• دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99112719894
  • خبرنگار : 71021

پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه

پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه

سفر گردشگران ایرانی و ترکیه‌ای بدون گذرنامه، در کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه مطرح شد. قرار است این پیشنهادِ ترکیه از سوی بخش گردشگری دو کشور به صورت ویژه پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، دولت‌های ایران و ترکیه طبق اسناد موجود از اواخر بهمن ۱۳۴۲ با امضای قرادادی روادید را برای ورود اتباع‌شان به خاک یکدیگر لغو کردند. اینک بخش گردشگری ترکیه به ایران پیشنهاد کرده که «گذرنامه» نیز برای سفر اتباع دو کشور حذف شود. این پیشنهاد در پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه مطرح شده و روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خبری که منتشر کرده دلیل آن را ایجاد موازنه در تعاملات گردشگری دو کشور عنوان کرده است. قرار شده این موضوع از طریق مراجع مربوط به صورت ویژه پیگیری شود.

ایران در یک دهه گذشته در بین پنج کشور نخست بوده که بیشترین گردشگر را در ترکیه داشته است. سال ۲۰۲۰ با بسته شدن مرزها و توقف پروازها بین دو کشور، رتبه ایران به ششم تنزل کرد.

سال ۹۸ مرکز آمار ترکیه سرانه هزینه هر شهروند ایرانی در سفر به این کشور را میانگین ۶۹۳ دلار اعلام کرد که بیشتر از کشورهایی نظیر سوئد، هلند، بلژیک، آذربایجان، اوکراین و روسیه بوده است.

ایرانی‌ها صرف نظر از سفرهای تفریحی که به ترکیه دارند، در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین خریداران ملک در این کشور تبدیل شده‌اند. مرکز آمار ترکیه در تابستان امسال گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایرانی‌ها با وجود شیوع ویروس کرونا، با خرید ۳۱۶۸ فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به‌دست آورده و از شهروندان عراقی سبقت گرفته‌اند.

در چند سال اخیر رتبه و تعداد سفر شهروندان ترکیه به ایران نیز ارتقا یافته است. آمارها نشان می‌دهد تا پیش از سال ۹۷ تعداد اتباع ترک که به ایران سفر کرده بودند تنها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بود که با این وجود، رتبه نهم را در بین کشورهایی که بیشترین گردشگر را در ایران داشتند، به‌دست آورده بود. یک مرکز مطالعاتی و پژوهشی در ترکیه در گزارشی که همان سال منتشر کرد علت را در ضعف زیرساخت‌های گردشگری ایران و مهم‌تر از آن، ناآگاهی و برداشت‌های محدود و مبالغه‌آمیز شهروندان ترکیه درباره ایران یافته بود.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه به این ضعف اشاره‌ کرد و روابط حسنه و نزدیکی تاریخی و فرهنگی دو کشور را ابزاری برای شناخت بیشتر مردم دو کشور از ظرفیت‌های موجود و تعمیق روابط و همکاری‌ها دانست.

او با اشاره به اهمیت برقراری دوباره تبادلات گردشگری دو کشور در پساکرونا، بر ضرورت تدوین و امضای پروتکل دوجانبه بویژه میان بخش خصوصی دو کشور به منظور تسریع در حل و فصل مشکلات و چالش‌هایی که به واسطه شرایط ناپایدار سفر در سایه کرونا و کنسلی‌های احتمالی برای کسب و کارهای گردشگری دو کشور به وجود آمده تاکید کرد.

معاون گردشگری با تاکید بر نقش انکارناپذیر تورهای آشناسازی در معرفی قابلیت‌های گردشگری دو کشور، اعلام آمادگی کرد که با فروکش کردن کرونا و انجام واکسیناسیون به‌زودی میزبان این نوع تورها برای اهالی رسانه و فعالان بخش خصوصی گردشگری کشور ترکیه با هدف آشنایی هر چه بیشتر آن‌ها با ویژگی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایمن در ایران باشیم که این موضوع مورد استقبال طرف ترک قرار گرفت.

تیموری سپس بر ضرورت تداوم حضور دو کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی یکدیگر تاکید کرد و از طرف مقابل برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی تهران که در اسفندماه برگزار می‌شود دعوت کرد.

معاون گردشگری همکاری و مشارکت طرفین در سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی گردشگری جاده ابریشم را نیز حائز اهمیت ویژه دانست و انجام پروژه‌های مشترک با این موضوع در زیرمجموعه برنامه‌های کومسک را یکی از ساز و کارهای مهم در این خصوص خواند.

طرف ترک بنا به درخواست و پیشنهاد هیأت ایران برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره بازاریابی و تبلیغات در فضای مجازی و دیجیتال برای دست‌اندرکاران صنعت گردشگری ایران اعلام آمادگی کرد.

پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه با حضور معاونان گردشگری و نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور با هدف تبادل نظر درباره روابط گردشگری در دوران همه‌گیری کرونا و برنامه‌ریزی برای ارتقای مبادلات گردشگری دو کشور در دوران پساکرونا به صورت وبیناری برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۱۲:۳۱

ترکیه اول لطف کنه و مرز زمینیشو که از فوریه گذشته برروی ایرانیها بسته باز کنه تا بریم سر بقیه اش.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۱۳:۰۸

اگر گذرنامه رو هم لغو کنید عثمانی به اون نقشه ای که امپراتوریش در سال2050رو نشون میداد ایران رو هم اضافه میکنه! لطفاً ترکیه رو پررو نکنید!😑😑😑😑😑

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۱۴:۴۴

خیلی عالیست ترکیه وطن دوم ایرانیهاست واین امر سبب گسترش ارتباطات فرهنگی و اقتصادی میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۱۵:۰۷

به نظرم این طرح عالیه و باید اجرا بشه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۱۶:۰۷

خیلی عالی

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۱۹:۲۸

‌با این اقدام راه ورود تروريست وداعش وخرابکارن به‌ کشور آسان شده‌ وامنیت ايران به خطر می افتد،

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۱۹:۴۷

به نظر من خیلی خوب میشه واین رفت و آمد ها باعث رونق کاروگردشگری دوطرفه میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۲۰:۱۱

ترکیه همسایه ماست و ما دو کشور با یک دل مشترک و از نظر فرهنگی و اجتماعی شباهتهای زیادی بهم داریم و نباید مرزها بین ما فاصله بندازه و این از نظر پیشرفت اقتصادی به صلاح هر دو کشور است

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۲۱:۲۶

در واقع دو كشور ايران و تركيه مانند دو شهر خواهند شد كه رفت و امد مي كنند البته بعيد است اجرايي شود

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۲۱:۴۸

کجای دنیا بدون گذرنامه سفر می کنند... اتحادیه اروپایی یک چیز دیگر است حالا کو تا ترکیه و ایران اروپا بشوند...!!!مردم نون شب ندارند ... میگن گذرنامه نمی خوای!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۲۱:۵۰

قبول می کنیم به شرطی که زبان فارسی به عنوان زبان دوم ترکیه پذیرفته شود.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۲۲:۰۳

ترکیه هیچوقت دوست ایران نبوده و نخواهد بود و هروقت پای منافعش وسط باشه هر قول و قراری را زیرپا میزاره اینم نقشه جدیدش هست که معلوم نیست چه نقشه شومی در سرش هست امیدوارم خاعنین داخلی امتیاز ویژه ای به ترکیه ندن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۲۲:۱۷

خوبه من عاشق ترکیه هستم و با خاطر جور کردن گذرنامه سخته اما اگر این کار انجام بشه عالی میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۲۳:۰۳

متاسفانه هرکاری تو ایران بخوان انجام بدن از هزارو یک جا گیر میدن هیچ وقت ایران قبول نمیکنه چون ایران یک جا تصمیم نمیگیرن

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۲۳:۲۱

پس عوارض خروج چی ؟ که مشکل اصلی ما مرزنشینهاست رو حل کنید که صدها هزار نفر بیکار شدند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۷ ۲۳:۲۲

از این طرح بوهایی میاد. از من گفتن. کمترین خسارتش افزایش خروج ارز از کشور هست و بیشترینش مشکلات امنیتی. اینقدر خوشفکر نباشید

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۰۱:۴۷

منبع خبر؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۱:۵۵

شما قبول میکنین که تو همه مدارس ایران به جای فارسی ترکی یاد بدن بیشتر ایران وحتی کشور های دیگه ترک هستن ترکی زبان بسیار راحتی هست ما نمیتونیم چیزایی که مارو ترک میکنن رو عوض کنیم یا جایگزین کنیم همون طور که شما نمیکنین باز شدن مرز ها بین دوکشور ایران و ترکیه به نظر من یه چیز عالی هست

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۵:۱۸

این کار نمیشود چون دولت روی عوارض خروج از کشور خیلی حساب کرده.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۳۰ ۰۳:۰۴

لطفا برید ویزا عراق بردارید تا مردم به زیارت امام حسین برن تا نه که ترکیه پر از فاسد است جوان مارو به جای ترکیه کربلا ویزا بردارید اینجوری نمیشه ترکیه از پشت خنجر میزنه