• چهارشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 99112922133
  • خبرنگار : 71584

راز موفقیت دولتها در افزایش سلامت اجتماعی

راز موفقیت دولتها در افزایش سلامت اجتماعی
عکس تزئینی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شاه کلید برنامه هفتم باید این باشد که نگوییم که هزینه برای سلامت اجتماعی، بلکه بگوییم سرمایه گذاری برای سلامت اجتماعی و تلاش کنیم که این کلید واژه را در ادبیات برنامه هفتم جا بیاندازیم.

به گزارش ایسنا، ابراهیم صادقی‌فر در کنفرانس آنلاین ملی امور اجتماعی در برنامه هفتم توسعه گفت: حوزه سلامت و نیروی انسانی اهمیت بالایی دارد و سلامت نیز ابعاد گسترده‌ای دارد، اما آنچه که برای ما بسیار حائز اهمیت است، بحث سلامت روان و سلامت اجتماعی است که سعی می‌کنیم سیاست گذاری کاملی در این زمینه ها داشته باشیم و به جد پیگیر برنامه هایمان باشیم.

وی ادامه داد: بحث سلامت اجتماعی نوعی بهداشت روانی و جمعی است که در صورتی که تحقق پیدا کند شهروندان و نیروی کار جامعه که گروه هدف ما هستند، از انگیزه و شادابی کافی برخوردار خواهند بود و پر واضح است که افراد سالم از نظر اجتماعی ظرفیت‌های تعامل سازنده تری را در جامعه و محیط کار تجربه می‌کنند لذا سلامت روانی بیشتر جنبه‌های فردی سلامت است و برای ما بسیار مهم است و برنامه های مفصلی داریم و اخیرا نیز تفاهم‌نامه ای با دکتر حاتمی امضاء کردیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در ادامه به اهمیت حوزه سرمایه اجتماعی در سلامت اجتماعی اشاره و اظهار کرد: سرمایه اجتماعی به صورت شبکه ای از روابط میان افراد، در جامعه ویژه یا محیط کار باعث می شود که جامعه عملکرد بسیار موثرتری داشته باشد و در غیاب سرمایه اجتماعی سایر سرمایه ها اثربخشی خود را تاحدودی زیادی از دست می‌دهند. سرمایه اجتماعی است که می تواند از طریق تشویق افراد به همکاری و مشارکت در تعاملات اجتماعی معضلات و موضوعات اجتماعی را حل و رشد و توسعه و تعالی به ویژه در حوزه پایداری اقتصادی و سیاسی و فرهنگی را امکان‌پذیر کند، لذا همه ما مکلفیم که سرمایه اجتماعی را مراقبت کنیم.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه اقتصادی و انسانی بستری را فراهم می کند تا بتوانیم به موفقیتهای آتی دست پیدا کنیم، گفت: جوامعی که از سرمایه اجتماعی غنی هستند حمایت و اعتماد عمومی بالاتری را به عنوان منبع در اختیار دارند و همین موضوع بر سلامت آنها تاثیر می گذارد.

وی افزود: سلامت اجتماعی به عنوان یک مقوله سلامت فقط یک دولت یا دانشگاه یا سازمان یا یک نهاد اجتماعی کشور نمی تواند پاسخگوی آن باشد و این چالش ملی نیازمند یک عزم و مشارکت آحاد جامعه است و دولتی می تواند در حوزه سلامت اجتماعی موفق باشد که مشارکت همگانی را بالا ببرد. از این روست که می گویند که سرمایه اجتماعی اهمیت بالایی دارد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، رفاه و تامین اجتماعی افزود: ما در معاونت نیز در بخش‌های مختلف سفیران سلامت و رابطان سلامت، خانه‌های بهداشت و مشاوران بهداشت روان و و.. را در خدمت گرفتیم تا بتوانیم اندکی به بحث حوزه سلامت اجتماعی بپردازیم. 

وی گفت: در گذار شتاب توسعه و جنگ، آسیب‌های اجتماعی سیر صعودی داشته و بسیار نگران‌کننده بوده، از این رو درخواست دارم که شاه کلید برنامه هفتم باید این باشد که نگوییم که هزینه برای سلامت اجتماعی بلکه بگوییم سرمایه گذاری برای سلامت اجتماعی و تلاش کنیم که این کلید واژه را در ادبیات برنامه هفتم جا بیاندازیم.

در ادامه صادقی فر گفت: گفته می شود که حداقل یک چهارم مردم ایران به صورت مستقیم دچار یکی از آسیبهای ناشی از اعتیاد، طلاق، بیکاری و جدایی، نزاع و زندان و سرقت و... هستند، اما نکته نگران کننده این است که این اعداد و ارقام در سالیان متمادی وجود داشته یعنی رنگ و جنس آسیب و مسائل اجتماعی در ایران اندکی متراکم و مزمن، گسترده و فزاینده شده است، لذا هر کدام از ما در گوشه ای از مسئولیتی که در اختیار داریم، باید تلاش کنیم که این مباحث حوزه آسیبها را کنترل کنیم. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون در بخش دیگری از سخنانش به ارائه آماری پرداخت و تصریح کرد: طی ۴.۵ سال گذشته به واسطه کار پژوهشی در وزارت تعاون به این رسیدیم که بلافاصله بعد از به دست آوردن یافته های پژوهشی، کاربست علمی آن را شروع کنیم و با راه اندازی طرحها سعی کردیم که از این آسیبها پیشگیری کنیم. در بحث تبیین وضعیت خشونت در جامعه کار و تولید، براساس پژوهشی که انجام دادیم ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر حضور داشتند که ۱۹ درصد خشونت فیزیکی را انجام داده بودند و ۴۰ درصد به یکی از اشکال نسبت به دیگران خشونتی را روا داشته بودند و ۱۰ درصد مرتکب خشونت قومی شده بودند. 

به گفته وی در جامعه کار و تولید، ۵۰ درصد کارگران روابط مبتنی بر صداقت و اعتماد متقابل را در محیط کار کم و خیلی کم دانستند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha