• دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99112720202

بازخوانی روزهای انقلاب در کازرون

بازخوانی روزهای انقلاب در کازرون
عکس آرشیوی است.

ایسنا/فارس وبینار"روایت انقلاب در کازرون" به همت دانشگاه سلمان فارسی و با حضور یکی از فعالان سیاسی این شهرستان که در روزهای انقلاب ۵۷ و پیش از آن، حضور داشته، برگزار و روند وقوع انقلاب بازخوانی شد.

محمدحسین جمشیدی، از فعالان سیاسی دوران انقلاب اسلامی ایران در کازرون، صبح ۲۷ بهمن در وبینار "روایت انقلاب در کازرون"، ضمن بیان اینکه در دوران پیش از وقوع انقلاب، نخستین گام‌ها را با سیر مطالعاتی آغاز کردیم، به مرور شکل‌گیری هسته‌های اولیه نیروهای مذهبی و انقلابی در کازرون و فعالیت‌های آنها پرداخت. 

جمشیدی، گفت: اولین کاری که در کازرون اجرا کردیم، سیر مطالعاتی بود. کتابخانه‌ای را در مسجد امام حسین(ع) دایر کردیم و کتاب‌های داستانی و مذهبی همچون کودک نیل و ابراهیم بت‌شکن را آوردیم. کتاب‌هایی از آیت‌الله مکارم و مهندس بازرگان را هم اضافه کردیم. کتاب‌هایی مثل عشق و پرستش، باد و باران و مجله مکتب اسلام از این کتب و مجلات بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با تقویت فعالیت‌ها، انجمن امور دینی کازرون شکل گرفت و ما به مرور فعالیت‌هایمان را در قالب این انجمن دنبال می‌کردیم. البته تعهد گرفته شده بود افرادی که در این انجمن کار می‌کنند، حق ورود به مسائل سیاسی را ندارند.

این فعال سیاسی شهرستان کازرون گفت: به هر حال فضای خوبی برای فعالیت‌های ما بود و در آن دوره شب‌ها به روستاهای منطقه کازرون می‌رفتیم و فعالیت‌های ترویجی را در روستاها هم دنبال می‌کردیم. 

جمشیدی در ادامه با بیان اینکه در دوره اول فعالیت‌هایمان، بیشتر با معلول‌ها مبارزه می‌کردیم، افزود: در ادامه فعالیت‌ها متوجه شدیم که مبارزه با معلول‌ها کافی نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم که به سراغ علت‌های اصلی برویم و کار مبارزه را از آن طریق دنبال کنیم. بر همین اساس هم فعالیت‌های ما به آرامی تغییر شکل داد.

این زندانی سیاسی دوران پیش از انقلاب اسلامی، گفت: مشاهده‌های ما از سطح جامعه و مطالعه‌هایی که داشتیم، عوامل اصلی بودند که باعث شدند ما به جای درگیر شدن برای مبارزه با معلول‌ها به سمت مبارزه با علت‌ها برویم.

او اضافه کرد: حضور خارجی‌ها در مسائل و فضاهای مهم تصمیم‌گیری کشور و به ویژه در مسائل نظامی، فقر گسترده در سطح کشور و پرداخت هزینه‌های هنگفت به خارجی‌هایی که در امور مختلف حضور داشتند، در کنار مسائل متعدد دیگر باعث شد که ما فعالیت‌های انقلابی‌مان را در کازرون تشدید کنیم.

این فعال سیاسی و مبارز انقلابی خاطرنشان کرد: به دنبال تشدید فعالیت‌ها، برخوردها با نیروهای انقلابی کازرون از سوی دستگاه‌های امنیتی آن زمان نیز بیشتر و جدی‌تر شد. 

جمشیدی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت‌های این دانشگاه بتوان زمینه‌های مناسبی برای روایت علمی و اصولی از وقوع انقلاب اسلامی در کازرون به دست داد. 

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، نیز ضمن مروری بر رویکردهای فرهنگی این دانشگاه گفت: این مرکز آموزش عالی به عنوان نهادی دانشگاهی، متعهد به مستندسازی و روایت‌کاوی رویدادهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به ویژه در شهرستان کازرون است و می‌کوشد در قالب فعالیت‌های مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، به تداوم نشست‌هایی از این دست بپردازد. 

علیرضا راستی، همچنین با اشاره به رویکرد روایت‌پژوهی به مثابه یک روش تحقیق جدید در علوم انسانی و اجتماعی که مورد استفاده دانشگاه در برنامه‌ها و فعالیت‌ها قرار گرفته است، به وقوع انقلاب اسلامی و نقشی که کازرونی‌ها در این انقلاب داشتند پرداخت و افزود: در تلاشیم با شناسایی راویان و شاهدان وقایع انقلاب در کازرون به ثبت و تحلیل آنها بپردازیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha