• سه‌شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99112820598
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کابوس ادامه دار کرونا...

کابوس ادامه دار کرونا...

ایسنا/اصفهان این روزها برای ما ایرانیان تداعی کننده روزهای دلهره‌آوری است که با انتشار یک ویروس مرموز در دنیا، هر لحظه منتظر و نگران از ورود آن به کشور بودیم، روزهایی که تازه بعد از شیوع این ویروس، مشکلاتمان چندین برابر شد و حالا که در آستانه رسیدن به سالگرد آن روزهای تلخ قرار داریم، کابوس ادامه دار کرونا تمامی ندارد...

حدودا یک سال از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد؛ یک سالی که با ایجاد مداخلات فراوان و اعمال محدودیت‌های بسیار برای جلوگیری و مهار این ویروس، به هر شکل ممکن سپری شد و حالا در آستانه نزدیک شدن به روزهایی که خبر کشف نخستین موارد ابتلا به کووید ۱۹ در ایران گزارش شد، قرار داریم؛ روزهایی که از چندماه قبل در دنیا آغاز شده بود و می‌دانستیم دیر یا زود این ویروس منحوس پایش به کشور ما نیز باز می‌شود.

اکنون که در آستانه نزدیک شدن به سالگرد همان روزها هستیم، خبر از انتشار و گردش نوع جهش یافته این ویروس که با نام کرونای انگلیسی، برزیلی و یا آفریقای جنوبی شناخته می‌شود، موجی از نگرانی را در کشور ایجاد کرده است.

زنگ هشدار شیوع کرونای جهش یافته از نوع انگلیسی در استان‌های قزوین، تهران، گیلان، مازندران، زنجان، البرز و همین نزدیک گوش ما اصفهانی‌ها، در کاشان نیز به صدا درآمده و باوجود اینکه واکسیناسیون  این بیماری را به تازگی در کشور آغاز کرده ایم، اما برای رهایی از چنگال نوع جهش یافته ویروس کرونا و گردابی که موج چهارم شیوع بیماری در کشور ایجاد خواهد کرد، سلاحی جز رعایت سخت تر پروتکل‌های بهداشتی برایمان باقی نمانده است.

به گزارش ایسنا، چند روزی است که خبر شناسایی نوع جهش یافته ویروس کرونا در برخی نقاط کشور اعلام شده و به گفته سعید نمکی- وزیر بهداشت، کرونای انگلیسی در کشور در حال چرخش است و روزهای سختی در پیش داریم.

سعید نمکی (روز گذشته-۲۶ بهمن ماه) در ستاد مقابله با کرونا در قزوین درحالی که خبر از ورود واکسن چینی به کشور داد، در خصوص وقوع موج چهارم کرونا و چرخش نوع جهش یافته ویروس از نوع انگلیسی در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: «در ویروس جهش‌یافته تنها ۷۲ ساعت فرصت داریم.»

ویروس کرونا، یک سالی است که علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن فعالیت های پزشکی، اقتصادی، گردشگری، آموزشی و ...، رفت و آمد و هزاران مراوده ما را در جای جای کره زمین دستخوش تغییر کرده است، اما امروز روزی است که بیشتر از گذشته باید برای مهار این بیماری باهم متحد شویم و نگذاریم ورود موج جدید که احتمالا با شدت و گستردگی بیشتری همراه است، ما را از پای در بیاورد.

وزیر بهداشت از مردم خواسته در رعایت پروتکل های بهداشتی سختگیرانه‌تر برخورد کنند و گفت «اگر دیر بجنبیم و درنگ کنیم هرچه بافته‌ایم پنبه خواهد شد. هر چقدر رعایت پروتکل کم شود، هجمه بیماری افزایش می‌یابد.»

نمکی از دست اندرکاران مدیریت درخواست کرد که در رعایت پروتکل‌ها به شدت سختگیر باشند و افزود «در اپیدمی‌ها باید سعی کنیم مردم جان خود را از دست ندهند. اگر گرسنگی بکشند قابل جبران است، اما مرگ را نمی‌توان کاری کرد.»

وی تاکید کرد: «راهی که طی دو هفته با ویروس قبلی می‌رفتیم با این ویروس جهش یافته ۷۲ ساعته می‌رویم. یعنی اگر از زمان افزایش تعداد بیمار سرپایی تا افزایش تعداد بستری ۲ هفته وقت داشتیم، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت داریم. باید کانون‌ها را زودتر شناسایی کنیم و مراکز سرپایی باید فعال تر شوند.»

ویروس جهش یافته کرونا چه ویژگی هایی دارد؟

گونه جهش یافته ویروس کرونا یا همان گونه کنت (انگلیسی) که نخستین بار در سپتامبر سال ۲۰۲۰ در جنوب شرقی بریتانیا شناسایی شد، تاکنون در بیش از ۸۰ کشور دیده شده و به گفته مقامات بریتانیا، این ویروس می تواند به شکل ویروس غالب در سراسر جهان تبدیل شود و به احتمال زیاد جهان را در بر خواهد گرفت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (cdc)، ویروس شناسان و متخصصان معتقدند که تمام ویروس ها دچار جهش می شوند. در اغلب موارد، تغییر ویروس یا بی‌تأثیر است یا سرایت آن را بیشتر می‌کند و یا اینکه گونه جدید به تدریج از بین می‌رود و در مواقعی هم ممکن است خطرناک‌تر شوند.

سویه جهش یافته ویروس کرونا در بریتانیا، فعلا مرکز توجه متخصصان است، البته این درحالی است که یک گونه در آفریقای جنوبی و یک سویه در برزیل نیز نگران کننده هستند.

تا این لحظه، تصور بر این است که نمونه های جهش یافته جدید، احتمالا سرعت انتقال بالاتری دارند و میزان ابتلا به آنها بیشتر از انواع دیگر ویروس است.

پروتئین اسپایک که بر روی ویروس کرونا قرار دارد، در هر سه نوع دچار تغییر شده و این تغییر دقیقا در بخشی از ویروس است که به سلول‌های انسان متصل می‌شود، به همین دلیل احتمال می رود، راحت تر سلول را آلوده کرده و شیوع بیشتری داشته باشد.

نوع جهش یافته ویروس کرونا، به سرعت در حال جایگزینی انواع دیگر ویروس است، البته هنوز شواهدی مبنی بر خطرناکتر بودن این ویروس به دست نیامده است. افزایش تعداد موارد بیماری باعث فشار بیشتر بر منابع مراقبت های بهداشتی، بستری شدن در بیمارستان ها و احتمالاً مرگ های بیشتر خواهد شد.

آنچه از جهش جدید ویروس هنوز نمی دانیم

دانشمندان در تلاشند تا در مورد جهش های جدید این ویروس بیشتر بدانند و برای درک این موارد مطالعات بیشتری لازم است؛ اینکه جهش جدید چقدر گسترده شده؟ تفاوت بیماری ناشی از انواع جدید با بیماری ناشی از انواع دیگر که در حال حاضر در حال گردش هستند، چیست؟ و آیا این جهش های جدید در مقابل درمان هایی که طی این یک سال برای کووید داشته ایم و یا حتی واکسنی که برای این بیماری ساخته ایم، مقاوم خواهد بود یا خیر؟

تاکنون، مطالعات نشان می دهد که آنتی بادی های تولید شده از طریق واکسیناسیون با واکسن های مجاز فعلی، این انواع را تشخیص می دهند، الیته این موضوع در حال بررسی دقیق است و مطالعات بیشتری در دست انجام است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (cdc)، رعایت دقیق و افزایش پروتکل های بهداشتی مانند واکسیناسیون، حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، بهداشت دست و قرنطینه را راهکارهایی برای محدود کردن شیوع ویروس عامل کووید ۱۹ و محافظت از سلامت عمومی اعلام می کند.

با اوضاع و احوال پیش آمده در روزهای اخیر و تجربه ای که از سال گذشته در اختیار داریم و درحالیکه این روزها وزیر بهداشت در سخنانی هشدارآمیز، می گوید «اسفند ماه سختی در پیش داریم و اگر محکم نایستاده و ستون رعایت را محکم نگیریم به شدت ضربه می‌خوریم» شاید تنها به مدد مراعات سفت و سخت پروتکل های بهداشتی بتوانیم از خودمان مراقبت کنیم و زحمات یک ساله کادر درمان و البته امید به آغاز واکسیناسیون در کشور، نوروزی آرامتر از نوروز ۹۹ برایمان رقم بزند، اما شواهد همچنان حاکی از آن است که کوچکترین خطایی ممکن است ورق را برگردانده و روزهایی سخت تر از سال گذشته پیش رو داشته باشیم. با این اوصاف، هنوز کابوس کرونا برایمان تمام نشده و روزهای کرونایی ادامه دارد...

منابع: cnbc، cdc

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha