• چهارشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۰:۱۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99120604878
  • خبرنگار : 30054

آیا می‌دانید رایانش ابری و مجازی سازی شبکه چیست و هر کدام چه مزایایی دارند؟

آیا می‌دانید رایانش ابری و مجازی سازی شبکه چیست و هر کدام چه مزایایی دارند؟

فتاح رایانه افزار که بیش از چند دهه است در حوزه فناوری اطلاعات، رایانش ابری و مجازی سازی منابع شبکه و سرورها فعالیت دارد در این متن قصد دارد شما را با مفاهیم و مزایای این مفاهیم آشنا کند؛ برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مفتاح رایانه افزار، یکی از فناوری‌های روز دنیا که به سرعت در حال پیشرفت است و هر روزه به سرویس‌های آن نیز افزوده می‌شود رایانش ابری است، این تکنولوژی نوین در مدت زمان بسیار کمی بعد از ظهور موفق شد به حیطه‌ی اغلب کسب‌وکارهای مختلف راه پیدا کند و از این طریق خود را به سایر شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ معرفی کند.

رایانش ابری

قبل از این که تکنولوژی مبنتی بر ابر ظهور پیدا کند تمامی کسب‌وکارها برای انجام امورات و وظایف خود نیاز داشتند که حتماً تجهیزات مربوط به خدمات خود را تهیه کنند که این امر موجب شده بود علاوه بر صرف هزینه‌های بالا، با خطراتی از قبیل از بین رفتن اطلاعات و یا امکان دسترسی همگان به داده‌ها نیز مواجه باشند که به مرور زمان و با پیشرفت علم، اغلب شرکت‌ها از به‌ اشتراک‌گذاری تجهیزات استفاده کردند که این امر به مرور در میان شرکت‌های دیگر رواج پیدا کرد و موجب ظهور سرویس رایانش ابری شد.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری به معنای ارائه برخی خدمات کامپیوتری از قبیل ذخیره سازی، پایگاه داده، شبکه، نرم افزار و... می‌باشد که تمامی این موارد از طریق اینترنت انجام می‌شوند و برای این منظور می‌توان دیجیتال مارکتینگ و یا ایمیل مارکتینگ و مانند این‌ها را مثال زد.

رایانش ابری از ۵ لایه تشکیل شده است که به قرار ذیل است:

۱- کاربر

۲- نرم افزار

۳- بستر

۴- زیر ساخت

۵- سرور

رایانش ابری چه مزایایی دارد؟

حال که تا حدودی با مفهوم رایانش ابری توسط مفتاح رایانه افزار آشنا شدید اکنون به ذکر برخی از مهم‌ترین مزایای آن می پردازیم:

. افزایش رشد اقتصادی کسب‌وکار مربوطه (مقیاس‌پذیریِ بالا)

سرویس‌های رایانش ابری از مقیاس‌پذیری بسیار بالایی برخوردارند که موجب می‌شود تا کاربر در هر زمان که تمایل داشته باشد منابع در دسترس را کاهش و یا افزایش دهد.

به این صورت که هر زمان اگر مثلاً به دلیل بازدید فراوان از سایت، به منابع بیشتری نیاز داشته باشد، فناوری رایانش ابری به صورت کاملاً اتوماتیک پهنای باند در دسترس را بیشتر می‌کند تا از این طریق مطمئن شود که در زمان پردازش با مشکل مواجه نمی‌شود.

. کاهش هزینه‌ها

شاید مهم‌ترین مزیت این فناوری نوین، کاهش در هزینه‌ها باشد. این امر موجب شده تا اکثریت کسب‌وکارهای مختلف از آن استقبال کنند.

در حقیقت با بهره مندی از این فناوری، دیگر کسب‌وکارها نیاز به صرف هزینه‌های گزاف برای تامین تجهیزات مورد نیاز خود برای ارائه خدمات ندارند.

. سرعت بالا

سرویس رایانش ابری برای نصب و راه‌اندازی به زمان و تجهیزات زیادی نیاز ندارد و در کمترین زمان ممکن تنها با چند کلیک می‌توان فرآیند راه‌اندازی آن را انجام داد. این امر موجب شده تا اگر سیستم، هر زمانی نیاز به تغییراتی از قبیل کاهش و یا افزایش سرویس‌ها یا منابع داشته باشد، بتوان سریعاً برای انجام آن اقدام کرد.

. امنیت

سرویس رایانش ابری شامل مجموعه کاملی از سیاست‌ها و ابزارهای کنترلی است که علاوه بر تامین امنیت، از تمامی برنامه‌های شما در برابر هرگونه خطر احتمالی محافظت می‌کند.

مجازی سازی

مجازی سازی به معنای استفاده از نرم افزاری خاص برای تفکیک منابع فیزیکی یک رایانه و تبدیل آن‌ها به دو یا چند رایانه مجازی است. رایانه‌ای که تفکیک شده است، این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که بر روی هر رایانه فیزیکی، چندین VM یا ماشین مجازی سازی داشته باشد.

لازم است که بدانید هر کدام از این Virtual Machine ها به صورت جداگانه دارای سیستم عامل مختص به خود می‌باشند. اگر عملیات راه اندازی VM در لایه‌ای که جداسازی شده، به درستی انجام شود، سیستم عاملی که بر روی آن اجرا می‌گردد همانند سیستمی که بر روی سخت‌افزار نصب گردیده عمل می‌کند.

در حقیقت با استفاده از این روش نوین، می‌توان به راحتی منابع مختلف شبکه‌ای و سرور را مدیریت نمود.

به زبانی ساده‌تر برای تعریف مجازی سازی می‌توان چنین گفت: روشی که با کمک آن می‌توان منابع مختلف سخت‌افزاری را تنها از طریق یک پنل مدیریت نرم‌افزاری به چندین بخش مجزا تقسیم نمود، از این طریق هرکدام از بخش‌ها می‌توانند به صورت کاملاً مستقل، منابع و نرم‌افزارهای در اختیار خود را کنترل و مدیریت کنند و از فضاهای دیگر از قبیل شبکه، رم، و مابقی اجزای نرم‌افزاری به صورت جداگانه استفاده کنند.

برخی از مهم‌ترین مزایای مجازی سازی توسط شرکت مفتاح رایانه افزار به قرار ذیل است:

· کاهش هزینه‌ها برای تامین منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

· قابلیت مدیریت و یکپارچه‌سازی کلیه سرویس‌های مورد استفاده و افزایش میزان امنیت

· سرعت در پیاده‌سازی تمامی سرویس‌های جدید و امکان ایجاد هر گونه تغییر در زیر ساخت بدون نیاز به زمان و هزینه بالا

· امکان پشتیبانی از تمامی نرم‌افزارهای جدید و قدیمی به صورت همزمان

· در دسترس قرار دادن کلیه منابع سخت‌افزاری در یک سازمان

· کاهش چشمگیر هزینه‌ها

· امکان دسترسی به کلیه اطلاعات و منابع مشترک

انواع مجازی سازی توسط مفتاح رایانه افزار

. در سطح سرور (Server Virtualization)

. سطح شبکه (Network Virtualization)

. سطح منابع ذخیره سازی (Storage Virtualization)

. سطح دسکتاپ کاربران (Desktop Virtualization)

برای ارتباط با شرکت مفتاح رایانه افزار می‌توانید نام شرکت مفتاح رایانه را در گوگل جست‌وجو کنید یا با شماره‌ی ۴۲۹۲۲-۰۲۱ تماس بگیرید و از مشاوره‌های کارشناسان فنی مجموعه برخوردار شوید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha