• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 99120402784
  • خبرنگار : 71381

پربازدیدترین اخبار سیاسی چهارم اسفند ایسنا

پربازدیدترین اخبار سیاسی چهارم اسفند ایسنا

اخبار و واکنش‌های مربوط به بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در صدر اخبار مورد توجه و پربازدید امروز مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود که می‌توانید آنها را در این گزارش مرور کنید.

فرصتی به آمریکا ندادیم/ در مورد توافق با آژانس زود قضاوت نشود/قانون مجلس فردا اجرا می‌شود

به گزارش ایسنا، پاسخ های سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به سوالات خبرنگاران درباره بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در صدر اخبار پرمخاطب قرار گرفت.

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد اعتراض برخی از نمایندگان در ارتباط با توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس و اعتقاد آن ها مبنی بر اینکه توافق صورت گرفته خلاف مصوبه مجلس است، گفت: قانون مجلس طبق الزام از فردا اجرایی می شود. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می شود. آنچه که رخ داده یک دستاورد فنی در چارچوب مصوبه مجلس است و مناسب است که برخی از دوستان زود قضاوت نکنند.

وی افزود: ما فرصتی به آمریکا ندادیم، آنچه انجام شده تماما در چارچوب مصوبه مجلس است. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می شود و همان طور که پیش از این گفتم برخی نظارت های ضروری در سه ماه آینده در چارچوب توافق پادمانی حفظ می شود.

توضیح سازمان انرژی اتمی در خصوص بیانیه مشترک ایران و آژانس

توضیحات سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص تفاهمات مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم دومین خبر پربازدید روز بود.

در توضیح سازمان انرژی اتمی آمده است: ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گردد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترک منتشر کردند

لازم به ذکر است که پس از دیدار رافائل گروسی با مقامات ایرانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترک منتشر کردند.

سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس) روح همکاری و اعتماد متقابل تقویت شده که به بیانیه مشترک ۵ شهریور ۱۳۹۹ در تهران منجر شد و اهمیت تداوم آن همکاری و اعتماد را مورد یادآوری و تایید مجدد قرار دادند.

واکنش نماینده روسیه در آژانس به نتایج سفر گروسی به تهران

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین هم نتیجه سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را مثبت تلقی کرد و در صفحه توییترش نوشت: رافائل گروسی مدیر کل آژانس با نتایجی مثبت از تهران بازگشته است. اگرچه پروتکل الحاقی ظرف دو روز به تعلیق درخواهد آمد، آژانس و ایران به تفاهم مشترکی رسیدند که حفظ سطح کافی راستی آزمایی را مجاز خواهد ساخت. 

انتقاد ذوالنور از توافق‌نامه بین دولت با آژانس

انتقاد رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از توافق‌نامه بین دولت با آژانس از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

مجتبی ذوالنور معتقد است: توافق‌نامه‌ای که بین دولت با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای منعقد شده خلاف قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها بوده و هرچه سریع‌تر باید لغو شود.

گزارش تخلف دولت از اجرای قانون لغو تحریم‌ها به قوه قضاییه ارسال شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در جلسات غیرعلنی و علنی  امروز به بررسی توافق آژانس انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پرداختند و در نهایت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تخلف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع دادند.

گزارش کامل ایسنا از بررسی بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

کلیه نظارت‌های فراپادمانی از فردا متوقف خواهد شد

خبر بعدی،‌ تشریح چگونگی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت های فراپادمانی برایرافائل گروسی توسط  سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود.

کیوان خسروی با تاکید بر قصد نظام برای اجرای بدون تنازل قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران" افزود: در خصوص اجرای بدون وقفه این قانون در مجموعه ارکان کشور اجماع وجود دارد و سازمان انرژی اتمی ضمن آن که تاکنون مفاد قانون را اجرا کرده، زمینه قطع نظارت های فراپادمانی را نیز فراهم کرده است.

برخی دیگر از اخبار پربازدید مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

مذاکره با آمریکا در موضوعات توافق شده خط قرمز نظام است

مسیر احیای برجام برای ایران و آمریکا هموار نخواهد بود

نامه آخوندی درباره برجام خطاب به نمایندگان مجلس

هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد

هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است

برخی که پیشتر برجام را خیانت می‌دانستند اکنون اصرار دارند آمریکا برگردد

***

نمایندگان مجلس به فکر خود و دوستانشان نباشند

اظهارات آیت‌الله احمد جنتی در هشتمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم در انتخابات مجلس با مشارکت خوبی حضور یافتند، گفت: مردم آزادانه نمایندگان خودشان را که نیروهای انقلابی نیز هستند، انتخاب کردند. بنابراین نمایندگان حق این مردم را ادا کنند و به فکر خودشان و جریانات سیاسی و دوستانشان نباشند.

حمله اسرائیل به ایران همانند اقدام انتحاری است

گفت و گوی وزیر خارجه کشورمان با شبکه المنار هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

محمد جواد ظریف در بخشی از این گفت وگو با بیان اینکه اشتباه همسایگان ما این است که اجازه دادند اسرائیل درگیری‌ها را وارد خاک آن‌ها کند تاکید کرد: اگر اسرائیل به ایران حمله کند گویی که یک اقدام انتحاری انجام داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha