• شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99111813328
  • خبرنگار : 71443

پولیتیکو در تحلیلی نوشت

سه راه حل بایدن برای پایان بن‌بست هسته‌ای با ایران

سه راه حل بایدن برای پایان بن‌بست هسته‌ای با ایران

نشریه پولتیکو در گزارشی با تاکید بر اینکه اکنون فرصتی برای گفت وگوهای جدید میان تهران و واشنگتن با روح دیپلماسی "برد-برد" ایجاد شده است، به ارائه سه راهکار به جو بایدن برای کاهش فشارهای اقتصادی بر ایران در جهت احیای برجام پرداخت.

به گزارش ایسنا، نشریه پولیتیکو در گزارش خود نوشت: رئیس جمهور آمریکا از ماه ها پیش وعده داده است که سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران را معکوس کند. وی گفته است که خروج ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با "بی پروایی" همراه بوده و سایر رویکردهای ترامپ هم "شکستی خطرناک" بوده است.

اکنون موضوع فوریت پیدا کرده است. سه گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیشرفت های قابل توجه و البته قابل بازگشت در برنامه هسته ای ایران را نشان می دهند و اگر ایران از منافع اقتصادی برجام بهره مند نشود، به کاهش اجرای تعهداتش ذیل ای خود توافق ادامه خواهد داد.

در شرایط سیاسی فعلی رد پیشنهاد بلینکن(اول ایران تعهداتش را برگرداند بعد آمریکا) توسط ایران کاملا قابل درک است. دولت ترامپ اعتبار دیپلماتیک آمریکا را نه تنها در توافق هسته ای ایران، بلکه در طیف وسیعی از توافق نامه های بین المللی از بین برده است. حتی آن دسته از مقامات ایرانی که همچنان حامی برجام هستند هم نگرانند که دولت بایدن اراده سیاسی برای رفع کامل تحریم ها را که پیشتر وعده داد بود، داشته باشد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران یک بار گفت که برجام یا به عنوان یک توافق "برد-برد" برای تمام طرف ها پابرجا خواهد ماند یا در نهایت به عنوان یک توافق "باخت-باخت" پایان خواهد یافت. از آنجا که ایالات متحده به دنبال احیای مجدد آن است، لازم به یادآوری است که تجربه کاهش تحریم های ایران پس از اجرای برجام ناامید کننده بود. اکنون ثابت شده است که برداشته شدن تحریم ها امری پیچیده بوده و اقتصاد ایران نیز آن را تجربه کرده است. دولت اوباما تلاش کرد تا منافع اقتصادی را که وعده داده بود به ایران برساند. آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران در اشاره به این تجربه تلخ، اخیراً اظهار داشت که "لغو تحریم ها شکست خورده است" و در عوض ایران باید به دنبال لغو فشار تحریم ها باشد.

اما اگر ایران بر موضعش بماند، بعید است ایالات متحده اولین طرفی باشد که به توافق برگردد. برداشتن گام اول، بازگرداندن گسترده اعتبار آمریکا نزد متحدان اروپایی و جامعه بین المللی خواهد بود و با قول بایدن برای بازگرداندن دیپلماسی چندجانبه سازگار است.

با توجه به اینکه نه واشنگتن و نه تهران اولین کسی نخواهند بود که به طور کامل به تعهدات خود بازمی گردند، بایدن باید راهی را برای انجام کاری ماهرانه و دشوار پیدا کند: هر دو طرف مجبور شوند تا به طور همزمان پایبندی خود (به توافق) را از سر گیرند.  این روش ممکن است دلپذیرترین گزینه باشد، اما به بحث های فنی قابل توجهی بین دو طرف نیاز دارد.

در عین حال، جو بایدن باید راهی برای گفت وگوهای مستقیم باز کند. اولین قدم وی باید به اندازه کافی قابل توجه باشد تا اعتقاد به منطق اصلی "برد-برد" توافق را در نظر آورد و به مقامات ایرانی دلیل منطقی برای تعامل با ایالات متحده ارائه دهد. اما ممکن است به حدی محدود باشد که ایالات متحده را در خارج از توافق نگه دارد و با پیشنهاد منتقدان، بر ضرورت اقدامات متقابل ایران تاکید کند. برداشتن اولین گام می تواند نشانه ای از قدرت بایدن باشد.

 او می تواند با این کار به منتقدان داخلی برجام نشان دهد که آزار دیدنش باعث نمی شود که بر سر سیاست درقبال ایران مصالحه کند. اگر بایدن این مسیر را طی کند، مقامات ایالات متحده ، اروپا و ایران در حال حاضر در حال بررسی این هستند که اولین اقدام منطقی چه می تواند باشد.

پولیتیکو در ادامه گزارش خود به ارائه سه راه حل برای بایدن به منظور رفع بن بست هسته ای با ایران پرداخت و نوشت: نخست؛ آمریکا می تواند معافیت های فروش نفت ایران را دوباره برقرار سازد و تلاش دولت بایدن برای پیوستن مجدد به توافق هسته ای با افزایش فروش نفت ایران، منطق "برد-برد" توافق هسته ای را نشان خواهد داد.

درآمد ایران از فروش نفت به حساب های سپرده گذاری تعلق می گیرد و تحت شرایط معافیت تحت نظارت دقیق قرار می گیرد. درآمد ایران برای تجارت معاف از تحریم با کشوری که وجوه در آن نگهداری می شود، استفاده می شود. چنین اقدامی در جهت رفع یک تنش اساسی با متحدان واشنگتن مانند کره جنوبی ، ژاپن و هند است که امنیت انرژی آنها تحت تأثیر تحریم های ایالات متحده علیه ایران قرار گرفته است.

دوم؛ دولت بایدن می تواند از درخواست ایران برای دریافت وام  از صندوق بین المللی پول پشتیبانی کند. درخواست ایران علی رغم ارزیابی فنی صندوق بین المللی پول مبنی بر اینکه ایران واجد شرایط حمایت مالی برای رسیدگی به بحران همه گیری کرونا همه گیری است، نادیده انگاشته شده است. ایران اعلام کرده که آماده است این وجوه به حساب هایش در خارج از کشور واریز شود تا برای پرداخت واردات معاف از تحریم استفاده شود.

 وجوه مستقیماً به خزانه دولت ایران وارد نمی شود ، بلکه برای پرداخت کسری تجارت استفاده می شود. دولت بایدن باید این وام را به عنوان بخشی از تعهد خود برای رسیدگی به تأثیرات انسانی تحریم ها و فشار گسترده تر برای تشویق صندوق بین المللی پول برای استفاده از ظرفیت های مالی کامل خود در جهت رسیدگی به بحران اقتصادی ناشی از همه گیری اعطا کند.

سرانجام؛ گزینه سوم می تواند سهولت دسترسی ایران به ذخایر ارزی موجود خود باشد. در حال حاضر، ایران تقریباً به 10 درصد از ذخایر خود دسترسی آزاد و آماده دارد، شرایطی که فشار فوق العاده ای بر ارز ایران وارد و تورم بالایی ایجاد کرده است، به گونه که به مردم عادی آسیب می رساند. ایران در تلاش برای دستیابی به دارایی های بلوکه شده خود درگیر مذاکرات گسترده با بسیاری از کشورها است.

 دولت بایدن می تواند به این کشورها، از جمله متحدان خود آلمان و کره جنوبی مصوبات و راهنمایی های لازم را بدهد تا بانک های مرکزی و تجاری بتوانند به راحتی از طرف دارندگان حساب های ایرانی پرداخت ها را انجام دهند. همانند معافیت های نفتی و وام صندوق بین المللی پول، این پرداخت ها نیز می تواند به تجارت معاف از تحریم محدود شود که نتیجه اصلی آن پایین آمدن نرخ تورم است.

اگر بایدن هر یک از این سه گام را بردارد، می توان انتظار داشت که ایران از افزایش برنامه هسته ای خود دست بردارد. هیچ یک از کشورها تعهدات خود را تحت برجام به طور کامل اجرا نمی کنند اما اکنون فرصتی برای گفت وگوهای جدید با روح دیپلماسی "برد-برد" ایجاد شده است. هیچ تضمینی برای موفقیت در این گفت وگوها و روند پیچیده احیای برجام وجود ندارد اما بایدن می بایست به خودش ضربه ای بزند. بعد از گذشت چهار سال، ژست های بزدلانه قادر به انجام این کار نیستند. اکنون وقت جسور بودن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۴:۰۳

دوباره یک کلاه گشادی سرتان خواهد گذاشت خواهیم دید

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۲:۳۶

تا زمانی که ما از این دست افراد له له کننده واسه مذاکره داشته باشیم آش همین آش است و کاسه همین کاسه متعجبم از این همه حماقت مگه میشه مگه داریم !!!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۳:۳۳

دقیقاً... همون‌طور که نباید روی قدرت دفاعی مون مذاکره کنیم برای پولی که مال خودمونه هم نباید به آمریکا و امثالش التماس کنیم... حق گرفتنیه نه دادنی!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۴:۴۲

قطعا آمریکا اول بازنخواهد گشت.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۴:۵۱

یک جوری از این سه اقدام نام میبرید که انگار چه اتفاقی قرار است بیفتد. طبق معاهده ی برجام باید تحریم ها لغو شود پس این گزینه ها بیشتر شبیه گول زدن یک بچه با شکلات و آبنات است تا اجرای تعهدات. آمریکا باید به تعهداتش مبنی بر لغو تحریم ها پایبند باشد و آن را اجرا کند و بعد میتواند به برجام برگردد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۶:۱۹

چرا نظرم پاک میشه بر علیه دشمن حرف زدن هم شما ناراحت میکنه میگم حواستون باشه ای امریکا واروپاییها کلاه گشادی دیگه سرتون نزارن ک دیگه نتونین درسش کنین اینا مثل اژدهای دوسر میمونن ی جوری نیش میزنن خیلی بیشرفن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۸:۵۵

بلاخره بنفع شونه باایران مذاکره کنن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۰۱

گل گفتی

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۱۰

چرا نظرها راچاپ نمی کنید میدانیم داخل هم امریکایی زیاد داریم واگذار مکنم به خدا ان دنیا هست

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۱:۰۱

شما خوبی

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۲:۲۹

طبق فرموده رهبری اول رفع همه تحریم های قبلی بعد داستان گفت‌وگو و برجام

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۲:۴۵

احسنت تبارک الله

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۰۴

مرگ بر آمریکا

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۲۸

احسنت

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۳۷

بابا اینهمه وقت میزاریم چرا میپره اینم برجام نظر دادن!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۰:۲۸

دقیقا بسیار کارشناسانه باید عمل کرد نباید ایران دم به تله بده.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۳:۱۹

چرا نظرت پاک میشه چون فکر کردی از همه ایران شما بهتر میدونی هالا بزاریم این کار هم انجام بشه از این بتر که نمی شه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۰۲

آمریکایی‌ها خیلی پر رو و بی شرفند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۱:۲۲

عزیز مطلب من هم چاپ نکرده چرا نمیدونم

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۸:۲۰

هیچ مذاکره‌ای در کار نیست اونا به هدفشان رسیده

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۸:۳۱

سلام به نظر این جانب آمریکا بعیدهست اول به توافق برگرده.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۹:۴۰

هیچکدام از طرفین گام اول رو برنخواهند داشت چون نه ایران دیگه به آمریکا اعتماد داره و نه آمریکا به ایران

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۰۰

چه دردی خورد این برجام ، دیگه بسه با این وعده های سر خرمن ، مردم ایران را بدبخت کردید

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۰۱

باید آمریکا به تمام تعهداتش عمل کند بعد اگر مسئولین ما و همچنین رهبر معظم انقلاب صلاح دانستتند امریکا پای میز مذاکره بیاید

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۰۲

حکایت برجام و توقف غنی سازی ۲۰ درصد بشرط لغو تحریمها حکایت جنگ صفین بود که در یک قدمی پیروزی متارکه جنگ و سپردن سرنوشت خلافت به شورای بود که آخرش فقط ضرر بود نماینده کوفه ابوموسی اشعری و نماینده معاویه نابغه غرب عمروعاص و چه پایان غم انگیز ی

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۰۴

ما یک اصطلاحی داریم میگیم هیچوقت زور را ندهید التماس فعلا قدرت دست ایران از خودتان ضعف نشان ندهید

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۰۶

آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۱۷

نمیخود بایدن راه حل بزارد گند زدند به برجام راه حلش اینست که خبر مرگشون اول تحریمها را کامل بردارند بعد خسارتهای این چند سال ایران رابدهند بعد از برسیهای ایران شاید بشود یک کاری کرد.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۲۴

نمی شود به هیچ یک از این گروه امریکا، و اروپا اعتماد کرد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۳۱

هرکاری قرارانجام بدید انجامش بدیدم مردم زیرفشارمالی دارن زجر میکشن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۳۲

می‌شود به دولت جو بایدن خوش بین باشیم کم کم گشایش در راه هست

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۵۲

قبول برجام یعنی تجارت ازاد و راحت. کاپیتولاسیون مالی قابل قبول نیست.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۵۷

هیچ را حلی نداره! بایدن میخواد تا پایان دوره ریاست جمهوری روحانی وقت کشی کنه تا با رییس جمهور بعدی ایران توافق کنه! ولی نمیدونه که رییس جمهور بعدی ایران هم که یکی از این افراطیها هست! و بالطبع منتقد مذاکرات با آمریکا. اینه که هیچ راه حلی وجود نداره! باور نمیکنید؟ به این چهل سال کشمکش گذشته رجوع کنید.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۵۹

اعتمادی نه به فیل هست نه به خر گوربابای دونالد وجو.وعده سرخرمن میدن عوضیا.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۱:۰۲

روءسای جمهور امریکا بی شرف ترین انسانهای روی کره زمین هستند.ازآدم بی شرف چه انتظار میرود.جز بی شرفی.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۱:۵۱

اولاً حق ایران در این پیشنهاد به عنوان امتیاز داده می‌شود که اصلاً درست نیست ثانیاً آمریکا باید به برجام برگردد و آثار آن دیده شود و به همراه اروپا تضمین بدهد در غیر اینصورت برجام شکست خواهد خورد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۲:۲۶

ایران منتظر برگشت امریکا نیست امریکا ست که باید خطای بزرگ خودش را بابرداشتن بدون از قید وشرط تحریمها رابردارد اگر چنین شود برجام برپاشده درغیر انصورت آب ردهاون کوبیدن است

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۲:۵۵

اصلاً قابل قبول نیست که ما اراده نداشته باشیم برای پول خود تصمیم بگیریم . این یعنی حقیر کردن ایران . این یعنی با ایران رفتار کردن مانند یک مستعمره که بایس اجازه اش را از کشورهای دیگر بگیرد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۲:۵۸

به هیچ وج نباید دوباره مذاکره کرد مگر آنکه به تمام تعهداتشان عمل کنند در این صورت و مذاکره دوباره در آینده نه چندان دور دچار اقتصاد خیلی بدتر از این میشیم

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۰۶

یعنی کسی باورمیکنه که این یهودی زاده روی صهیونیستها را زمین بزنه. مگرمیشه ازشیرگاو شیرده صرفنظرکرد. اگه گوش بفرمان صهیونیسهانباشه عاقبت جان اف کندی درانتظارش هست

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۰۸

به نظرم ایران کشورهای بی خاصیت اروپایی را کنار بگذارد و فقط با آمریکا مذاکره کند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۱۳

نباید فرصت را از دست داد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۱۷

سلام پر رو تشریف دارند کوتاه نیایید که آیندگان شما را نخواهند بخشید،با قدرت عمل کنید از آن پی تی بیایید بیرون وضع ما بد تر از این نمی شود ،چرا آش نخورده ،دهن سوخته ،باید کاری کنید که یانکی ها دنبال ما بودند و آن وقت ما ناز کنیم ،نه از روی ضعف پالس بفرستید و آن ها را جری تر کنید

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۱۹

مرگ یک بار شیون یک بار فقط باید اسرائیل را با خاک یکسان کنیم تا هم آمریکا و هم متحدانش حساب کار دستشان باشد چند سال هست ایران را سر کار گذاشته اند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۲۲

با‌ سلام‌ خدمت‌ هموطنان‌ عزیز ..‌. آمریکا‌ دشمن‌ واقعی‌ مملکت‌ ما‌ می‌باشد‌ و‌ این‌ دشمنی‌ بارها‌ ثابت‌ شده‌ است‌. پس‌ به‌‌ این‌‌ دشمن‌ اعتماد‌ نکنید‌ و‌ با‌ قامت‌ سترگ‌ در‌ برابرش‌ باید‌ ایستاد‌

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۳۶

خواب ببینید که بایدن تحریمها را بر دارد محال است این کار را بکند صفت گرگ دریدن است و توبه اش مرگ فریب نخورید اگر حسن نیت دارد تمام تحریمها را بر دارد و پس از مدت لازمه که مطمئن شدید حسن نیت دارد به تعهدتان عمل کنید بخدا قسم این کار انها فریبی بیش نیست ذات انها خراب و شیطانی است

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۳۶

میگن خود بایدن و اوبا ما طرح ممنوعیت مسلمانان رو گذاشتن و فقط ترامپ اجراش کرده حالا اومده طرح خودشو بر میداره و خودشو خوب جلوه میده

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۴۰

به نظرم حالا که جوبایدن رییس جمهور ایالات متحده آمریکا شده است،ایران باید توقعات هسته ای خود را،بالاتر ببرد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۵۳

بهترین راه اینکه ما راه خودمونو بریم انوقت که دنبالمون میوفتن ما دستمون خالی که نیست خیلی هم پرعه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۰:۱۳

عجب پیشنهادی فک کنم فقط بایدن میتواند همچین فکری کند پیشنهاد خوبی داده اول از همه خود آمریکا از اول انقلاب پول بدهکار است که آن را به هر شکل که میتواند به ما برساند .... خسارات که ترامپ وارد کرده چه میشود ... اینکه ما در مورد پول خود هیچ اختیاری نداشته باشیم خنده دار است کره جنوبی ۱۰ میلیارد بدهکار است چرا بلی بشود کشور امانت دار برجام یعنی به زانو کشیدن مردم ایران ...

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۰:۱۵

سلام اخ دلم ول کن دل درد میشی

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۰:۲۱

آیا واقعا هیچ کشوری تعهداتشو انجام نداده؟؟!!!ایران که از همون اول همه تعهداتشو و حتی اضافه هم انجام داد.واقعا که...

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۰:۳۳

امریکا قابل اعتماد نیست داره ایران بازیچه مسائل که به نفع خودش هست در میاره .خود مردم ایران اگه کمک هم بدن.و فساد و راند خواری نباشه حالمون بهتر از کشورهای دیگه میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۰:۵۲

نوشته هاتون حال آدم رو بد می‌کنه یکم غرور ملی داشته باشید تا کی ذلیلانه می خواهید بنویسید.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۰:۵۴

آمریکا یعنی دروغگو ، استعمارگر و غیرقابل اعتماد وسلام !

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۰:۵۶

اون قاتل ترامپ زد زیرش چون به صورت یه قانون بین الملل در نیامد، یه توافق بین دو ریس جمهور بود، مگر نه ترامپ بی شرف و قاتل نمیتونست اینطوری بزنه زیرش. الان هر کاری میکنند باید یه قانون بین‌الملل بشه.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۱:۲۱

خسته نباشی بایدن .!!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۱:۵۹

بخدا اینا دلسوز ما نیستن ما با برجام یا بی برجام تعغیری نخواهیم کرد حداقل یه موشک داشته باشیم نزنن تو سرمون..اینا میخوان ما عقب افتاده باشیم هیچکاری به نفع مردم نمیکنن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۲:۱۲

عمراً اگه آمریکا به تعهداتش عمل کنه.بایدن، کفتار پیر، از صدتای ترامپ هم حقه بازترو دروغگوتره. اما غرب پرستهای داخلی بازم مثل قبل مملکت رو به فنا میدن.فقط ما مردم عادی هستیم که موندیم وسط ی مشت سیاست مدار ثروتمند قدرت طلب

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۳:۰۱

باسلام اکنون امریکا نیازبیشتری به بازگشت به برجام دارد منتها تلاش میکند بااقتدار برگردد

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۴:۰۲

ما با قاتل حاج قاسم مذاکره نمی کنیم.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۵:۵۷

سلام اگر ایران برای همیشه نخواهد به برجام برگردد چه می‌شود

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۷:۰۸

صنار بده آش به همین خیال باش

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۰:۲۶

والا به خدا به پیر به پیعمبر اگه این دزدهای داخلی نباشند این راند خواری نباشه اصلا احتیاجی به برجام نداریم وکل مردم در امنیت و سربلند و بدون تورم وگرانی زندگی می کنند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۰:۲۴

هیچ نظری ندارم با سپاس

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۱:۰۳

وای بحال دولتی که دوباره از یک سوراخ گزیده بشه، وای بحال مردمی که با دست خودشون خودشون را بیچاره کردند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۳:۴۳

ازیه سوراخ نباید دوبار گزیده شد ایران یه بارقبل ازانقلاب به امریکا اعتماد کرد یه بار هم موقع برجام حالا هم دوباره بازم

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۲:۰۲

علم و دانش همانند جهان و گیتی بدون مرز هستند و هر گونه تحریم اعمال زور و ظلم است ما در قرنی زندگی می کنیم که کلمات قابل فهم هستند و اعمال تحریم علاوه بر ظلم یعنی عدم درک طرف متقابل،متاسفانه...

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۲:۴۸

بنظرمن ایران باید شرط کند که اگر اسراییل و هندوپاکستان سلاح هسته ای خودرا ازبین ببرند وخلع سلاح هسته ای شوند ایران به برجام برگرددوخسارات دوره ترامپ بر اقتصاد ایران مطالبه شود.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۴:۳۷

ایران بایدفقط باقدرت برنامه هسته ای را پیش ببردتابشود قدرت هسته ای.انوقت انهاهستندکه صف میکشندبرای مذاکره