• یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99112619500
  • خبرنگار : 71628

روزنامه استرالیایی: بایدن با موضع خود در قبال برجام به بی‌اعتبار کردن آمریکا ادامه می‌دهد

روزنامه استرالیایی: بایدن با موضع خود در قبال برجام به بی‌اعتبار کردن آمریکا ادامه می‌دهد

یک روزنامه استرالیایی در گزارشی با اشاره به رویکردهای مخرب دولت پیشین آمریکا در قبال ایران، تاکید کرد که دولت بایدن نیز به نوعی دنباله رو همان رویکردهاست.

به گزارش ایسنا روزنامه ایندیپندنت استرالیا در گزارشی درباره سیاست دولت جو بایدن در قبال ایران نوشت: با روی کار آمدن دولت جو بایدن در کاخ سفید، شاهد بازگردانی برخی سیاست‌های مهم دوره‌ی دونالد ترامپ از جمله پایان بخشیدن به ممنوعیت سفر به آمریکا از کشورهایی با اکثریت مسلمان، متوقف کردن ساختن دیوار مرزی، بازگشتن به معاهده آب‌وهوایی پاریس و برخی فرمان‌های اجرایی دیگر بودیم. در حالی که اولین هفته‌های دولت بایدن سپری می‌شود، پیش‌بینی‌هایی درباره جهت‌گیری سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا نسبت به ایران انجام شده است. تنش‌ها میان ایران و آمریکا در دولت ترامپ با خارج شدن از توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ و در دولت اوباما-بایدن انجام شده بود، شدت گرفت.

ایندیپندنت در ادامه نوشت: این تنش‌ها با دستور آمریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده ارشد ایرانی بیش از پیش بالا گرفت و دو کشور را در آستانه جنگ قرار داد. این اقدام ترامپ بر بازگردانی‌های تحریم‌های دولت اوباما علیه ایران افزوده شده بود که این تحریم‌ها هدف پایان دادن به صادرات نفت را که درآمد اصلی ایران است دنبال می‌کردند. دولت ترامپ حتی در دوران شیوع بیماری همه‌گیر کرونا هم تحریم‌های بیشتری برای جلوگیری ایران از دست‌یابی به دارو و مواد غذایی انجام داد که منجر به مواجهه احتمالی کودکان دارای بیماری خاص با مرگ شد. ایران پیش از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای، به شروط اصلی توافق هسته‌ای پایبند بود که شامل محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران می‌شد. در ازای این، دولت اوباما-بایدن تحریم‌هایی را که آمریکا بر اقتصاد ایران اعمال کرده بود، لغو کرد.

این گزارش می‌افزاید: بایدن در سال ۲۰۱۹ در حالی که در کارزار انتخاباتی‌اش سخنرانی می‌کرد، اظهار کرد مادامی که ایران به شروط اصلی توافق پایبند باشد، دولت او نیز به این توافق بازخواهد گشت. اکنون پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، افزایش تنش‌های نظامی در منطقه و ترور فرمانده‌ای عالی‌رتبه، ایران تصمیم گرفته است که برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را شدت ببخشد و این بخشی از فرجه‌ای است که در راستای عملی شدن خواسته هایشان برای لغو تحریم‌ها داده‌اند. بایدن و تیم سیاست خارجی او پیشینه‌ای رنگارنگ در زمینه تحریک به جنگ‌ دارند و به هیچ وجه نباید از آن‌ها انتظار بخشیدن جنبه‌هایی مانند شایستگی و اخلاقیات به سیاست خارجی آمریکا را داشت.

این روزنامه همچنین مطرح می‌کند: بایدن در گفت‌وگویی با شبکه سی.بی.اس تایید کرد که آمریکا تا زمانی که ایران برنامه غنی‌سازی اورانیومش را متوقف نکند، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. سپس شفاف سازی‌شد که منظور او کاهش سطح غنی‌سازی به ۳.۶۷ درصد توافق شده در برجام(توافق هسته‌ای) بوده است. ایران با اشاره به این که این آمریکا بود که از توافق خارج شد و این آمریکا است که باید از طریق عمل کردن به تعهد اولیه‌شان یعنی لغو تحریم‌ها علیه ایران، اعتمادسازی کند. وقتی ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، دموکرات‌های آمریکا از این که چنین اقدامی به طور جدی موجب تضعیف توان این کشور در ورود به مذاکراتی معتبر با ایران خواهد شد-مذاکراتی مانند مذاکرات با کره شمالی- ترسیده بودند.

ایندیپندنت افزود: خودداری بایدن از لغو این تحریم‌ها ایجاد تغییر بی‌رحمانه‌ای در شرایط بازگشت آمریکا به مذاکرات با کشوری است که هیچ گاه توافقی را که به آن پایبند بود، ترک نکرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha