• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99120402507
  • منبع : دادستانی تهران

در دادستانی تهران

اولین جلسه پیشگیری و برخورد با جرائم احتمالی انتخاباتی برگزار شد

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: زیرساخت ‎های قضایی مورد نیاز برای نظارت بر انتخابات و پیگیری جرایم و تخلفات با دو رویکرد پیشگیری و نظارت در دادسرای تهران فراهم می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علی القاصی در نخستین جلسه هماهنگی قضایی برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شهر تهران که عصر روز یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ در دادستانی تهران برگزار شد، ضمن تشریح وظایف ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی بر اساس بخشنامه اخیر صادره از سوی ریاست محترم قوه قضاییه گفت: باید زیرساخت ‎های قضایی مورد نیاز برای نظارت بر انتخابات و پیگیری احتمالی وقوع جرایم و تخلفات با دو رویکرد پیشگیری و نظارت فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی عضویت دارند؛ اعلام کرد: طبق بخشنامه ریاست معظم قوه قضاییه، در برگزاری انتخابات پیش رو ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در استان تهران، در بطن ستاد کشوری تشکیل می شود .

وی با اشاره به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک افزود: بخشی از تخلفات در این حوزه ها به دادسرای عمومی و انقلاب تهران سرریز می شود، از این برخورد با جرایم احتمالی انتخاباتی نیازمند اشراف ویژه است و باید با برنامه ریزی و تمهید خاص تدابیر لازم بمنظور جلوگیری از وقوع بزه انتخاباتی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: بخشی از جرایم انتخاباتی در بستر فضای مجازی اتفاق می افتد و بخشی در حوزه حقیقی، به همین دلیل باید شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دادسراهای تخصصی راه اندازی شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین با اشاره به حضور مقامات و مسئولان در انتخابات و احتمال مواجهه با جرایم و تخلفات و شکایاتی در این حوزه، بر لزوم تخصیص یک شعبه در دادسرای کارکنان دولت برای رسیدگی به جرایم و تخلفات احتمالی انتخاباتی تأکید کرد.

در ابتدای این جلسه، معاون اول دادستان تهران طی سخنانی به تشریح وظایف دادستانی در حوزه برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی پرداخت و اظهار کرد: در حوزه انتخابات دو وظیفه مشخص قضایی شامل پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی بر عهده دستگاه قضایی است که با توجه به اینکه بسیاری از جرایم انتخاباتی از نوع جرایم درجه ۷ و ۸ هستند، رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم قرار دارد.

احمد رحمانیان افزود: در خصوص این نوع جرایم باید با دادگستری استان هماهنگی های لازم انجام شود، البته باید اقداماتی برای توجیه مأموران و ضابطان نیز صورت گیرد.

رحمانیان با بیان اهمیت توجیه، ارشاد، انذار و اطلاع رسانی در بحث پیشگیری از جرایم انتخاباتی اظهار کرد: در این راستا باید با استفاده از ظرفیت ‎های رسانه، قوانین و مقررات انتخاباتی را در قالب جزوه و کتابچه‎ های آموزش ارایه داد تا هم زمینه‎ های وقوع تخلفات کاهش یابد و هم در رسیدگی به شکایت ‎ها دچار تشتت و سردرگمی نشویم.

معاون اول دادستان تهران از تعیین و تدوین برنامه پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در آینده ای نزدیک در دادستانی تهران خبر داد و افزود: برای تحقق این امر دبیرخانه ‎ای تشکیل شده و قرار است نمایندگانی به هیئت‎ های اجرایی معرفی شود علاوه بر این اقدامات پیشگیرانه در مراحل قبل ، حین و پس از انتخابات احصاء و به دستگاه های مسئول ابلاغ شود.

بررسی راهکارهای پاسخگویی به استعلامات دستگاههای نظارت و اجرایی در خصوص صلاحیت داوطلبان از حیث پیشینه قضایی، یکی دیگر از محورهای بحث و بررسی در جلسه امروز هماهنگی انتخاباتی دادستانی تهران بود که طی آن مقرر شد امکانات اداره سجل کیفری دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای پاسخگویی به بیش از ۴۰ هزار استعلام احتمالی برای برگزاری انتخابات شوراها تجهیز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha