• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99120402751
  • خبرنگار : 71415

وزیر خارجه چین: سین‌کیانگ "مثال درخشان" پیشرفت حقوق بشری کشور است

وزیر خارجه چین: سین‌کیانگ "مثال درخشان" پیشرفت حقوق بشری کشور است

وزیر امور خارجه چین امروز دوشنبه در حالی که چند کشور در حال بررسی برخورد با چین از بابت رفتارش در قبال اویغورها هستند، اظهار کرد، رفتار کشورش با اقلیت‌های قومی در سین کیانگ و تبت "مثال درخشانی" از پیشرفت آن در حوزه حقوق بشر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در یک اجلاس که با موضوع روابط کشورش با آمریکا برگزار شد، گفت: مکان‌های محل سکونت اقلیت‌های قومی همچون سین کیانگ و تبت به عنوان مثال‌های درخشان پیشرفت حقوق بشری چین متمایز شده‌اند.

وانگ این سخنرانی را در حالی ایراد کرد که سیاستمداران برخی کشورها شامل آمریکا به محکوم کردن اقدام چین در محبوس ساختن اقلیت‌ها در سین کیانگ پرداخته‌اند. این سخنرانی وانگ یی ساعاتی قبل از سخنرانی برنامه ریزی شده او در نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل انجام شد.

وزیر خارجه چین این سخنرانی را اواخر امروز از طریق ویدیوکنفرانس خطاب به این نهاد سازمان ملل ایراد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، وانگ یی "فلسفه، عرف و تجربه چین در زمینه حمایت از حقوق بشر" را در ضمن سخنرانی‌اش خطاب به این شورا مطرح می‌کند.

اما وزارت امور خارجه آمریکا مدعی است اقدامات چین در سین کیانگ در سطح نسل کشی است و کانادا نیز صدور اعلامیه مشابهی را در دست بررسی دارد.

گروه‌ها و فعالان حقوق بشری ادعا می‌کنند، تبتی‌ها نیز تحت حاکمیت چین از محدودیت‌های شدید در قبال مذهب و فرهنگشان رنج برده‌اند. خبرنگاران از گزارشگری مستقل در تبت منع شده‌اند و پکن تاکید دارد که در این منطقه سابقا عقب مانده توسعه ایجاد کرده است.

وانگ امروز اظهار کرد، چین "همواره متعهد" به حفظ حقوق بشر بوده و رشد سرانه تولید ناخالص داخلی و امید به زندگی در این مناطق را سند و مدرک حراست از حقوق بشر دانست.

او گفت: ما معتقدیم حق معاش و توسعه حقوق اساسی بشر با بیشترین میزان اهمیت هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha