• یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 99121007320
  • خبرنگار : 71607

عکس روز آژانس فضایی اروپا

شکار یک دنباله‌دار در میان تروجان‌های "مشتری"

شکار یک دنباله‌دار در میان تروجان‌های "مشتری"

آژانس فضایی اروپا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصاویری منتشر کرد و نوشت: چیزی در میان تروجان‌های مشتری قرار دارد.

به گزارش ایسنا، تلسکوپ فضایی هابل ناسا اخیرا موفق به ثبت تصویری از یک دنباله‌دار جوان به نام "P/۲۰۱۹ LD۲" هنگام چرخش در نزدیکی تروجان‌های مشتری شده است.

این جرم یخی اولین دنباله‌داری است که ستاره‌شناسان موفق به رصد آن در نزدیکی تروجان‌ها شده‌اند. تروجان‌های مشتری(Jupiter trojans) که بیشتر سیارک تروجان یا فقط تروجان نامیده می‌شوند، گروه بزرگی از سیارک‌ها هستند که در همان مدار گردش سیاره مشتری به دور خورشید قرار دارند و از این نظر با این سیاره هم‌مدار هستند.

آنچه که در تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل مشخص است یک دم بلند به طول ۶۴۰ هزار کیلومتر متشکل از گرد و غبار و گاز است که از هسته جامد روشن دنباله‌دار جریان دارد و قابل مشاهده هستند. به رغم دور بودن فاصله این جرم با خورشید کم نور اما دم آن گواه بر فعال بودن جسم یخی است. دم می‌تواند با انتشار مونوکسیدکربن و دی اکسیدکربن هدایت شود. این "پراها"(Volatiles) برای گرم کردن شکل منجمد خود و تبدیل آنها به گاز، به نور خورشید زیادی احتیاج ندارند.

دنباله‌دار مذکور اوایل ژوئن ۲۰۱۹ توسط سیستم بررسی نجومی رباتیک "اطلس" یا "آخرین سیستم هشدار ضربه سیارک زمینی"(Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) یا (ATLAS) دانشگاه هاوایی کشف شد.

این جسم یخی به احتمال زیاد یکی از آخرین اعضای دنباله دارهای "ردیف پیمانه ای"(bucket brigade) است که پس از بیرون رانده شدن از خانه سرد خود در کمربند کویپر از طریق تعامل با نپتون(دورترین سیاره) در حال حرکت به سمت خورشید است.

کمربند کویپر که در حومه منظومه شمسی قرار دارد، بهشتی از بقایای یخ زده و باقی مانده از تشکیل سیارات ما در ۴.۶ میلیارد سال پیش است. دنباله‌دار مذکور یک مهمان موقت در میان سیارک‌های مشتری است. شبیه سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که این میهمان غیرمنتظره تقریباً طی دو سال دیگر با مشتری دیدار نزدیک خواهد داشت و این سیاره عظیم نیز دنباله‌دار را به سمت منظومه شمسی داخلی هدایت خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha