• یکشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 99111914008

کشت جو بر روی بستر بلند برای نخستین بار در ارتفاعات کردکوی

کشت جو بر روی بستر بلند برای نخستین بار در ارتفاعات کردکوی

ایسنا/گلستان عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: در پاییز سال امسال در منطقه رادکان شهرستان کردکوی برای اولین بار بیش از ۳۰ هکتار از مزارع کشاورزی جو این روستا بر روی بستر بلند کشت شد.

محمد اسماعیل اسدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اواخر مهر امسال، ۳۰ هکتار از مزارع این روستا با کشت چهار ردیف جو رقم سردسیری آبیدر بر روی پشته‌های بلند به عرض بستر ۵۰ سانتیمتر، زیر کشت رفت.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف بذر جو با این شیوه کشت ۱۶۰ کیلوگرم در هکتار بوده است، افزود: کشت توسط ماشین پشته کار یک شرکت داخلی انجام شده است. این ماشین کاشت با یک بار عبور ضمن ایجاد پشته، مبادرت به کشت انواع محصولات بر روی پشته می‌کند.

اسدی با اشاره به اینکه این روش کشت اولین بار است که در سطح این روستا و در اراضی کشاورزان به اجرا در آمده است، گفت: در حال حاضر سطح سبز مزارع بسیار عالی است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات گلستان بیان کرد: هدف از این پروژه استفاده از شیوه انتقال دانش و تجربه نوین کشت با استفاده از شیوه تسهیلگری کشاورز به کشاورز بوده زیرا کشاورزان این منطقه تاکنون به روش سنتی و با استفاده از بذرپاش سانتریفیوژ با میزان بذر ۳۷۰ کیلوگرم در هکتار مبادرت به کشت می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: از مزایای کشت روی بسترهای بلند می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت بهتر هدایت آب در شیارها، زهکشی سریع آب آبیاری از شیارها و جلوگیری از اثرات منفی آب ماندگی و غرقابی شدن محیط رشد نبات مثل ورس و خوابیدگی، کاهش فرسایش در مناطق پرباران، کاهش سله بندی و خفگی بذر، دسترسی راحت ماشین بدون آنکه بستر را فشرده کند، جایگذاری کود نیتروژنه به وسیله روش باندی، هوادهی بین بوته‌های کشت در نتیجه کاهش بروز بیماری‌های قارچی و هوازی، انجام بهتر عمل فتوسنتز و استفاده مؤثر از انرژی خورشیدی برای نبات موردنظر اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، روستای رادکان در دامنه رشته‌کوه البرز شرقی در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کردکوی از توابع استان گلستان قرار دارد. این روستا از شمال به ارتفاعات درازنو، از غرب به روستای کنداب، از جنوب به جنگل‌های پیرامون و از شرق به روستاهای حاجی‌آباد و چمن ساور محدود می‌شود.  ارتفاع روستای رادکان از سطح دریا ۱۴۴۸ متر است و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha