• شنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99112518451
  • خبرنگار : 71415

درخواست کارشناس سازمان ملل برای رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ونزوئلا

درخواست کارشناس سازمان ملل برای رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ونزوئلا

یک کارشناس حقوق بشری مستقل سازمان ملل در پایان سفری دو هفته‌ای به ونزوئلا تصریح کرد، تحریم‌های یکجانبه اعمال شده بر این کشور باعث بدتر شدن بحرانهای از پیش موجود شده و خواستار رفع این تحریم‌ها شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری سازمان ملل، آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تدابیر یکجانبه اعمال فشار و حقوق بشر اظهار کرد: تاثیر ویرانگر تحریمهای اعمال شده با فراتر از قلمرو سرزمینی عمل کردن و افراط در تبعیت باعث وارد آمدن تاثیرات معکوس بر بخشهای دولتی و خصوصی، شهروندان ونزوئلا، سازمان‌های غیردولتی، شرکتها و اتباع کشورهای ثالث شده است.

تحریمهای اعمال شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای دیگر باعث بحریانهای اقتصادی، انسانی و توسعه‌ای، تخریب کلیت جمعیت، به ویژه کسانی که در فقر شدید زندگی می‌کنند، زنان، کارمندان حوزه پزشکی، مبتلایان به بیماریهای مرگبار و مردم بومی شده‌اند.

دوهان تاکید کرد، تدابیر یکجانبه تنها زمانی قانونی هستند که مجوز شورای امنیت سازمان ملل را داشته باشند و به عنوان اقدامات متقابل اعمال شوند، وظایف کشورها را نقض نکنند و حقوق بشر اساسی را نقض نکنند.

او گفت، "معافیتهای انسانی مفصل، هزینه بر، غیر موثر و ناکافی هستند".

این کارشناس سازمان ملل متذکر شد، کمبود برق، آب، سوخت، غذا و دارو همراه با مهاجرت کارگران شایسته، که بسیاری از آنها برای فرصتهای اقتصادی بهتر کشور را ترک کرده‌اند، "تاثیری بزرگ بر همه دسته‌های حقوق بشر، از جمله حق زندگی، غذا، سلامت و توسعه می‌گذارد".

دوهان با اشاره "پیچیدگی وضعیت" در ونزوئلا، گفت که در طول سفرش به عنوان کارشناس مستقل به این کشور تلاش کرده تا با "گسترده‌ترین طیف مردم" به منظور شنیدن دیدگاه‌ها و تجاربشان، از مقامهای دولتی تا رهبران مخالفان و سازمانهای غیر دولتی و قربانیان نقض حقوق بشر و "همچنین مردم عادی" دیدار کند.

از کشورهای اعمال کننده تحریم خواست تا اصول و هنجارهای قوانین بین‌المللی را رعایت کرده و به آنها متذکر شد که نگرانی‌های انساندوستانه باید همواره در ضمن رعایت احترام دوجانبه، همبستگی، همکاری و چند جانبه گرایی، در نظر گرفته شوند.

این کارشناس حقوق بشری سازمان ملل برنامه انتشار یک گزارش کامل درباره ماموریتش در سپتامبر ۲۰۲۱ را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha