• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99120402647
  • خبرنگار : 30054

انواع فیلترهای ممبران و عملکرد آنها در تصفیه آب

انواع فیلترهای ممبران و عملکرد آنها در تصفیه آب

برای تصفیه آب در دستگاه ها از فیلترهای مختلفی استفاده می شود، که هر یک وظیفه حذف بخشی از آلاینده های آب را بر عهده دارند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام آبین، موثرترین فیلتر جهت حذف آلاینده های آب فیلتر ممبران می باشد، که دارای انواع مختلف و عملکرد های متفاوتی می باشد. دسته بندی فیلترهای ممبران، بر اساس پارامترهایی مانند ترکیبات شیمیایی، نوع ساختار و قطر منافذ انجام می شود. در این متن قصد بررسی انواع فیلترهای ممبران تصفیه آب از نظر قطر منافذ را داریم.

انواع ممبران های تصفیه آب بر اساس قطر منافذ، شامل موارد زیر می باشند:

۱- ممبران اسمز معکوس (RO)

۲- ممبران اولترافیلتراسیون (UF)

۳- ممبران نانوفیلتراسیون (NF)

۴- ممبران میکروفیلتراسیون (MF)

ممبران اسمز معکوس و عملکرد آن در تصفیه آب

ممبران های اسمز معکوس موثرترین و پرکاربردترین فیلترهای تصفیه آب می باشند. علت برتری این فیلترهای ممبران RO، دقت بسیار بالای آنها و قطر منافذ ۰.۰۰۰۱ میکرون می باشد. ممبران های RO، علاوه بر حذف بسیاری از آلاینده ها، باعث کاهش TDS، نمک ها و املاح موجود در آب نیز می شوند.

در دستگاه های تصفیه آب خانگی از ممبران های اسمز معکوس در مرحله چهارم فیلتراسیون استفاده می شود، این ممبران ها توانایی مناسبی را برای افزایش سطح کیفی آب شرب دارند. طول عمر ممبران های اسمز معکوس خانگی در این دستگاه ها به اندازه ۲ سال می باشد، البته طول عمر این ممبران ها در اثر مواردی مثل میزان آلاینده ها و املاح آب قابل تغییر است.

ممبران های اسمز معکوس (RO) در کاربردهای تصفیه آب صنعتی نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع در دستگاه های تصفیه آب، اصلی ترین فیلتر برای تصفیه آب فیلتر ممبران می باشد.

فیلترهای ممبران صنعتی و خانگی برای تصفیه آب هر دو از یک ساختار بهره می گیرند. لایه های غشای ممبران به دور لوله ای استوانه ای پیچانده شده است؛ با ورود آب از طریق فشار پمپ سیستم، آب از میان لایه ها عبور کرده و با توجه به قطر ریز منافذ ممبران RO تنها مولکلول آب از آن عبور کرده و آلاینده های پشت این منافذ به دام افتاده و از آب حذف می شوند. آب تصفیه شده از لوله جمع آوری آب تصفیه شده خارج شده و پساب نیز از قسمت مربوطه دفع می گردد.

ممبران UF و عملکرد آن در تصفیه آب

فیلترهای اولترافیلتراسیون ساختاری از الیاف تو خالی می باشند، که نسبت به فیلترهای ممبران اسمز معکوس دقت پایین تری دارند. از فیلترهای UF برای تصفیه آبی استفاده می شود، که میزان TDS آن در حد مناسبی باشد، اما از نظر کدورت و گل و لای و عوامل میکروبی، باکتری ها و انگل ها دچار مشکل می باشد. دقت فیلترهای تصفیه آب UF به اندازه منافذ آن و ۰.۰۱ میکرون می باشد.

در سیستم های تصفیه آب دارای فیلتر UF برخلاف سیستم های اسمز معکوس، نیازی به فشار پمپ برای تصفیه آب نمی باشد. فیلترهای تصفیه آب UF در صنایع داروسازی و پزشکی برای بالا بردن سطح کیفی آب کاربرد بسیار گسترده ای را دارد. از فیلترهای تصفیه آب UF می توان در برخی از سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس استفاده برای افزایش طول عمر ممبران RO استفاده کرد.

در کنار کاربردهای صنعتی از فیلترهای ممبران UF در دستگاه های تصفیه کننده آب خانگی نیز استفاده می شود. کاربرد فیلترهای تصفیه آب UF خانگی در مکان هایی با سختی پایین آب و کدورت بالا می باشد.

ممبران NF و عملکرد آن در تصفیه آب

ممبران نانوفیلتراسیون (NF) قابلیت حذف ذرات آب با دقت ۰.۰۰۱ میکرون را دارد، در این فیلترها برای داشتن بهترین راندمان در زمینه حذف آلاینده ها فشار آب باید به اندازه ۱۵۰ psi باشد.

در گذشته از فیلترهای تصفیه آب NF برای تصفیه آب دریا استفاده می شده است. فیلترهای ممبران نانوفیلتراسیون علاوه بر حذف آلاینده های آب توانایی بسیار مناسبی برای کاهش املاح و سختی آب نیز دارند.

از مهم ترین مواردی که فیلترهای نانوفیلتراسیون تاثیر بسیار مناسبی را برای حذف آن ها دارند، کدورت و آلاینده های آب، صنایع دارویی و مواد غذایی، تصفیه پساب های صنعتی و یا به عنوان پیش تصفیه در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس است. استفاده از فیلترهای NF در دستگاه های تصفیه آب اسمز در افزایش طول عمر ممبران RO بض3سیار موثر می باشد.

ساختار ممبران های تصفیه آب NF از دو لایه غشا تشکیل شده است، یک لایه برای کنترل فشار آب و لایه های دیگر برای حذف مواد و آلاینده ها می باشد. مهم ترین مزیت های فیلترهای NF شامل دقت مناسب برای حذف آلاینده ها، حذف TSS، کاهش پساب، حذف سختی آب، تصفیه آب بدون استفاده از مواد شیمیایی، دبی بالا و راندمان مناسب برای تصفیه آب می باشد.

ممبران MF و عملکرد آن در تصفیه آب

فیلترهای ممبران میکروفیلتراسیون توانایی حذف آلاینده های آب با دقت ۰.۰۳ تا ۱۰ میکرون را دارند. در سیستم های تصفیه آب با فیلتر MF، برای تصفیه آب فشار ۱۵ تا ۶۰ بار مورد نیاز می باشد. فیلتر MF قادر به حذف شن، ماسه، گل و لای، لجن، جلبک و... می باشد.

مهم ترین کاربردهای ممبران های MF در زمینه جلوگیری از تشکیل رسوب در پیش تصفیه سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس، نانوفیلتراسیون و میکروفیلتراسیون می باشد. استفاده از این فیلترها تاثیر بسیار مطلوبی را در افزایش طول عمر فیلترهای ممبران تعبیه شده دارد.

سایت تصفیه آب abin.ir ارائه دهنده مشاوره رایگان برای خرید محصولات مرتبط با تصفیه آب است. تلفن تماس: ۰۲۱-۷۷۰۸۴۲۱۱-۱۵

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha