• پنجشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99112115785
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

آمریکا باید ضمن بازگشت به برجام حسن نیت خود را نشان دهد

آمریکا باید ضمن بازگشت به برجام حسن نیت خود را نشان دهد

یک کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: آمریکا باید  ابتدا با بازگشت به برجام حسن نیت نشان دهد و مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کند.

عماد آب‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص بازگشت آمریکا به برجام گفت: مواضعی که اخیرا از سوی آمریکایی ها اعلام می شود ارزش و اهمیتی ندارد و همه می دانند که بایدن رئیس جمهور بسیار ضعیفی است و با سختی زیادی توانسته در آمریکا به قدرت برسد. از این رو حرف های زیادی از سوی بایدن و مشاورانش مطرح می شود تا ضعفی از خودشان نشان ندهند  اما برای ایران در عمل مهم است که چه کاری می خواهند انجام دهند.

وی افزود: حتی اخیرا در مصاحبه ای خبرنگار از بایدن سوال کرد که آیا همه تحریم ها برداشته می شود و او پاسخ داد که خیر، در حالی که موضع گیری چنین قاطع از سوی ایران هم مطرح است آن چیزی که رهبری مطرح کردند مبنی بر این بود که آمریکا ابتدا باید تحریم ها را برداردو بعد ببینیم حرف حسابش چیست.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: امروز کل جامعه جهانی از آمریکا می خواهند که به تعهداتش عمل کند و حتی کشورها در تعامل با آمریکا تردید دارند که آیا می توانند امیدوار باشد به تعهداتش عمل می‌کند یا خیر؟

آبشناس در ادامه اظهار کرد: تعهداتی که ایران پای آن را امضا کرده چه قبل از انقلاب اسلامی چه بعد از آن همواره به تعهداتش پایبند است در حالی که می توانست پس از انقلاب اسلامی بگوید که تعهدات پیشین را قبول ندارد. اما جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات ایران پایبند بوده و عمل کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: توافق هسته ای هم که امضا شد ایران به همه تعهدات خود بر اساس گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند است اما این آمریکا است که تعهداتش را چه در زمان اوباما و چه در دوره ترامپ انجام نداده است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین ایران در برجام است و نیازی ندارد که به برجام برگردد. حتی کاهش تعهدات برجامی هم بر اساس مفاد توافق نامه برجام بوده است. اما دیدیم که طرف مقابل به تعهدات عمل نکرده در حالی که ایران هنوز در برجام حضور دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: آمریکا باید  ابتدا برگردد و حسن نیت نشان دهد قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کند و پس از این که این کار را انجام داد ایران و سایر طرفهای برجام باید ببینند چه چارچوبی را می توانند در نظر بگیرند که امریکا آیا می‌تواند به برجام برگردد یا خیر؟ زیرا در برجام بحث بازگشت کشورها در صورت خروج مطرح نشده و این موضوع جداگانه ای است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha