• شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 99111813397
  • خبرنگار : 71359

مواجهه یاسمنگولایی با یاسمنگولاها

مواجهه یاسمنگولایی با یاسمنگولاها
تصویری از لایو اخیر سحر زکریا

«یاسمنگولا پاش لای در گیر کرده بود / سگه واسه گرفتنش تیر کرده بود».

این فقط یکی از سروده‌های «مهتاب» سریال پاورچین بود که «سحر زکریا» نقش آن را به عنوان همسر مهران مدیری بازی می‌کرد و شخصیت اصلی شعرهایش، «یاسمنگولا» بود؛ تا آنجا که خیلی‌ها هنوز هم زکریا را با عنوان یاسمنگولا می‌شناسند.

زکریا که تا چند سال قبل از بازیگران ثابت سریال‌های طنز مهران مدیری بود و در حالی که چندی پیش نیز بابت انتقاداتش از مهران مدیری بخاطر فراموش‌کردن او خبرساز شده بود، چند روز پیش در یک لایو اینستاگرامی با وضعیتی نزدیک به یک فروپاشی روانی با جیغ و اشک و به‌هم‌ریختگی و زبانی که در نظر بسیاری تند به نظر می‌رسد درخواست ورود واکسن کرونا به کشور را می‌کند و ... .

ماجرا البته از اینجا شروع نشده است. پیش از بیانات مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا به کشور، هشتگ #واکسن_بخرید در شبکه‌های اجتماعی بخصوص توییتر و تلگرام برای چند روز داغ و پراستفاده بود. آن روزها خیلی از فعالان معقول‌تر شبکه‌های اجتماعی در واکنش به موجی که به راه افتاده بود می‌پرسیدند آیا کسی جایی گفته است که ایران قرار است از خریدن واکسن خودداری کند و تمام واکسن مورد نیاز کشور را از طریق تولید داخلی فراهم کند که عده‌ای به راه افتاده‌اند و در شبکه‌های مجازی در خواست خرید واکنس می‌کنند یا ماجرا چیز دیگری است؟ این سوالات البته بازی احساسی با مساله واکسن را متوقف نکرد و حتی توضیحات وزارت بهداشت درباره برنامه‌های خرید واکسن برای کشور هم در این مورد کارگر نیفتاد.

اینکه در وزارت بهداشت درباره خرید و مراجع تهیه واکسن کرونای مورد نیاز کشور در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بحث و چنددستگی وجود داشته، اظهر من الشمس است و البته نه غیرطبیعی و نه نشانه‌ای موجب نگرانی است زیرا هر جایی که مجمعی از صاحب‌نظران وجود داشته باشد بروز اختلاف نظر هم طبیعی است و جای تعجب ندارد اما در همان روزهای اول داغ‌شدن #واکسن_بخرید، علاوه بر جماعتی که موج تازه را منطقی نقد می‌کردند و با اشاره به تجربه‌های قبلی وزارت بهداشت مردم را به آرامش و اعتماد به تصمیم‌گیران دعوت می‌کردند، گروه دیگری هم بودند که پشت هشتگ #واکسن_بخرید رد پای دشمن و توطئه و خرابکاری می‌دیدند. با بیانات رسمی رهبر انقلاب درباره تهیه واکسن، به نظر می‌آمد یکی از جریان‌های موجود در وزارت بهداشت بر جریان دیگر توفیق پیدا کرده است اما بحث و فشار حاصل از داغ‌شدن هشتگ #واکسن_بخرید به این سادگی فراموش یا خاموش نمی‌شود.

در هفته‌های گذشته به نظر می‌آمد با کاهش شمار درگذشتگان ثبت‌شده بر اثر کرونا مردم به سمت سهل‌انگاری بیشتر می‌روند اما با از دست‌رفتن دو چهره مشهور یعنی مهرداد میناوند و علی انصاریان، یک‌باره بحث واکسن دوباره بالا گرفت. جدا از کمپین‌های ضداطلاعاتی که شبکه‌هایی مانند «اینتل» (ایران اینترنشال) و «من‌وتو» به راه انداخته‌اند تا تصویری از جهان ارائه دهند که گویی در تمام کشورهای جهان نیمی از جمعیت فعال واکسینه شده‌اند و در ایران مشتی جنایتکار به دنبال افزایش آمار مرگ مردم هستند و از شروع واکسیناسیون خودداری می‌کنند، برخی چهره‌های مشهور هنری هم یک بار دیگر روی موج #واکسن_بخرید سوار شده‌اند و مقداری مطالب احساساتی تولید کرده‌اند.

اما واکنش به این پست‌ها در صفحات منتسب به مهران مدیری یا افراد کمترشناخته‌شده‌ای مثل سحر زکریا، بسرعت تبدیل به موج تخریبی علیه دولت شد. کاربران شناخته‌شده یک جریان رسانه‌ای خاص، به همراه چهره‌هایی مانند برخی مداحان، با واکنش گسترده به حرف‌های احساساتی برخی سلبریتی‌ها، آنان را به دلیل دعوت به شرکت در انتخابات ۹۲ و ۹۶ شریک وضعیت موجود می‌دانند و با الفاظ رکیک از آنان می‌خواهند که سکوت کنند؛ چرا؟ چون در دو انتخابات گذشته از مردم دعوت کرده‌اند که به یکی از کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان رای بدهند و با حضور پای صندوق‌های رای، جمهوریت نظام را به رخ دنیا بکشند.

موج اخیر علیه سلبریتی‌ها تا آنجا که آنان را در مورد موضع نادقیق و احساساتی‌شان درباره واکسن کرونا به چالش می‌کشد منطقی است اما استفاده سیاسی از ابراز احساسات در این سطح در حالی‌که واکنش سلبریتی‌ها نه موج‌سازی بلکه موج‌سواری روی خواسته‌ای عمومی است، هزینه‌هایی بیشتر از فایده مقطعی و سیاسی آن به همراه خواهد داشت.

این تنها سلبریتی‌ها نیستند که این روزها مجموعه کشور را متهم به بی‌کفایتی در مورد تدبیر علیه ویروس کرونا و خرید واکسن می‌کنند. علت آن هم خلاف آنچه یک جریان خاص رسانه‌ای مایل است بازنمایی کند، نه موضع غلط سلبریتی‌ها بلکه خروج مرجعیت رسانه‌ای از داخل کشور و گردش آن به سمت شبه‌رسانه‌هایی مانند «من‌وتو» و «اینتل» است. پرونده‌سازی و تخریب سلبریتی‌ها و به خفقان‌کشیدن و ساکت‌کردن آنان، چالش اصلی درباره مرجعیت رسانه‌ای در نظر عموم مردم را برطرف نمی‌کند و حتی موج‌های احساساتی مانند #واکسن_بخرید را هم کنترل یا متوقف نمی‌کند. به فرض که این حمله‌ها منجر به سکوت سلبریتی‌ها در انتخابات آینده شود، نباید در مورد نقش این گروه‌های اجتماعی در تحولات سیاسی کشور بزرگ‌نمایی کرد و به خطا افتاد. سهل است، باید در نظر گرفت که حفظ این سرمایه‌های اجتماعی برای بهره‌گیری از الگوی جریان دومرحله‌ای ارتباطات در مقاطعی می‌تواند ضروری باشد.

تخریب‌کردن، شاید عواید کوتاه‌مدتی به همراه داشته باشد اما در بلندمدت، هزینه چندبرابرشده آن دوباره به کلیت سیستم تحمیل خواهد شد و این همان مواجهه یاسمنگولایی با یاسمنگولاهاست.

به قول عزالدین محمود کاشانی «در خانه اگر کس است، یک حرف بس است».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۵:۱۷

مساله اصلی اعتماده ؛ اونایی که اعتماد رو خراب کردن یعنی خود مسوولان ، مسوول این ماجراها و موج سواریها هستن.....با پاک کردن صورت مساله چیزی درست نمیشه ....

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۵:۱۹

آقا يا خانم محترم آدرس غلط ندهيد و از آب گل آلود ماهي نگيريد. درد افرادي مانند اين خانم معلوم است نياز به توجه لازمه يك سلبريتي است حالا در امريكا و اروپا لباسهايشان را در مي آورند اينجا در ايران داد و فرياد مي كند. بنابراين استفاده كردن از اين اشخاص در انتخابات توسط جناح ها بها دادن زيادي و مرجعيت دادن به آنها مي دهند. همين شما چقدر از عادل فردوسي پور حرف مي زنيد. او در برهه اي (جام جهاني روسيه) بسياري از خطوط حرفه اي را در مقابل صدا و سيما شكست اما شما او را در آي و نمك خوابانده ايد كه چند ماه ديگر از او استفاده كنيد!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۹:۲۸

با تشکر از نظر ارزشمند این دوست عزیز ،البته نباید از زحمات آقای تتلو در انتخابات گذشته به نفع رقیب آقای روحانی یاد نکنیم ، واقعا دستش درد نکنه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۱۵

کوتاه بینی تا کی!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۵:۲۹

همین تیپ افراد سلبریتی بودند که این دولت را سر کار آوردند . اصلاً یک مشت نادان که فقط میخواهند دیده بشوند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۷:۰۷

خداوند این کشور را از دشمن از خشکسالی و ازدروغ محفوظ دارد. حالا اگر واقعیت را نمی بینی کور هستی واگر نمیشنوی کر هستی و اگر میبینی و میشنوی و ان را کتمان میکنی هم دشمن هستی و هم دروغ گو.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۹:۳۱

دقیقا همین افراد بودند که این دولت رو سر کار آوردند افرادی نظیر آقای تتلو...دوست من کمی از فکرت استفاده کن آکبند نگهش ندار ...

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۲۹

یعنی چی؟! این چه حرفیه؟! یعنی مردم از خودشون رای ندارن؟ و در رای دادن چشمشون و گوششون وابسته به این سلبریتی ها است؟ کشورهای مختلف با سرمایه های میلیارد دلاری، اونهمه هجمه درست کردند و در آخر نمیتونن روی رای مردم تاثیر بگذارن! خانم زکریا هم نظرشو با گریه گفته! خانم بهنوش بختیاری هم به روش خودش تبلیغ داروی ضد کرنا کرده! هر کسی یه راهی برای خودش باز میکنه! افخمی هم کلا وجود خطرناک کرنا رو دبه کرده! آخه توی این دوره زمونه کی به حرفهای تو خالی اهمیت میده!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۲۲:۲۹

دقیقا درست می فرمائید: افرادی مانند تتلو بودند که به نفع این دولت کارناوال شادی راه انداخته بودند...

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۸:۵۶

خودتون فهمیدین چی نوشتین؟

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۳:۴۴

اره فهمیدن" تو نشئه ای که نفهمیدی!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۱۴

حرف حق زور داره؟ جرات داشت حرفش رو زد.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۲۶

کاش فیلم کامل را میگذاشتید اول از فقر می گوید و بعد از خرید واکسن این اقایون که توهین میکنند کاسبان تحریمند همه هم میدانیم اگر مثل من و امثال من بیکار شده بودید و این یکسال از جیب می خوردی فحش و بد و بیراه نمی گفتی بلکه به جای منتظر موندن تا تابستان که معلوم نیست زنده ای یا مرده واکسن می زدیم صدا و سیما همه ی ایران نیست فضای مجازی همه ی ایرانه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۰:۵۵

خجالت بکشید از این متن! شما رسانه ایید جای مسخره کردن برید تحقیق و بررسی کنید چجوری فشار روانی تو این شرایط از مردم کم بشه! جای این یاسمنگولا بازی و به کاربردن این کلمات برید واکسن مطالبه کنید.زشته تو این شرایط این حرفا

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۲:۱۲

اینها را چقدر جدی گرفتید به اینها نباید توجه کرد وگرنه به اهداف پلیدشان می رسند. با این اقدامات بلند جلب توجه هستند.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۲۳

از روی ناآگاهی از وضعیت مرگ و میر در دیگر کشورها و همچنین فشارهای روحی ناشی از بیکاری و کمتر مطرح بودن... بعضی‌ها حرکاتی می کنند که واقعا تهوع آور است. به نوعی مرتکب خودزنی و تخريب خود می شوند.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۹:۲۱

با سلام/ در روزگاری نه چندان دور، شاعران و نویسندگان نمادها و نمودهای فرهنگ و هنر این سرزمین بودند، چه بر سر فرهنگ این مملکت آمده، که هنرپیشه های درجه ی چندم شده اند الگوهای فرهنگی و هنری؟

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۲:۳۰

از قدیم بسیاری از سلبریتی ها معتقد بودند که بدنامی بهتر از گمنامی است.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۱۹:۳۹

مگه توی همه کشورهای جهان مردمشون را واکسینه کردند که الان توقع واکسینه شدن همه مردم ایران را دارید الان خود امریکا و اروپا هنوز واکسیناسیون عمومی ندارن چرا از روزی که رهبری گفتن واکسن امریکایی و انگلیسی ممنوع یه عده معلوم الحال هم سو با جریان معاند شروع به موج سواری کردند و واکسن واکسن می کنند اصلا مگه قرار بوده ما از اروپا و‌امریکا واکسن وارد کنیم که الان همه اعتراض می کنند واقعا یه مقدار تفکر یه مقدار تعقل

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۸:۱۰

درود بر انسانیت این خانم.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۰۹:۰۳

همه فهمیدن که تو نیاز به دیده شدن داشتی که خب بعد از مدتها دیده شدی ... !!!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۱۰:۱۹

چه تیتر عجیبی! چه شروع تحقیرآمیزی! متأسفم ازاین قهقرا! به کجا چنین شتابان جناب نویسنده!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۱۶:۵۳

مثلا چه آسیبی در دراز مدت میخواد بیفته؟ اصلا اینا چه کاره هستن که نظر میدن.؟ هر کس باید در حیطه تخصصی خودش نظر بده.