• یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99112618886
  • خبرنگار : 50180

شهرت جهانیِ "نخود" کرمانشاه

شهرت جهانیِ "نخود" کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه این استان بزرگترین تولیدکننده نخود در کشور است، گفت: نخود تولیدی در کرمانشاه شهرت جهانی دارد.

محمدسعید هوشیار در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه 33 کشور در دنیا در تولید نخود نقش دارند که از این تعداد 18 کشور بالای 20 هزار هکتار سطح زیر کشت نخود دارند، اضافه کرد:  از نظر سطح زیر کشت نخود کشورهای هندوستان، پاکستان، استرالیا، ترکیه، میانمار، ایران، اتیوپی، مکزیک و کانادا شاخص هستند.

وی افزود: سالانه به طور متوسط بیش از 13 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا زیر کشت نخود می‌رود و سالانه به طور متوسط بیش از 13 میلیون تن نخود با متوسط عملکرد 955 کیلوگرم در جهان تولید می‌شود.

هوشیار گفت: در کشور ما نیز سالانه بطور متوسط بین 550 تا 600 هزار هکتار نخود کشت و با متوسط عملکرد 519 کیلو در هکتار، 295 تا 320 هزار تن نخود تولید می‌شود.

وی گفت: استان کرمانشاه نیز با متوسط سطح زیر کشت بین 150 تا 200 هزار هکتار و تولید 85 هزار تن نخود- با متوسط عملکرد 565 کیلوگرم در هکتار- حدود 25درصد از تولید نخود کشور را به خود اختصاص داده و بر همین اساس مقام اول کشور را در زمینه تولید و سطح زیر کشت نخود دیم در کشور دارد.

هوشیار با اشاره به سابقه طولانی کشت نخود در استان کرمانشاه، اضافه کرد: کرمانشاه بیش از 700 هزار هکتار اراضی دیم دارد که طبق آمارهای بلند مدت هرساله بین 150 تا 200 هزار هکتار  آن به کشت نخود دیم اختصاص می یابد و قابلیت 60 هزارتن صادرات نخود به خارج از استان را دارد.

هوشیار با اشاره به شهرت جهانی نخود تولیدی در استان کرمانشاه، ادامه داد: در شرایط کنونی و با توجه به تحریم های ظالمانه دشمنان، صادرات محصولات غیرنفتی نقش و اهمیت ویژه ای پیدا کرده و از بین آنها در بخش کشاورزی نخود جایگاه مهمی دارد، از طرفی صادرات نخود از گذشته در این استان  متداول بوده و نخود کرمانشاه از شهرت جهانی برخوردار است.

هوشیار سپس به اقدامات انجام شده در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه جهت ساماندهی زراعت نخود در کشور اشاره داشت و گفت: از جمله این اقدامات می توان به مکاتبه با نهادهای ‌ذی‌ربط جهت ساماندهی صادرات و واردات محصول نخود اشاره کرد که نتیجه آن منجر به آزادسازی صادرات، نظام‌مند بودن تعرفه گمرکی و جلوگیری از واردات بی رویه نخود بی کیفیت به کشور شده است.

وی از ترویج و توسعه کشت نخود پاییزه به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده در استان کرمانشاه برای توسعه زراعت نخود یاد کرد و گفت: از مزایای کشت پاییزه نخود استفاده از بارش فصل پاییز و افزایش طول دوره رشد است که نتیجه آن افزایش عملکرد در واحد سطح است.

هوشیار در پایان اشاره ای هم به مزایای کشت نخود داشت و گفت: ازجمله مزایای این کشت می توان به تناوب زراعی کشت نخود در اراضی دیم اشاره کرد که باعث تثبیت ازت وحاصلخیزی خاک، جلوگیری از شیوع آفات، بیماری و علف های هرز ، پایـداری در تولید غلات دیم و اشتغالزایی و... می‌شود. 


انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha