• چهارشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99120604735
  • خبرنگار : 50040

استاندار گیلان:

زراعت چوب راهبرد توسعه پایدار زیست محیطی است

زراعت چوب راهبرد توسعه پایدار زیست محیطی است

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، زراعت چوب را طرح راهبردی توسعه پایدار زیست محیطی ذکر کرد و گفت: به سبب محدودیت واردات چوب و اجرای طرح تنفس جنگل، انتخاب طرح زراعت چوب، بهترین مسیر برای تامین نیازمندی‌هاست.

ارسلان زارع در جلسه ستاد زراعت چوب استان گیلان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در استانداری برگزار شد، با اشاره به ضرورت زراعت چوب، اظهار کرد: زراعت چوب از تاکیدات رئیس جمهوری در راستای حفاظت از محیط زیست و جنگل‌هاست که اقدامات موثری انجام شده و با جدیت استمرار دارد.

وی طبیعت بکر، جنگل‌های هیرکانی و اقلیم متنوع را از موهبت‌های الهی و ظرفیت‌های ارزشمند گیلان ذکر و خاطرنشان کرد: به عنوان وارثان این میراث گرانبها موظفیم تا در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی گام برداریم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه توسعه پایدار بدون حفظ منابع طبیعی و محیط زیست امکان‌پذیر نیست، گفت: به سبب ضرورت توجه به ارتقای شاخص ها در همه ابعاد توسعه به ویژه اقتصادی، بشر ناگزیر به انجام فعالیت‌های گوناگون و گسترش صنعت است.

زارع، به مصرف پنج میلیون مترمکعبی چوب به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی و بخش‌های وابسته به این حوزه در گیلان از جمله ام.دی.اف و ورق های چوبی اشاره و اضافه کرد: به سبب محدودیت واردات چوب و اجرای طرح تنفس جنگل، انتخاب طرح زراعت چوب، بهترین مسیر برای تامین نیازمندی‌هاست.

وی به پیش‌بینی اجرای طرح زراعت چوب در ۶۶۰۰ هکتار از اراضی گیلان در اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم توسعه نیز اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته؛ اجرای طرح مذکور در سطح ۲۵۰۰ هکتار عملیاتی شده است و تا سال آینده در ۲۰۰۰ هکتار دیگر نیز اجرایی می شود.

استاندار گیلان، اقتصاد، اشتغال و معیشت را از دیگر آثار زراعت چوب دانست و ادامه داد: با زراعت چوب  علاوه بر بی نیازی از واردات، امکان صادرات چوب نیز خواهیم داشت لذا موضوع زراعت چوب به عنوان یک طرح راهبردی و یک اصل انکارناپذیر مورد توجه ماست و باید در برنامه های آتی تداوم پیدا کند.

وی توجه به آموزش، تحقیقات، ترویج و مشارکت مردم را مولفه مهمی در اجرای موفق اهداف این طرح ارزیابی کرد و افزود: انجام مطالعات جدید، استمرار تحقیقات، تقویت نظارت جدی و حمایت های لازم در تامین ماشین آلات و امکانات مورد تاکید است.

زارع، خواستار بازگشت ۱۰ درصدی عایدات ناشی از برداشت چوب در سطوح واگذار شده به استان برای امور مرتبط با این حوزه شد و گفت: پیشنهاد ایجاد صندوق خاص برای این موضوع نیز در دست بررسی قرار می‌گیرد.

استاندار گیلان یادآور شد: شرایط جهت بررسی، جانمایی و احداث اسکله در آستارا، تالش، انزلی و بندر کاسپین برای واردات چوب با پوست و رفع نگرانی های انتقال آفات و رعایت ملاحظات برای تامین بخشی از مواد اولیه جوود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha