• یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99112618930
  • خبرنگار : 71605

انتخابات پارلمانی در کوزوو و نتیجه‌ای که اوضاع با صربستان را پیچیده‌تر می‌کند

انتخابات پارلمانی در کوزوو و نتیجه‌ای که اوضاع با صربستان را پیچیده‌تر می‌کند

مردم کوزوو امروز یکشنبه در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رأی می‌روند که در آن انتظار می‌رود یک حزب ضداستقرار با پیروزی چشمگیر برنده شود. این امر، تلاش‌های غرب برای حل اختلاف ارضی ده‌ساله کوزوو با صربستان را پیچیده‌تر می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند حزب Vetevendosje بین ۴۵ تا ۵۵ درصد آرا را در بین آلبانیایی‌تبارها که ۹۰ درصد جمعیت ۱.۹ میلیون نفری کوزوو را تشکیل می‌دهند، به دست آورد. با وجود آنکه این مقدار، حدود دو برابر میزان آرای به دست آمده این حزب در انتخابات ۲۰۱۹ است، ممکن است همچنان برای اداره کشور نیازمند شریک باشد.

"آلبین کورتی"، رهبر Vetevendosje که سال گذشته ۵ ماه به عنوان نخست‌وزیر خدمت کرد، با وعده‌های مبارزه با فساد گسترده و این موضع که در گفت‌وگو با صربستان نباید سازشی صورت گیرد، برنده آرا شد.

کورتی روز جمعه در سخنانی تلویزیونی اظهار کرد: گفت‌وگو با صربستان از اولین اولویت‌ها نیست. نمی‌توانم به گریه و فریاد در بلگراد درباره اینکه صربستان چطور کوزوو را از دست داد، گوش دهم.

صربستان که مورد حمایت روسیه است، استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد و به نیاز به حفاظت از حقوق اقلیت صرب خود اشاره می‌کند. مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و آمریکا در کسب توافقی که کوزوو را مجاز به عضویت در سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل و ناتو بدارد، شکست خورده‌اند.

حزب Vetevendosje ممکن است وادار شود نیروهای خود را با حزب حاکم لیگ دموکراتیک کوزوو (LDK)، حزب اپوزیسیون دموکراتیک کوزوو (PDK) یا حزب اتحاد برای آینده کوزوو (AAK) متحد کند.

حدود ۲ هزار و ۴۰۰ ایستگاه رأی‌گیری ۷ صبح روز یکشنبه باز شده و ۷ شب بسته خواهند شد. انتظار می‌رود نخستین نتایج رسمی چند ساعت پس از پایان رأی‌گیری منتشر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha