• شنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99112518305
  • خبرنگار : 71402

دست‌کم ۳۳۱ مدافع حقوق بشر در ۲۰۲۰ به قتل رسیدند

دست‌کم ۳۳۱ مدافع حقوق بشر در ۲۰۲۰ به قتل رسیدند

تحقیقات نشان می‌دهد، دست‌کم ۳۳۱ مدافع حقوق بشر در حوزه اجتماعی، محیط زیست و برابری جنسیتی و نژادی در ۲۵ کشور در سال ۲۰۲۰ به قتل رسیده‌اند و صدها تن دیگر بابت فعالیت‌شان هدف ضرب و جرح، بازداشت و اتهامات کیفری قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، آمریکای لاتین که خطرناک‌ترین قاره در جهان برای حفاظت از محیط زیست، اراضی و حقوق بشر به شمار می‌رود، بیش از سه چهارم تمام قتل‌های مدافعان حقوق بشری در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص می‌دهد.

در کلمبیا که فعالان با وجود توافق صلح ۲۰۱۶ غالبا هدف حمله گروه‌های مسلح قرار می‌گیرند، ۱۷۷ مرگ این چنینی ثبت شده که بیش از نیمی از مجموع جهانی است. فیلیپین دومین کشور مرگبار با ۲۵ مورد قتل است و پس از آن هندوراس، مکزیک، افغانستان، برزیل و گوآتمالا قرار می‌گیرند.

براساس گزارش گروهی تحت عنوان "مدافعان خط مقدم" اکثریت ۶۹ درصدی از این کشته‌شدگان روی حقوق مردم بومی، محیط زیست و اراضی کار می‌کردند اما فعالان همچنین پی بردند که برخی از آنها صرفا بابت تامین بسته‌های معیشتی کووید-۱۹ به جوامع به قتل رسیده‌اند. این کمک‌ها شامل مواد غذایی و دارو برای بیماران و سالخوردگان می‌شد اما فعالان بابت این کارشان با انواع انتقام‌جویی از بازداشت و آزار تا خشونت فیزیکی و قتل مواجه شدند.

اد اودونووان، رئیس این گروه حقوق بشری می‌گوید: پاندمی کرونا بسیاری از شکاف‌ها در بسیاری از جوامع را آشکار کرد، به ویژه نابرابری و ناکامی دولت‌ها در خدمت‌رسانی موثر به شهروندانشان. بسیاری از این موارد در فساد و سیستم‌های غیر دموکراتیک ریشه دارد و شفافیت و پاسخگویی -هم در عرصه سیاسی و هم اقتصادی- در راستای منافع نخبگان حاکم امری شنیع به شمار می‌رود. با وجود این حملات، مدافعان حقوق بشر و جامعه مدنی در حال پر کردن این شکاف‌ها هستند و به جوامع مختلف خدمات ارائه می‌دهند.

براساس این گزارش، ۲۰ فعال حقوق بشری هم که روی پرونده‌های ضد فساد کار می‌کردند، در سال ۲۰۲۰ کشته شدند.

در این گزارش همچنین آمده است، فعالان بومی حدود یک سوم از مجموع ۳۳۱ مدافع حقوق بشری کشته شده در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند و این در حالیست که افراد بومی تنها حدود شش درصد از جمعیت جهان را دارند. تعداد قابل توجهی از کشته‌شدگان برای توقف پروژه‌های صنعت استخراج فعالیت داشتند. ۱۳ درصد از مجموع کشته‌شدگان از زنان بودند. شش مدافع حقوق بشر تراجنسی هم در ۲۰۲۰ کشته شدند که همگی از قاره آمریکا بودند.

تعداد کشته‌های حقوق بشری در سال ۲۰۲۰ به نسبت ۳۰۴ مورد در ۳۱ کشور در سال ۲۰۱۹ افزایش نشان می‌دهد. به گفته اد اودونووان، شماری از کشورها از جمله افغانستان، کلمبیا و پرو مسبب افزایش چشمگیر قتل فعالان در سال ۲۰۲۰ بودند. در پرو، کشتارها از یک مورد در سال ۲۰۱۸ به هشت مورد در سال  ۲۰۲۰ رسید. ۷۵ درصد از کشته شدگان ۲۰۲۰ بومیان بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha