• شنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99120905825
  • خبرنگار : 71429

با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه سلامت

دومین وبینار حق بر سلامت کودکان با تاکید بر غربالگری پیش از تولد برگزار شد

دومین وبینار حق بر سلامت کودکان با تاکید بر غربالگری پیش از تولد برگزار شد

دومین وبینار «حق بر سلامت کودکان با تاکید بر غربالگری پیش از تولد»، از سوی اداره کل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی وزارت دادگستری برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از  روابط عمومی وزارت دادگستری،  مرضیه وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این وبینار و در سخنانی، به تشریح بایسته های غربالگری از منظر سلامت مادر و کودک پرداخت و بر اهمیت و اثرات آن در سلامت جامعه تاکید کرد.

وی به قانون سقط درمانی و همچنین دیدگاه شرع مقدس در مورد سقط جنین اشاره کرد و با مقایسه آمار ناهنجاریهای جنین در ایران و جهان گفت: سازمان پزشکی قانونی حدود ۲۰۰ مورد از چند هزار مورد ناهنجاری ها را پذیرفته و در صورت درخواست اولیاء قبل از ولوج روح (۱۸ هفته و ۶ روز از ۴۰ تا ۴۲ هفته بارداری) و با نظریه سه کارشناس معتمد پزشکی قانونی و طی مراحل سخت گیرانه اداری و قانونی، مجوز ختم بارداری را صادر می کند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان، پیشنهاداتی را در جهت رفع برخی مشکلات غربالگری و همچنین کاهش موارد مثبت کاذب تست های بیوشیمیایی غربالگری ارایه کرد و گفت: در ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری هم به افزایش جمعیت سالم اشاره شده است، غربالگری سلامت جنین کاملاً اختیاری و بدون اجبار و آگاهانه توسط مادر انجام می شود و انجام غربالگری یک مطالبه عمومی منطقی و مردمی است.

سیدمحمد اکرمی رییس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران نیز در این وبینار، به بررسی مسایل اخلاقی ـ حقوقی سقط درمانی از منظر ژنتیک پرداخت.

وی با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی از جمله کرامت انسانی، منفعت رسانی، عدم ضرررسانی و عدالت در همه امور گفت: بر اساس سوگندنامه پزشکی موظف به رعایت اخلاق پزشکی هستیم و بر این اساس صرفا در مواردی که چاره ای جز سقط جنین وجود نداشته باشد پیشنهاد سقط درمانی داده می شود.

وی گفت سالانه ۵۸۰ هزار زن در سراسر جهان به دلیل عوارض ناشی از بارداری جان خود را از دست می دهند که یک چهارم تا یک سوم از این آمار ناشی از سقط‌های غیرقانونی است.

رییس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران با اشاره به اینکه کودکان حاصل از بارداری ناخواسته عمدتا در معرض بی توجهی و بدرفتاری از طرف خانواده و نزدیکان خود هستند گفت: خانواده ها تحمل نوزاد ناقص را ندارند و اگر موضوع سقط جنین بصورت قانونی صورت نگیرد، خانواده ها سراغ مسیرهای غیرقانونی می روند.

پوران ولویون، قاضی دیوان عالی کشور و عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و مشاور امور زنان و خانواده وزیر دادگستری نیز از جمله سخنرانان این وبینار بود.

وی با اشاره به اینکه فقهای شورای نگهبان پس از بحث و بررسی های بسیار دقیق و کارشناسانه قانون مفید سقط درمانی را در سال ۱۳۸۴ تصویب کرده اند گفت: در طول این چهارده سال حدود ۷۰ هزار مورد جنین سقط شده که علت آنها ناقص الخلقه و یا عقب افتادگی جنین، وجود تهدید جانی برای مادر، بیماری مادر یا جنین و مولفه های پزشکی دیگر بوده است و همه این موارد دارای جواز منطبق بر شرع و قانون بوده است.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر دادگستری با اشاره به اینکه این تعداد سقط جنین در طول ۱۴ سال، تاثیر چندانی در موضوع افزایش جمعیت ندارد گفت: انجام قانونی سقط جنین شرایط مهمی دارد که از جمله آنها تشخیص قطعی و مورد تایید سه نفر پزشک متخصص در امور مختلف و تایید پزشکی قانونی مبنی بر ناقص الخلقه یا عقب افتادگی جنین، وجود بیماری که تهدید کننده جان مادر است و در کنار همه این موارد می بایست رضایت مادر نیز در این مساله کسب شود.

پریچهر پورانصاری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات مدیره انجمن پریتانولوژی نیز در این وبینار ضمن معرفی تست‌های غربالگری گفت: هدف از غربالگری کشف بالقوه اختلال و جلوگیری از ایجاد عوارض آن و ارایه راهکار مناسب و موثرترین روش برای مقابله با اختلال مورد نظر می باشد.

عضو هیات مدیره انجمن پریتانولوژی با تاکید بر اینکه تست های غربالگری باید دارای حساسیت بالا و قابلیت تشخیص بیشترین تعداد اختلال باشد گفت: تست های غربالگری باید ارزان، در دسترس، بدون ایجاد عارضه برای فرد بوده و نتایج آن تجدید پذیر و معتبر و قابلیت کشف اختلال قبل از ایجاد عارضه را داشته باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha