• چهارشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99112921682
  • خبرنگار : 71628

بر اساس گزارش یک تحقیق در نیوزویک

بیشتر کارشناسان حامی بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام هستند

بیشتر کارشناسان حامی بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام هستند

طبق یک تحقیق افکارسنجی که جزئیات آن در گزارش هفته نامه نیوزویک آمده است، ۶۷ درصد کارشناسانی که جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دادند، حامی بازگشت بی چون و چرای آمریکا به برجام کنونی بوده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از هفته نامه نیوزویک،  طبق برآرود کارشناسان مسائل خاورمیانه،  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از مذاکره پیرامون مسائل دیگر با ایران، باید به توافق هسته، همان طور که هست، باز گردد. 
شاخصی به نام سنجش پژوهشگران خاورمیانه نشان می دهد که ۶۷ درصد از کارشناسان می گویند استراتژی سیاست خارجی ای که به احتمال زیاد  «نتایجی مطلوب» برای آمریکا در بر خواهد داشت،  بازگشت  «فوری» جو بایدن به برجام(توافق هسته ای) فعلی بدون مذاکره راجع به هر شرط دیگری با ایران است. همچنین در این برآورد که نتیجه اش روز سه شنبه منتشر شد، ۷۵ درصد از کارشناسان گفتند که بازگشت آمریکا به توافق احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای را در دهه آینده کاهش می دهد. 
شبلی تلحمی عضو ارشد اندیشکده بروکینگز درباره مذاکرات دوباره درباره توافق هسته ای گفت که دو مشکل اساسی در این زمینه وجود خواهد داشت.  اول این که لازم خواهد بود آمریکا به طور یک جانبه درباره توافق با متحدانش که در این توافق هستند و برخی از نزدیک ترین شرکای آمریکا مذاکره کند. 
مسئله دوم از دیدگاه تلحمی ترس از این خواهد بود که دیگر پس از آن، رسیدن به یک توافق غیر ممکن باشد. او افزود که به تعویق انداختن روند مذاکرات امکان  «گسترش تنش نظامی» را ایجاد می کند که جامعه آکادمیک به طور گسترده با آن مخالف است. تنها یک درصد از کسانی که از آن ها نظرسنجی شده بود، از اقدام نظامی علیه ایران حمایت کرده بودند. 
این تحقیق از ۸ تا ۱۵ فوریه در پروژه ای مشترک میان مرکز افکار سنجی دانشگاه مریلند و پروژه علوم سیاسی دانشگاه جورج واشنگتن انجام شد. یک جامعه آماری ۵۲۱ نفری از کارشناسان با ارائه دیدگاهشان در زمینه رویکردهای فعلی نسبت به سیاست خاورمیانه در این نظر سنجی شرکت کردند. 
تمام کارشناسان یا از اعضای انجمن مطالعات خاورمیانه یا بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی انجمن علوم سیاسی آمریکا بوده اند که دو گروه مطرح مطالعات خاورمیانه هستند. 
تنها ۴ درصد از پاسخ دهندگان از ادامه دادن راهبرد فشار حداکثری حمایت کردند . 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha