴۷

قورباغه هفت تیرکش شده😶

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۵۰

این روباه فرانسوی چقدر احمقانه حرف میزنه تمامی مشکلات چندین ساله ما از طرف امریکا و اسرائیل وعربستان سعودی بوده امریکا و اسرائل دانشمندان هسته ای ما رو ترور کردند عربستان بودجه های سنگین تخصیص داد تا منابع مالی داعش را تامین کند اونوقت این روباه فرانسوی گویا در خوردن مشروباتش زیاده روی کرده ک تااین حد احمقانه حرف میزند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۰:۱۱

آقای مکرون بسیار امیدوار است به مذاکره مجدد.و البته ناشی از شناخت قشر غرب گرای حاکم بر کشور است

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۰:۱۸

لطفاقلم بمزد های غرب زده متمایل به اربابشان تحلیل وتفسیر نکنند بگذارید ایران قدرتمند ومستقل بمانداز وطن فروشی وخیانت دست برداربد ما به اندازه کافی زیان جانی ومالی دیده ایم ایران نوکر نخواهد شد ولو شما نوکری کنید

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۰:۳۲

تا ایران اسراییل رو سر جای خودش ننشونه همین آش و همین کاسه است. بنظ من ایران باید حمله پیش دستانه ای به اسرابیل بکنه چون اونا اینکارو سال آینده خواهند کرد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۲:۵۴

همش حیله کلک سلام گرگ بی طمع نیست

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۲:۲۵

ما فقط و فقط باید دست دزدان داخلی رو کوتاه کنیم هیچ قدرت خارجی نمتونه چپ ب ایران نگاه کنه،ما از بی مهری خودی ها میسوزیم

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۱:۲۳

سلام، گوش به نصایح رهبری کنید.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۱:۵۳

آقای مکرون اگر شما شعور داشتید برجام جلوی چشم جهانیان امضاشده ولی شما گویا خواب بودیدن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۱:۵۶

یک کلمه هم از مادر عروس بشنوید

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۲:۳۰

هم برای خودش برید وهم دوخت. مگه به همین خیال باشن که سیستم دفاعی کشورمان راجزء درخواستهای انان قراربدهیم. اونم چه کشورهایی که قسم خورده به دشمنی با ایران عزیزمان.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۲:۵۱

آقاااای تحلیییییلگر! بن سلمان به مکرون داره امتیاز میده تا اون رو بیاره تو مذاکرات نه اینکه فرانسه بخواد یکی از متحدینش رو محدود کنه! تو کدوم دنیا سیر میکنین؟!! بن سلمان وعده حمایت مالی از مکرون تو انتخابات آینده و همچنین خرید تسلیحات بیشتر از فرانسه رو داده تا بیاد تو مذاکرات و شرایط خودش رو مطرح کنه و اعتبار خودشو بالا ببره...کی می‌خواین بهفمین مسائل ساده رو؟!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۳:۱۶

هر نادانی می دونه مکرون دو دوزه بازی می کنه تا بالاخره یه چیزی دندون گیر کنه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۳:۱۹

هرگونه برجام دوم از سوی هر کسی حرام باید محاکمه شود امر امر رهبری فرانسه حقی نداره اطهار نطر کنه ما باید سلاح هسته ای داشته باشیم تا دیوانه ای مث ترامپ احساس قدرت نکنه هر کس با اعمال برجام درصدد تضعیف موشکی ایران باشد چه داخلی چه خارجی اعدام امر امر رهبر عزیز

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۳:۲۳

سلام کلا قاطی کردند دیگه نمیفهمند چی میگن ازاروپاییها ازاین بیشترهم نمیشه توقع داشت

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۳:۴۰

مکرون چکاره است که جای دیگه مهمان دعوت میکنه اونهم عربستان قاتل این موضوع قاعده ای دارد نیازبه اظهارنظرمکرون نیست زمین فوتبال که نیست او اظهارنطرکند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۳:۵۲

غلط کرده تو با عربستان هردو

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۴:۳۹

شما شکر زیاد میخوری ؛؛ بار اولت نیست

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۴:۵۴

غلط میکنه مکرون با بن سلمان .عرضه نداشتن به تعهدات خود که خودشون امضاء کرده بودن عمل کنن.شاید اونهم هوای شیر کرده

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۵:۰۵

اقای مکرون توکه عددی نیستی که اظهار نظر میکنی در مقابل یک قدرت منطقه مثل ایران بزرگ

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۵:۱۳

خب خود فرانسه خارج بشه از برجام تا یکی بیاد جاش آلمان هم بره کنار سوریه بیاد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۵:۳۸

بیچاره آرزوهاش رو به زبون آورده! فرمایش دیگری ندارین جناب مکرون اودکلن زده کرواتی وحشی؟

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۵:۴۵

مکرون سر شار از مکر و حیله از خودشان اراده ندارن هر چی آقا براتون آمریکا بگه همون هست

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۶:۱۴

. وقتی یک عده عشق مذاکره اند، مکرون هم خالشو همراه خود میاره که ازش امتیاز گیره. خاک برسرکشته، مرده های برجام

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۶:۴۱

حزب فقط حزب علی رهیر فقط سید علی هرچی سید علی امر کنه درسته مذاکره نخواهیم کرد ، جنگ هم نمیکنیم درمورد امکانات و تجهیزات دفاعی کشور هیچ مذاکره ای نداریم

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۲۳:۱۲

به به چه غلط‌های. مکرون

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۶:۲۱

هیچکدوم از شما هم که از وضعیت ما بدبخت بیچاره ها که کمرمون زیر بار این مشکلات شکسته که هم خبر ندارید

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۷:۵۲

اقای مکرون روباه سعت غلط و.....خورده که همچین پیشنهادی را داده عربستان مال این حرفها نیست عرب ملخ خورعلی

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۸:۲۱

مگر میشه توافقی که توسط شورای امینت تائید شده بهم زد آقای مکرون که مردم فرانسه ترا نمیخواهند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۸:۳۵

چهار سال ترامپ عربستان دوشید حالا نوبت مکرونه مکرون میخواد با حمایت از عربستان چهارسال دیگه عربستان رابدوشه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۲۲:۳۸

خیر هدف فرانسه امتیاز گرفتن از ایران هست نه محدود کردن عربستان. مکرون مکار را هنوز نشناختید. اصلاً نباید حتی با فرانسه مذاکره کرد چه برسد به عربستان. طرف ما فقط امریکا هست وبس.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۲۲:۵۸

شما کشور خودت را نمی تونی مدیریت کنی برای ایران اربابی نکن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۲۳:۰۷

خدایا مملکت عزیز ما یعنی اینقدر ناچیز شده که اشغالهای عربستانی برای ما تعین تکلیف کنند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۰:۰۳

شنبه های فرانسه و ادامه اعتراضات فرانسوی ها که نشان می دهد مکرون در اداره کشور خود وا مانده است و در امور ایران دخالت نکند و به مردم خود برسد.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۱:۱۷

برو رباه مکار حنای شما دیگه رنگ نداره

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۱:۴۸

اگر قرار باشد ایران بپذیرد کشوری به برجام اضافه شود این عربستان نیست بلکه اسرائیل است ما اگر هدف وقت ذخیره کردن و آشوب در برجام باشد کافیست یقه اسرتئیل در در مذاکرات برجام بگیریم و کلا برجام برود به فراموشی .چون غرب دنبال محکوم کردن و گیر انداختن اسرئیل نیست لذا آمدن اسرائیل به مذاکرات برجام مهم تر است از عربستان.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۲:۱۹

جدی ؟ تا چند روز پیش میگفنین واسه ترس از قرادادهای خرید اسلحه مجبور دعوتش کنه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۲:۵۱

نه میگیم به نظر روباه مکرون و یک عمر درد نمیکشیم

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۶:۰۰

بابا این کارشناسهای کارنشناس روازکجا میارین شما؟؟ کلا دفاع از غرب شده عادتشون

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۶:۴۷

ای بابا فرانسه کسی را نداشته این بچه ترنس را رئیس جمهور کرده ببین عراب چقدر بدبختند که ان هم فهمیده چه جوری بدوشه خدایی وقتی خر هست کسی پیاده راه نمیره

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۷:۲۴

خودش هم اضافه است

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۱۰:۰۰

یه دهنه بزنندبه دهن مکرون تاموقع توهم گرفتن حرف نزند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۱۰:۲۱

مکرون حرف خطیب زاده رو گوش بده تا سفید بخت بشی تو اول یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوالدوز به دیگری برو مملکت بهم ریخته خودت رو اباد کن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۱۲:۳۲

مکرون هنوز بسن تکلیف نرسیده که میخواد عربستان بغلش باشه اخی ...

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۱۳:۰۵

این تحلیل آب دوغ خیاری هست اونها می خوان عربستان را وارد بازی کنن تا بتوانند موضوعات منطقه ای را پیش بکشند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۱۶:۳۸

اقای تفلون (مکرون)برو کشکت رو بساب خودت داخل ادم نیستی برسه به تفاله های قی شده امثال بن فلان وفلان

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۲۲:۳۴

مکرون یه زنگ بزن به اطاق فکر صهیونیسم ببین اجازه صحبت بهت میدن بعد پیشنهاد دیکته شده را اعلام نکن چون هنوز تکلیف خون خاشقچی معلوم نشده...