• پنجشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99120705089
  • خبرنگار : 71523

از عرش به فرش عرضه اولیه های بورسی!

از عرش به فرش عرضه اولیه های بورسی!

روزگاری نه چندان دور، عرضه اولیه های بازار سرمایه، به عنوان جذاب ترین و شیرین ترین بخش این بازار حسابی طرفدار داشت و کار به مشارکت بیش از پنج میلیون نفری سهام داران در خرید عرضه اولیه ها رسیده بود اما این روزها کار به جایی رسیده که سهام دارن برای نخریدن عرضه اولیه، کمپین راه می اندازند و هشتگ میزنند!

به گزارش ایسنا، عرضه اولیه به دلیل بازدهی و سودی که به دنبال خود دارد همیشه مورد توجه سهام داران بوده و همیشه و حتی قبل از اینکه بازار سرمایه وارد روزهای صعود شارپی خود شود، مورد استقبال سهام داران قرار می گرفت. موضوعی که در ماه های ابتدایی سال و زمانی که بازار به صورت شارپی درحال رشد بود، شدت گرفت و عرضه اولیه ها به محلی برای جذب سهام داران جدید و نقدینگی  برای بازار بود.

تا همین چند ماه قبل عرضه اولیه باعث به وجد آمدن بسیاری از سهام داران، مخصوصا سهام داران خرد و نوپایی بود که تازه وارد بازار سرمایه شده بودند و بسیاری از این افراد کار خود در بازار را با خرید همین عرضه اولیه ها آغاز کردند. اما به مرور زمان و با ریزش بازار سرمایه، سایه بی اعتمادی سهام داران به این بازار بر سر عرضه اولیه ها نیز سنگینی کرد و مشارکت سهام داران در خرید عرضه اولیه به مرور کم تر و کم تر شد.

به طوریکه در عرضه اولیه  که در میانه های شهریورماه صورت گرفت، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه سپیدار که اواسط دی ماه صورت گرفت، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه کزغال که اواسط بهمن ماه صورت گرفت، سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشاکرت کردند و در عرضه اولیه اپال که روز گذشته صورت گرفت تنها دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشارکت کردند.

اینکه چرا در این روزهای بازار که شاخص به لطف دامنه نوسان منفی دو درصد، ریزش سنگین ندارد، اقدام به چنین عرضه اولیه بزرگی کرده اند به کنار، موضوع این است که از روزهایی که سهام داران برای خرید عرضه اولیه با یکدیگر رقابت می کردند، حال کمپین عدم خرید عرضه اولیه راه می اندازند و اقدام به غیرفعال کردن خرید عرضه اولیه در کارگزاری خود می کنند. شاید بتوان گفت مشارکت در عرضه اولیه نوعی دماسنج بازار سرمایه بوده و عدم مشارکت سهام داران، حاکی از روشن شدن زنگ خطر خروج نقدینگی از این بازار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۷ ۲۱:۰۸

بازار سرمایه رو با دخالت های بیجا نابود کردند و سرمایه های مردم سوخت شد حالا چه انتظاری دارین.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۲۱:۱۰

زیاد خوشحال نباش تو عرضه اولیه بعدی رکورد پارسال هم خواهد شکست

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۷ ۲۱:۱۶

چرا همش میخواین همه چیز رو ببرید زیر سوال؟ پارسال این موقع عرضه ها یک میلیون خریدار داشتن الان 2/8 میلیون بنظر من خریداران 5 میلونی عادی نبود!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۲۱:۱۱

علی آقا پارسال تعداد بورسی ها خیلی کمتر بود دادا امسال همه بورسی شدن اخه

avatar

اصل سرمایه آورده من ۷۰ % درصدش رفت و پولم رسید به ۳۰ % درصد و در بازار خارج از بورس قیمت اجناس ۱۰۰۰% درصد گرون شد " مهم " : به غیر از اینکه ۷۰ % درصد اصل پولم رو در بورس تهران باختم در واقع ارزش واقعی باقی مانده پولم ۱۰۰۰% درصد کم شد با بورس تهران دیگه برای آینده چیزی نمونده که بتونم نفس بکشم و هرچی توی ۲۰ سال کار کردم تموم شد

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۷ ۲۲:۱۶

هر روز بدتر از دیروز شعار بازار سرمایه وهر کسی که امروز از بازار خارج بشه از فرداش که با ضرر بیشتر از بورس خارج رشه به صرفه تره

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۷ ۲۲:۴۴

خدا لعنتون کنه . دیگه چی دارم سرمایه ام در بورس از بین رفت . خونه نشین شدم و از ناراحتی مریض هم شده ام

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۷ ۲۳:۰۶

به نظرم دیگه هیچ سهمی نباید خرید چون باضرر باید فروخت

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۷ ۲۳:۴۶

مگر اعتمادی گذاشتن که ما اعتماد کنیم،یه عمر پس انداز کردیم عرض چندماه نیستو نابود کردن،واگذارشون به خدای که اعتقادی بهش ندارن!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۰۲:۳۶

من جزء همون دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفری هستم که دیروز عرضه اولیه اپال را خریدند. با این وصف کلاهم پس معرکه است و باید انتظار روزهای سختی رو داشته باشم.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۰۶:۴۷

سلام لابد مردم مقصرند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۰۷:۵۲

اولا بسیاری از سهامداران بورس را ترک کردند به علت تازه کار بودن و ضررهایی که کرده اند و دیگر هم بر نمی گردد دوماً عرضه اولیه های که الان انجام می شود هوای سبز بودن بازار بهار را دارد و قرمز بودن بازار به سقوط آن را در نظر نگرفته اند قیمت ها را بسیار بالا در نظر گرفته اند مثلاً قیمت آب باید ۸۰۰ تومان می بود

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۱۲:۲۸

احسنت. این عرضه اولیه از روز اول منفی خواهد شد. و دیگر هیچ کس در عرضه اولیه شرکت نمیکند میدانید چرا چون الان کل بورس ۷۰ درصد افت کرده و سهمهای با نام و نشان از عرضه اولیه حذابترند.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۱۲:۴۲

نقره داغ کرده بورس ولی کسایی که اومدن تو این بازار چرا هیچ وقت به این روزا فکر نکردن یا شایدکردن نخواستن باور کنن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۱۲:۴۷

البته چند مورد عرضه اولیه که ابتدا نام بردید برای هر کد زیر صد هزار تومان نقدینگی لازم داشت و اپال پانصد هزارتومان شاید این هم یکی از دلایل باشه.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۱۵:۵۱

شما ارزش زدید۴۹۵۶۰۰اما ازما پانصدودوتومن کم کردید چرا بقیه پول مارو پس نمیدید.بعضی ها باقیمت هرسهم۱۱۰۰تا۱۲۰۰هم خریدن.تقصیر ما چیه شمازود حمایت کردیم.این انصافه آخه.ماباید تو عرضه اولیه هم باید گلاه سرمون بره.بس کنید دیگه شنبه فروختم.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۱۶:۳۲

شعار بورس تهران؛ هر روز بدتر از دیروز...

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۱۸:۴۷

دقیقا

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۱۹:۴۱

عرضه های اولیه باعث ورود پول جدید به بورس می شود و باعث حذابیت بازار می شود و ضررها را هر چند اندک کم می کند ، در مورد اپال هم نسبت به قیمت سپیدار و کزغال هم نسبتا استقبال بد نبوده است و تحریم نخریدن به کل سهامداران ضربه می زند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۲۲:۴۴

تا بدو بدو میرین تو صف خرید عرضه اولیه ، بدون اینکه قیمت واقعیش رو بدونید و بدون توجه به تحریم خرید عرضه اولیه ، وضعیت همتون همینه که هست ، تا متحد نشین کاری نمیتونین بکنین و ضررهاتونم روز به روز زیادتر خواهد شد

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۱۹:۵۴

باسلام و احترام بنده در شهریورماه پالایش یکم خریدم گفته بودند۲۰درصد سود دارد ولی با گذشت ۶ماه ۲۰در صد هم ضرر و زیان کردم دیگر امید به بهبود اوضاع ندارم...

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۲۱:۵۳

خدا خودش جواب شونه بد انشاالله خیر نبینم تا آخر عمر

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۲۲:۵۲

لطفا اونهایی که میخواهند خارج شوند زودتر بفروشند و برون تا دوباره همه چیز به حالت عادی برگرده و صف های فروش جمع بشه.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۸ ۲۳:۳۶

درود و صد درود بر غیرت و شرف کسانی که در خرید اپال شرکت نکردند و در کنار هموطنان متضررشان بودند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۰۴:۴۳

حرف زدن مسئولین انگار نه انگار مثل اینکه همگی هم قسم شدن برا اب کردن سرمایه مردم ،بیچاره شدیم رفت

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۰۷:۳۱

بورس و سهام یعنی ریسک. یعنی برد و باخت. تمام در همه جای دنیا به همین شکل است.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۰۷:۳۵

ورود به بازار سهام یک کار تخصصی است و شما باید بدانید کی ورود کنید و کی خروج چون در غیر این صورت ضرر خواهید کرد.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۹ ۱۳:۴۹

همش شعار چرا کسی واسه مردم کاری انجام نمیده