• سه‌شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99112820572
  • خبرنگار : 50165

تراژدی ناتمام یک مرگ تدریجی؛

اینجا زندگی ایستاده می‌میرد

اینجا زندگی ایستاده می‌میرد

ایسنا/زنجان قاچاق چوب به معضل بزرگی برای جنگل‌های زنجان تبدیل شده است.

صدای اره‌برقی بلند می‌شود، بلند است و گوش‌خراش، ترس به دل آدمی می‌اندازد؛ سکوت جنگل می‌شکند، قلب زمین به تپش و نفسش بار دیگر به شماره می‌افتد؛ صدای شیون زنی می‌آید، مادر زمین برای درخت جوانی که چند سال گذشته با جان و دل از او مراقبت می‌کرد، فغان می‌کند و یقیناً انسان نابخرد نتیجه ویرانگری‌هایش را خواهد دید.

سیل، رانش، ریزگرد و ... انتقام مادر زمین برای تنه‌های جوان بر زمین افتاده‌اش از انسان است ولی آیا انسان عبرت می‌گیرد. هر بار که صدای اره‌های برقی بلند می‌شود، درختی بر زمین می‌افتد، لانه پرنده‌ای تخریب می‌شود، زیست‌بوم با خطر بسیار مواجه شده و مادر زمین لباس سیاه بر تن می‌کند.

قاچاق چوب معضلی است که در جنگل‌های ایران همواره وجود داشته‌ و این روزها در زنجان نیز جسته و گریخته خبرهایی از کشف چوب و الوار قاچاق به گوش می‌رسد و برای استانی مانند زنجان که وسعت جنگلی آن زیاد نیست، نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آید.

تیشه قاچاقچیان بر جنگل‌های طارم و قره‌پشتلو در زنجان

مساحت کل استان زنجان دو میلیون و ۲۱۶ هزار هکتار است که یک میلیون و ۲۳۵ هزار هکتار آن مراتع و حدود ۷۰ هزار هکتار آن جنگل طبیعی بوده و متاسفانه برخی افراد سودجو در هر شرایط و از هر طریق ممکن به فکر منفعت‌طلبی و کسب درآمدهای هنگفت و تخریب منابع ملی هستند که یکی از موارد تخریب، قاچاق چوب‌های جنگلی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در رابطه با قاچاق چوب در استان می‌گوید: با اقداماتی که از طریق یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان در امر پیشگیری از وقوع قطع و خرید و فروش درختان ممنوعه صورت گرفته، جو روانی حاکم در سطح استان به‌گونه‌ای شده که افراد سودجو و فرصت‌طلب به راحتی نمی‌توانند اقدام به خرید و فروش کنند.

سرهنگ رضا مهدیون ادامه می‌دهد: ترس از دستگیری، توقیف محموله و اخذ جرایم و ... تا حدود زیادی مانع این امر شده و در کنار آن از نظر کشفیات هم در ۱۱ ماهه امسال با افزایش ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه هستیم.

وی از تلاش یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی استان برای مبارزه عملی با پدیده شوم تخریب و قاچاق چوب خبر داده و اظهار می‌کند: درختان جنگلی چنار، قره‌آقاج، گردو، اوجا، زالزالک، زبان گنجشک و سقز در معرض بیشترین تهدید از جانب قاچاقچیان چوب قرار دارند و قاچاق چوب بیشتر در شهرستان طارم و بخش قره‌پشتلو از توابع شهرستان زنجان صورت می‌گیرد.

این مسئول تاکید می‌کند: درختانی که در این مناطق وجود دارند با حساسیت ویژه و تعامل با افراد بومی محل، تشدید گشت‌ها در منطقه، استفاده از ظرفیت سایر یگان‌های مرتبط، بازدید مستمر و توجیه مسئولان کارگاه‌های چوب‌بری و محل‌های خرید و فروش چوب‌آلات مبنی بر عدم خرید و فروش این گونه ها و ... محافظت می‌شود.

مهدیون در رابطه با چوب‌هایی که در برخی از مسیرهای مواصلاتی استان دیده می‌شود، تصریح می‌کند: چوب‌هایی هم که در محورهای مواصلاتی استان رویت می‌شود، مقصد بیشتر آن‌ها استان‌های شمالی کشور و استان قم بوده و عموماً از استان‌های هم‌جوار برای تردد به استان وارد می‌شود، اکثر این چوب‌ها، حاصل زراعت چوب و از نوع گونه‌های باغی بوده و اغلب برای استفاده در صنایع و گارگاه‌های دارای مجوز است و چنانچه محموله‌ای ولو باغی بدون دریافت مجوز حمل از اداره منابع‌طبیعی شهر محل استحصال خارج شود، به عنوان چوب غیرمجاز توقیف و برابر مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان یادآور می‌شود: ما با قطع شدن حتی یک اصله درخت هم مخالفیم ولی باید توجه داشت که به هر حال چرخ اقتصاد مملکت باید بچرخد، رهبر معظم انقلاب، امسال را سال جهش تولید نامیده‌اند و دستور فرموده‌اند «کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاء‌الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌الله به وجود بیاورد». در این راستا هر کسی باید به وظایف خود عمل کند و این یگان نیز با تبعیت از این دستور معظم‌له اجرای طرح زراعت چوب و حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد از قبیل اعطای وام، نهال رایگان و حتی زمین با هدف توسعه فضای سبز و ایجاد بستری برای تامین چوب مورد نیاز کشور را در دستور کار دارد.

قانون چه تدارکی برای مجازات قاچاقچیان چوب دارد

در قانون جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب هشتم شهریور ۱۳۳۸، قانون‌گذار سوءاستفاده و بهره‌برداری غیرمجاز از جنگل‌ها و مراتع را مشمول مقررات مربوط به قاچاق قرار داده است.

همچنین طبق قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب ۲۵ مرداد ۱۳۴۶، حمل چوب، هیزم و زغال حاصله از درختان جنگلی در همه نقاط کشور به استثنای داخل شهرها بدون تحصیل پروانه حمل از سازمان جنگل‌بانی ممنوع است. چنانچه مرتکب پروانه بهره‌برداری نداشته باشد، طبق قانون مجازات مرتکبان قاچاق، تحت تعقیب و مجازات قرار خواهد گرفت.

بر اساس قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع‌به قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۲ اردیبهشت‌ ۱۳۷۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مرتکبان جرایم قطع اشجار جنگلی و قاچاق چوب، هیزم و زغال مستحصله نمی‌شوند و با مرتکبان این‌گونه جرایم طبق قانون سابق رفتار خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان در رابطه با پرونده‌های وارده در حوزه قاچاق چوب، می‌گوید: بر اساس قانون، بدون اخذ مجوز از اداره‌کل منابع‌طبیعی و یا اداره‌کل حفاظت محیط زیست، برش و حمل چوب‌ها ممنوع است.

مرتضی ممیزی ادامه می‌دهد: در صورت کشف محموله قاچاق در استان، متخلف علاوه ‌بر ضبط کالا حسب مورد تا ۳ برابر کالای کشف‌شده جریمه و عندالزوم ضبط خودرو به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی می‌افزاید: طی ۱۰ ماهه پارسال ۱۸ فقره پرونده الوار به تعزیرات حکومتی استان وارد شده که با ۱۶ درصد رشد، این میزان به ۲۱ پرونده در ۱۰ ماهه امسال رسیده که جریمه نقدی ۲ میلیارد و ۵۱۷ میلیون ریالی برای این پرونده‌ها در نظر گرفته شده است.

قاچاق چوب؛ قاچاق نفس

امروز بیش از هر زمان جنگل‌ها به عنوان ریه‌های زمین نیازمند توجه و حمایت کافی دولت و حراست و همیاری عموم مردم است. تخریب عرصه‌های جنگلی مشکلات عدیده‌ای از قبیل آلودگی هوا، بروز سیلاب‌ها، کاهش منابع آبی، نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری و خسارت‌های جدی بسیاری را برای انسان‌ها به همراه خواهد داشت.

شهروندان می‌توانند چنانچه در خصوص قطع درختان، آتش‌سوزی، شخم و تخریب و تصرفات اراضی ملی مواردی را مشاهده کردند موضوع را بلافاصله از طریق سامانه ۱۳۹ امداد جنگل و تلفن ۱۵۰۴، اطلاع‌رسانی کنند.

می‌گویند هر درخت، اکسیژن مورد نیاز دو انسان را تامین می‌کند، بنابراین با قطع هر درخت منبع تولید اکسیژن برای دو انسان از بین می‌رود، البته همه می‌دانند که این تنها اثر زیانبار قطع و نابودی درختان نیست.

باید اذعان کرد آثار زیانبار قطع و نابودی درختان به وضوح و به سرعت قابل مشاهده و لمس نیست اما به مرور خسارت‌های جبران‌ناپذیر آن پیش‌ روی چشمان ما قرار خواهد گرفت و اگر دست‌کم این گونه نباشد، نسل‌های بعدی و فرزندان ما را با مشکل مواجه مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha