• یکشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99111914470
  • خبرنگار : 71129

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اکوادور

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اکوادور

مردم اکوادور امروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس جمهوری جدید کشور خود به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از رای دهندگان از اقدامات ریاضتی اقتصادی نگران هستند و برای بازگشت به سوسیالیسم شوق زیادی دارند.

"آندرس آرائوز"، کاندیدای جناح چپ نیز بسیار امیدوار است که بدون کشیده شدن انتخابات به دور دوم، پیروز شود. این اقتصاددان ۳۶ ساله که شاگرد رافائل کوره‌آ، رئیس جمهوری سابق بوده، در نظرسنجی ها به این دلیل پیشروست که قول داده تا به خانواده‌ها به صورت مستقیم یک میلیارد دلار دستمزد پرداخت کند و از شرایط بسته مالی صندوق بین المللی پول برای دریافت ۶.۵ میلیارد دلار هم اجتناب کند.

گیرمو لاسو، رقیب اصلی او یک بانکدار محافظه کار است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که به دلیل شیوع کرونا و کمی تعداد شرکت کنندگان در انتخابات،‌ وی نتواند آرای خوبی کسب کند. همچنین یاکو پرز، وکیل و فعال بومیان در مقام سوم قرار دارد.

پیروزی آرائوز می تواند بازگشت آمریکای لاتین به سیاست‌های چپ را تمدید کند، همانطور که در بولیوی و آرژانتین چنین اتفاقی افتاد که این مساله یک چالش برای واشنگتن همزمان با مواجهه با تاثیر نفوذ چین در این نیمکره است.

آرائوز در فیسبوکش نوشته است: ما به متقاعد کردن مردم ادامه می‌دهیم. پیروزی ما، پیروزی امید و در مرحله نخست رای گیری است. بیایید این کار را به روشی درست انجام دهیم.

در پی شیوع ویروس کرونا در اکوادور، لنین مورنو،‌ رئیس جمهوری این کشور دستورکار حمایت از بازار را به امید احیای اقتصاد رو به زوال اکوادور مطرح کرد. تلاش‌هایش اما واکنش خشمگینانه مردم را به همراه داشت و باعث شد تا در ۲۰۱۹، اعتراضات خیابانی ۱۰ روزه ای علیه افزایش قیمت سوخت در سراسر این کشور برگزار شود.

بر اساس قانون اساسی اکوادور، شرکت در انتخابات اجباری است و غیبت در آن جریمه ۴۰ دلاری در پی دارد.

رای دهندگان طبقه متوسط از بیم کرونا بیشتر ترجیح می‌دهند تا جریمه را پرداخت کنند اما رای دهندگان طبقه ضعیف بیشتر به سمت آرائوز متمایل هستند. نظرسنجی‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که آرائوز می‌تواند در دور نخست پیروز انتخابات شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha