• سه‌شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99112820525
  • خبرنگار : 71628

واکنش سازمان ملل به تصمیم ایران برای محدودسازی بازرسی‌های آژانس در ایران

واکنش سازمان ملل به تصمیم ایران برای محدودسازی بازرسی‌های آژانس در ایران

یک سخنگوی سازمان ملل به تصمیم ایران برای محدودسازی بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت، فرحان حق سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در واکنش به برنامه ایران برای محدودسازی بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران،  خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شد. 
او در این باره گفت که سازمان ملل از تمامی طرف های توافق هسته ای از جمله ایران می خواهد که به این توافق پایبند باشند. 
بر اساس این گزارش،  واکنش این مقام سازمان ملل در پی این مطرح می شود که کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، عصر روز دوشنبه تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.
غریب‌آبادی افزود: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.

نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد.

وی افزود: از این پس، همکاریهای ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریمها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز دوشنبه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه اگر طرف های عضو برجام تا سوم اسفند به تعهدات خود عمل نکنند ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد و آیا در این ارتباط برنامه ریزی مشخصی شده است خاطرنشان کرد: مسائل ریز فنی را باید از سازمان انرژی اتمی بپرسید و طبق مصوبه مجلس اگر تا آن موقع مشخص شده دیگر طرف های عضو برجام به تعهد خود عمل نکنند دولت مکلف است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و این زمان‌بر نیست و هر روزی فرا برسد می تواند اجرا شود.

خطیب زاده ادامه داد: بر اساس این مصوبه نظارت های فراپادمانی متوقف می شود که ما در چارچوب پروتکل الحاقی اجرای آن را به صورت داوطلبانه پذیرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: توقف اجرای نظارت های فراپادمانی به معنای پایان تمام نظارت ها نیست. چرا که ما عضو پادمان هستیم و بر اساس پادمان بخش عمده ای از نظارت ها ادامه خواهد داشت و اجرای پروتکل الحاقی متوقف می شود.

خطیب زاده ادامه داد: همکاری ما با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه ای همه موارد را به اطلاع آژانس می رساند. همانطور که پیش از این نیز این اطلاع رسانی انجام می شد.

وی افزود: تمام اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر است. به شرطی که دیگر طرف های عضو برجام به تعهداتشان عمل کنند.

این اقدامات ایران در پی خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسنه ای در سال ۲۰۱۸، بازگردانی تحریم های پیشین آمریکا علیه ایران متحمل شدن تحریم های جدید و بد عهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای عادی سازی روتبط اقتصادی با ایران و کاهش اثر تحریم ها انجام می شود. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۰:۰۸

این قسمت که داوطلبانه دولت پذیرفته بوده

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۷:۰۱

الان دوست داری ایران به اربابت بگه چشم هر چی تو سرمون زدید و مسخره کردید کارخوبی کردید ما کشور و دودستی تقدیم میکنیم شماهم همیشه طلبکار باشید؟ تا وقتی امثال تو وطن فروش خاین توی این مملکت وجود دارند وضع ما بهتر از این نمیشه. البته آیدی هم وطن داری هم وطن عربستان، امریکا، انگلیس کدومش هستی.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۲۱:۲۵

این سازمان ملل که میگن چرا جلوی کارای هسته ای آمریکا رو نمیگیره با اون سابقه حمله اتمی ب ژاپن. یا رژیم اسرائیل و انگلیس و. و. و. و. فقط میخ ایران تو..... سازمان مللل گیر کرده.... تف ب وطن فروشان بی غیرت.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۰:۱۶

کشورهای متخاصم را بین دو انتخاب بد و بدتر قرار میدهید با این فکر که قطعا آنها تسلیم شده و در برابر خطر ایران اتمی به ایران به اصطلاح شرور راضی خواهند شد ولی محاسبات به این سادگی نیست خطر جنگ را هم محاسبه کرده اید ؟ معیشت و همراهی مردم رو چطور ؟

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۱:۰۶

راه حل چیه؟ بایدن بخواد یک ساعته به برجام برمیگرده چرا برنمیگرده؟ اروپا چرا میگه برجام جدید باید باشه و عربستان تو مذاکرات باشه. مگه برجام قبلی که خودتان امضا کردید اجرا کردید؟؟؟؟ در زمان اقای خاتمی که ایران پروتکل الحاقی را اجرا کرد چی نصیبش شد؟؟؟ اینم دومین بدعهدی اونها.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۰:۳۴

دوست عزیز امریکا قابل اعتماد نیست این حرف تو گوشتون فروکنید نمونه اش این هشت سال که حضار بقول خودشون باکدخدا مذاکره کرده بودند

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۱:۴۱

چرا به کارشکنیهای غربیها واکنش نشان نمیدهید ؟

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۲۱:۴۸

جنگ جنگ تا پیروزی ، اصلا گزینه مورد علاقه ملت بزرگ ایران نیست . ملت ما و دولت منتخب ، دنبال صلح و مذاکره هستند . قطعا زمان یاغی گری و اغتشاشگری به پایان رسیده و نتیجه ای جز تحریم و انزوا و نوشیدن زهر ، بدنبال ندارد .

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۱:۵۵

جنگ جنگ تا پیروزی! حتی اگه به شکست منتهی یا نوشیدن زهر منتهی بشه! به هر حال ما این وضع دنیا رو نمی پسندیم.

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۲:۴۹

آمریکا و اروپایی ها اصلا قابل اعتماد نیستند و همین روند ادامه داره فقط ما باید با مدیریت درست کشور رو بسازیم و فرهنگ کمک به هم رو داشته باشیم بعنوان نمونه :تا چیزی ارزون گیرمون میاد همه رو میخوایم بخریم، به اندزه نیاز ورداریم و بگیم بقیه واسه افراد دیگه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۳:۲۸

واقعا این سازمان ملل حامی استکبار از چه توافقی حرف میزنند ؟؟!! چرا در مقابل ظالم و تعهد شکن خفه میشن ؟؟ !! پای این قرارداد خانه خرابکن فقط لیبرال ها محکم و جدی ایستاده اند ، بجز این طفلکها کی هست 😉

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۴:۵۸

مرگ بر آمریکا جنایت کار ایران اگر گول این بی شرفا بخوره دیگه کشور بیشتر نابود میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۶:۲۹

عجز پیش ستمگر ز ابلهیست اشک کباب موجب طغیان اتش است بنده اعتقادم اینه که اگه مثل این همه سال شل بگیریم سفت میخوریم یه بارم محکم بریم جلو ببینیم چی میشه دیگه بد تر از اینم مگه داریم

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۷:۱۲

سلام اایران به همه تعهداتش عمل کرده این شما هستید که کوتاهی کردید چون آمریکا اربرجام خارج شد وار پا هم به تعهداتش عمل نکردید حال باید به اورپاتذکر بدهید نه به ایران

avatar
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۸:۲۸

یکی به این فرحان بی وجدان بگه بیا یک ماه درشرایط اقتصادی ایران زندگی کن .بعد گه مفت بخور.

avatar

به امیریکای عهدشکن توصیه کنید نه ایران مظلوم که تا حالا پایبند بوده