• یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99112619256
  • خبرنگار : 71523

رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص سیندکس

رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص سیندکس

امروز از بازار تامین مالی جمعی و شاخص جدید مربوط به اوراق با درامد ثابت (سیندکس) با حضور معاون علمی ‌و فناوری، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی تز فعالان بازار سرمایه رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، امیر هامونی در آیین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص جدید مربوط به اوراق با درامد ثابت(سیندکس) با اشاره به تاریخچه راه اندازی تامین مالی جمعی اظهار کرد: از سال ۹۴ بیش از ۳۰ جلسه کارگروه تدوین پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی تامین مالی جمعی در دفتر مدیرکل کارآفرینی وزارت کار برگزار شد تا در سال ۹۷ از سوی سازمان بورس دستورالعمل آن به تصویب رسید.

وی افزود: برای اولین‌بار موافقت اصولی به یک شرکت با مسولیت محدود داده شده تا از بستر تامین مالی جمعی اقدام به تامین مالی کند. همچنین به یک پلتفرم که در بستر بلاک‌چین است مجوز فعالیت داده شده تا بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

مدیرعامل عامل فرابورس ایران با بیان اینکه درخواست‌های بررسی‌شده برای موافقت اصولی به سکوهای عامل تامین مالی جمعی در سامانه www.cf.ifb.ir تاکنون ۷۲ مورد و تعداد درخواست‌های بررسی‌شده ۲۸ مورد بوده است، گفت:  همچنین به هفت متقاضی تامین مالی جمعی موافقت اصولی داده شده و چهار مجوز فعالیت به شرکت‌های آتنا، کارن، پارس فاندینگ و فاینتک اعطا شده است.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه با اشاره به شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex)، اظهار کرد: این شاخص، معیاری برای نمایش بازدهی و ریسک بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران است. شاخص صکوک فرابورس ایران علاوه بر اینکه امکان مقایسه بازارهای مالی مختلف را فراهم می‌کند، با ارائه‌ داده از روند کلی بازار بدهی به تحلیل‌های سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران کمک می‌کند.

هامونی ادامه داد: همچنین ایجاد زیرساخت جهت تولید ابزارهای پوشش ریسک در  بازار بدهی مانند آتی شاخص و اختیار خرید و فروش شاخص از دیگر مزیت‌های این شاخص است.


وی اهداف شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex) را فراهم‌کردن امکان ایجاد صندوق‌های مبتنی بر شاخص، انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی، ساده‌کردن تحلیل برای سرمایه‌گذاران خرد جهت تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و دقیق‌تر کردن ارزشگذاری‌ها به کمک تعیین معیاری برای نرخ بازده بدون ریسک عنوان کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه باید از ابزارهای مختلف برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه بهره برد، توضیح داد: زیرا بسیاری از شرکت‌ها امکان عرضه‌اولیه سهام را ندارند اما می‌توانند از ابزارهایی همچون تامین مالی جمعی کمک بگیرند.


به گزارش ایسنا، علی دهقان ‌دهنوی در مراسم رونمایی از بازار تامین مالی و شاخص سیندکس با اشاره به اینکه دانش و نوآوری در بازار سرمایه بسیار مورد توجه بوده و درواقع پیش‌برنده آن است، گفت: برای پیشبرد فعالیت‌هایی که در حوزه علم و فناوری انجام می‌شود که به توسعه اقتصادی نیز منجر می‌شود، نیاز به تامین مالی این فعالیت‌ها داریم.

دهقان افزود: بازار سرمایه آمادگی دارد در کنار معاونت علمی و فناوری به تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان کمک کند و در این مسیر از ابزارهای نوآورانه مختلف همچون تامین مالی‌جمعی استفاده می‌کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه تامین مالی جمعی به مردمی‌سازی اقتصاد نیز کمک می‌کند، توضیح داد: زیرا افراد مختلف با منابع اندک می‌توانند در کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کنند. این بازار همچنین با توجه به تجمیع سرمایه‌های عمومی به بحث تعاون نیز مرتبط است.

دهقان ادامه داد:  باید از ابزارهای مختلف برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه بهره ببریم زیرا بسیاری از شرکت‌ها امکان عرضه‌اولیه سهام را ندارند اما می‌توانند از ابزارهایی همچون تامین مالی جمعی کمک بگیرند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آموزش و فرهنگسازی در زمینه بازارها و ابزارهای نوآورانه را ضروری دانست و گفت: با توجه به ماهیت شفاف بازار سرمایه باید تمامی شرایط و قوانین سرمایه‌گذاری از طریق این بازارها به صورت شفاف به عموم مردم اطلاع‌رسانی شود.

دهقان در ادامه درمورد شاخص صکوک فرابورس ایران به عنوان شاخصی برای سنجش اوراق با درآمد ثابت، گفت: امروزه تامین مالی از طریق صکوک در بازار سرمایه به حجم و عمق بالایی رسیده و از این رو طراحی شاخص برای دسته‌های مختلف صکوک برای سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و محققان بازار سرمایه بسیار کاربردی خواهد بود و از طرفی به شفافیت اطلاعات در بازار بدهی می‌انجامد.


 انتهای پیام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha