• یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99121007071
  • منبع : نمایندگی همدان

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان:

اسلام اجازه نداده زن به ابزاری برای منفعت‌طلبان تبدیل شود

اسلام اجازه نداده زن به ابزاری برای منفعت‌طلبان تبدیل شود

ایسنا/همدان نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: دنیای امروز و تمدن غربی جایگاه اساسی زن را به معنای واقعی کلمه تعریف نمی‌کند اما اسلام اجازه نداده زن به ابزاری برای منفعت‌طلبان تبدیل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی یکشنبه ۱۰ اسفندماه در کنگره ملی لشگر فرشتگان تاریخ‌ساز و نکوداشت ۳۵۷ شهید و ۲۴۷ جانباز زن استان که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۵۲ سردمدار طاغوت وقتی می‌خواست درباره زن صحبت کند می‌گفت در زندگی یک مرد، زن به حساب نمی‌آید مگر اینکه ویژگی خاصی داشته باشد، این گفتمان برگرفته از تمدن غربی است که در آن نگاه به زن نگاه ابزاری است.

وی اضافه کرد: در نگاه ابزاری به زن، توجه به حقوق زن، صحبت از ارزش زن، شرط‌ها و باج خواهی‌هایی دارد، دنیای امروز و تمدن غربی جایگاه اساسی زن را به معنای واقعی کلمه تعریف نمی‌کند.  

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در مورد مقام زن می‌گویند در تحصیل کوشا باشید و برای فضایل اخلاقی خود را مجهز کنید، اظهار کرد: طی ۴۰ سال انقلاب آمار اساتید زن در دانشگاه‌ها از پنج به ۴۰ درصد رسیده است. 

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه گاهی تبلیغ می‌شود انقلاب در مورد زنان عرصه را فعال نکرده است، مطرح کرد: زنان شهید و جانباز در طول ۴۰ سال گذشته و حضور اجتماعی زنان نشان می‌دهد اسلام مخالفتی با ورود آنها در جامعه و نقش آفرینی‌شان ندارد.

وی با اشاره به اینکه اسلام اجازه نداده زن به ابزاری برای منفعت‌طلبان تبدیل شود، بیان کرد: گفتمان حضرت زینب(س) گفتمان اقتدار است و عملکردش نیز بر استقامت است، گفتمان اقتدار یک گزاره عقلی و مبتنی بر شریعت است، در جریان گفتمان اقتدار بررسی نقش بانوان در تاریخ نشان می‌دهد زنان و خانواده‌ها حق بزرگی بر گردن ملت دارند که با ایستادگی برای کشور رقم زدند. 

شعبانی‌موثقی مطرح کرد: اگر امروز کشور در چنین جایگاهی است که می‌تواند در مقابل قلدرهای تاریخ بایستد، مرهون زحمت‌هایی است که بانوان کشیده‌اند و خون‌هایی که ریخته شده است‌ همچنین بسیار سربلندیم که زنانی تربیت شدند که در عرصه‌های مدیریت‌های کلان نقش مؤثری دارند. 

وی بیان کرد: دشمن تلاش می‌کند برای بانوان الگوسازی کند اما الگوهای فراوانی مانند خانم دباغ وجود دارد که می‌تواند به عنوان الگوی تأثیرگذاری معرفی شود همچنین زنان و خانواده شهدا در عین حفظ کرامت، حریم، حرمت و ارزش‌های اسلامی توانستند در دنیا به عنوان الگو معرفی شوند. 

استاندار همدان نیز در این مراسم گفت: زنان در زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی و شکل‌گیری آن، مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی، دوران جنگ تحمیلی، سازندگی و مقاومت نقشی اثرگذار، ارزشمند و ماندگار داشته‌اند و مصداق آن در همه دوران وجود دارد.

سیدسعید شاهرخی با اشاره به اینکه در شرایط سخت قبل از انقلاب که مبارزه با رژیم منحوس پهلوی در جریان بود، زنان نقش برجسته‌ای داشتند، بیان کرد: به عنوان نمونه خانم دباغ در آن دوران مبارزه جانانه‌ای کرد و تأثیرگذاری فراوانی در جامعه داشت بنابراین باید بدانیم ظرفیت و جایگاه زن در جامعه بسیار بزرگ است. 

وی با بیان اینکه زنان در جریان تظاهرات و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی پا به پای مردان حضور اثرگذار و جدی داشتند، اظهار کرد: کاری که‌ بانوان در طول جنگ تحمیلی کردند، شاید در مقام حرف راحت باشد اما در مقام عمل ساده نیست و جامعه زنان از این آزمون سربلند بیرون آمدند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه استمرار حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی مردمی است که مهمترین سرمایه آن مردم هستند و ابتدا انقلاب را به پیروزی رساندند و با پیروی از رهبر انقلاب تا امروز در مقابل تمام زورگویی‌های دنیا ایستادند و نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل دادند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه توفیقات بزرگی که امروز دنیا را متعجب کرده، مرهون جوانان، زنان و ‌مردان است، یادآور شد: در عرصه‌های علمی، فناوری، پزشکی، علوم نو و ... زنان ایرانی پیشتاز هستند. 

وی با بیان اینکه توجه به جامعه زنان یک اصل است، مطرح کرد: هر دو مقام زن و مرد جایگاه والایی دارند و ما نیز مصمم هستیم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت فرصت برابری را برای زنان و مردان براساس‌ توانایی آنها و در چارچوب حدود شرعی فراهم کنیم. 

شاهرخی بیان کرد: دشمن به دنبال ناامید کردن مردم است و می‌خواهد دستاوردهای عظیم انقلاب را تخطئه کند به همین علت همه افراد باید سعی کنند فعالیت‌های ارزشمند، مؤثر و شگفت‌آور داشته باشند همچنین دشمن بر روی کمبود ما متمرکز شده که با تحریم‌ها نمود پیدا کرده است.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز اظهار کرد: مفتخریم در چهل‌وسومین بهار آزادی و در پی فرمان مقام معظم رهبری در راستای بیانیه گام دوم انقلاب که بر فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت تأکید کردند، نخستین کنگره ملی لشگر فرشتگان تاریخ‌ساز را با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در همدان برگزار کنیم. 

احمد عباسیه‌بزرگی با بیان اینکه به فرموده رهبر انقلاب عنوان لشگر فرشتگان واژه نوظهوری است که شیفتگان را به وادی حیرت فرو برد، یادآور شد: استان همدان ۳۵۷ شهید و ۲۴۷ جانباز زن را تقدیم انقلاب اسلامی کرد و کنگره فوق به منظور تجلیل از مقام زنان شهید، جانباز و آزاده برگزار شد. 

وی در ادامه به بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های برگزار شده این کنگره اشاره کرد و گفت: دیدار و دلجویی از خانواده شهدا و جانبازان با مسئولان استانی، عطرافشانی مزار شهدای زن در سطح استان، برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی و هنری در فضای مجازی و اماکن ورزشی از جمله این برنامه‌ها است.

عباسیه‌بزرگی یادآور شد: نام‌گذاری معابر شهر به نام شهدای زن، معرفی خانواده‌های شهدا و جانباز زن در صداوسیما، جراید استان و فضای مجازی، غرس نهال به نام ۳۵۷ شهید زن در سراسر استان، تجلیل از مادران و همسران شهدا در سال‌روز رحلت ام‌البنین(س) و ولادت حضرت فاطمه(س) و برگزاری نمایشگاه عکس با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از دیگر فعالیت‌های انجام شده است. 

به گزارش ایسنا، در پایان یادواره زنان شهید، جانباز و آزاده استان همدان که در راستای کنگره ملی لشگر فرشتگان تاریخ‌ساز برگزار شد، از چند جلد کتاب رونمایی شد و تجلیل و تقدیر از خانواده شهدای زن و مدافعان سلامت به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha