• سه‌شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 99112821133
  • خبرنگار : 71567

وزیر علوم:

گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی از مهمترین وظایف ماست

گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی از مهمترین وظایف ماست

وزیر علوم از آموزش زبان فارسی به بیش از ۲۵۰۰ دانشجوی خارجی در کشور خبر داد و گفت: طی ۴۰ سال اخیر حدود ۳۰۰ استاد برای حدود ۶۰ کرسی زیان فارسی به دانشگاه‌های مختلف اعزام کرده ایم.

به گزارش ایسنا، منصور غلامی در پیامی به پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی که به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، تاکید کرد:خداوند دانایی و بینایی را شکرگزارم که بار دیگر شاهد برگزاری این نشست ارزشمند و تأثیرگذار با حضور شما استادان و پژوهشگران فرزانه ایرانی و خارجی هستم.

امیدوارم اینگونه برنامه‌های سترگ، پرارج و پراجر علمی و فرهنگی، زمینه‌ساز داد و ستدهای علمی و هم‌فکری‌های روزافزون بین پژوهشگران، صاحب‌نظران و ادیبان برجسته ایران و جهان شود و به موضوع مهم و پرافتخار ترویج زبان و ادبیات و فرهنگ گرانمایه ایرانی، بیش از پیش یاری رساند.

همچون همیشه، از دیدگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی، بدون تردید یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های ماست و معرفی و تقویت مفاهیم والای ادبی این سرزمینِ مهرآیین، در گوشه گوشه گیتی را، گسترش زیبایی، والایی و فرزانگی می‌داند و آن را از ارکان برجسته و خجسته دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی در جهان می‌شمارد.

در ادامه این پیام آمده است؛ وزارت علوم ، از حدود ۴۰ سال پیش بدین سوی، با اعزام حدود ۳۰۰ استاد برای حدود ۶۰ کرسی در دانشگاه‌های مختلف جهان، زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی را به خوبی گسترش داده است و هم اکنون نیز این امر جزو برنامه‌های مهم و راهبردی ماست. خوشبختانه محدودیت‌های ناشی از کرونا نیز با وجود مشکلاتی که در پی داشت، نتوانست از شور و شوق این کارِ کارستان بکاهد و بیش از بیست استاد و مدرس برای حدود سی کرسی در جهان اعزام شده‌اند.»

در بخش دیگری از این پیام آمده است: هم اکنون حدود ۲۵۰۰ دانشجوی خارجی در حال آموختن زبان و ادبیات فارسی در مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های کشور هستند که سرمایه ارزنده‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی، ملی و معنوی ایران عزیز محسوب می‌شوند. بر ما و شماست که این گنجینه عظیم و بی‌همتا را پاس بداریم و به رونق و رواج روز افزون و فروزانیِ چراغ آن همت بگماریم.

استادان اعزامی، درواقع، نمایندگان راستین و ارزنده‌ی فرهنگی و ادبی جامعه دانشگاهی ما در خارج از کشورند و نقش ماندگاری در معرفی پیشینه والای فرهنگی و ادبی و همچنین امروز پرافتخار و بالنده و تپنده این سرزمین ادب پرور ایفا می‌کنند.

انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی نیز با نیم قرن سابقه درخشان، دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه داشته است و در برگزاری نشست‌های ملی و بین‌المللی، نشر آثار علمی و نکوداشت بزرگان و مفاخر ادب و فرهنگ ایران زمین، گام‌های مطمئن و ارجمندی برداشته و از همراهی و همدلی استادان و صاحب نظران بیشماری، بهره‌ها برده‌است. قدر زحمات دلسوزانه و مسئولانه شما فرزانگان را می‌دانم و به آینده این فعالیت درخشان و نویدبخش، چشم امید دارم.

در پایان پیام وزیر علوم تاکید شده است؛ همه ما در این عرصه، مسئولیت تاریخی سترگی داریم و همدلی، همراهی و بذل توجه ویژه شما استادان و پژوهشگران گرانقدر، ما را در این مسیر نورانی و فرحبخش، یاری و راهنمایی خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha