• چهارشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99120604584
  • خبرنگار : 71402

سفر وزیرخارجه منصوب خونتای میانمار به تایلند برای مذاکرات بحران

سفر وزیرخارجه منصوب خونتای میانمار به تایلند برای مذاکرات بحران

به گفته یک منبع دولتی، وزیر خارجه منتصب ارتش میانمار امروز (چهارشنبه) عازم تایلند شد. همسایگان میانمار تلاش‌ها برای حل و فصل بحرانی که با کودتای ارتش در اول فوریه و غصب قدرت به راه افتاد، افزایش داده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این وزیر با نام "وونا مائونگ لوین" برای مذاکرات در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) وارد تایلند شده است و این در شرایطی است که مخالفان کودتا در میانمار بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند.

اندونزی یک سری ابتکار عمل خروج از بحران را با کمک اعضای آسه‌آن تدوین کرد اما طرح‌های آن ظاهرا با تعلیق سفر امروز وزیر خارجه آن به میانمار به جایی نرسید.

با وجود هشدار مقام‌ها، این هفته میانمار شاهد تجمع‌ها و اعتصاب‌های بیشماری در محکومیت کودتا و درخواست برای آزادی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور بود.   

معترضان از اقلیت‌های قومی امروز تجمع کردند و کارکنان وزارت انرژی هم به آنها ملحق شدند. نگرانی‌ها درباره تاثیر اقتصادی این اعتراضات و کمپین نافرمانی مدنی رو به افزایش است.

وین تین ۵۶ ساله که صاحب فروشگاه لوازم الکترونیک در یانگون است، گفت: وضعیت اقتصاد خوب نیست، در آستانه سقوط است. اقتصاد تنها زمانی به وضعیت عادی باز میگردد که ارتش قدرت را به یک حزب پیروز که ما به آن رای داده باشیم، تحویل دهد.

انتظار میرفت رتنو مارسودی، وزیر خارجه اندونزی که اکنون در تایلند به سر میبرد، عازم میانمار شود اما این سفر لغو شد. سخنگوی وزارت خارجه اندونزی گفت: پس از رصد تحولات جاری و نظرات دیگر اعضای آسه آن به نتیجه رسیدیم که اکنون زمان ایده آلی برای انجام این سفر نیست.

روز سه شنبه صدها معترض با تجمع مقابل سفارت اندونزی در یانگون مخالفت خودشان را با برگزاری انتخابات جدید اعلام و تاکید کردند که آرایی که از آنها در انتخابات نوامبر اخذ شد به رسمیت شناخته شود. ارتش میانمار با ادعای وقوع تقلب در انتخابات پارلمانی نوامبر قدرت را غصب و سوچی و بیشتر اعضای حزب او را بازداشت کرد. کمیسیون انتخاباتی اتهام تقلب را رد کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha