• یکشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99120301517
  • منبع : نمایندگی اردبیل

فرماندار مشگین‌شهر تاکید کرد

مهار آب رودخانه خیاوچایی با مدیریت بهینه

مهار آب رودخانه خیاوچایی با مدیریت بهینه

ایسنا/اردبیل فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: مهار آب رودخانه خیاوچایی با مدیریت بهینه در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم این فرآیند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

اکبر صمدی در مراسم آغاز انتقال آب رودخانه خیاوچایی به احمدبیگلو اظهار کرد: رودخانه خیاوچایی در منطقه مشگین‌شهر با آورد آبی 36 میلیون متر مکعب در طول سال یکی از منابع ارزشمند تأمین آب شرب و کشاورزی در شمال استان اردبیل محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: سالانه هفت میلیون متر مکعب از آب این رودخانه برای سیراب کردن اراضی زراعی و باغات منطقه صرف شده و شش میلیون متر مکعب نیز برای آب شرب برداشت می‌شود.

فرماندار مشگین‌شهر به هدررفت 23 میلیون متر مکعب آب این رودخانه اشاره کرد و گفت: از طریق سد ارس مازاد آب این رودخانه به دریای خزر ریخته شده و به نوعی از دسترس منطقه خارج می‌شود.

صمدی افزود: با هدف جلوگیری از هدررفت این منابع آب ارزشمند، انتقال آب رودخانه خیاوچایی به سد احمدبیگلو در دستور کار قرار گرفت تا زمینه استفاده بهینه از این منبع ارزشمند فراهم آید.

وی به سه اولویت اجرای این طرح در شمال استان اشاره کرد و ادامه داد: در کنار انتقال آب این رودخانه به سد احمدبیگلو و تصفیه‌خانه احداث شده به طول 15 کیلومتر،‌ انتقال آب از طریق بحر خاتون نیز به انجام می‌رسد.

صمدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در مراحل اجرای این طرح 300 میلیارد تومان منابع مورد نیاز است که بخشی از این منابع به صورت ملی تأمین شده و قسمتی نیز از اعتبارات مهار آب‌های مرزی هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: اجرای این طرح با سرعت و با تأمین 9 میلیارد تومان اعتبار اولیه در حال انجام است که با اجرایی شدن آن تأمین آب پایدار شرب اهالی مشگین‌شهر و همچنین سراب شدن اراضی زراعی و باغی را در این شهرستان مستعد شاهد خواهیم بود.

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر اضافه کرد: در بخش منابع آب و خاک در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده به طوریکه با تکمیل سدهای احداث شده در سال‌های اخیر به راحتی می‌توان به توسعه کشت و زرع و همچنین تولید محصولات سردرختی متنوع در منطقه امیدوارتر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha