• دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۶:۴۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99121107485
  • خبرنگار : 71548

به مناسبت زادروز هنرمند نقاش

قندریز مثل قند آب شد!

قندریز مثل قند آب شد!

منصور قندریز، نقاشی که یکی از مهمترین هنرمندان معاصر ایران محسوب می‌شود، عمر کوتاهی داشت. او با وجود فرصت کم، ردپای ماندگاری از خود به جا گذاشت و حالا پس از گذشت بیش از ۵۰ سال از نبودش، آثارش با قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شوند.

به گزارش ایسنا، منصور قندریز ۱۱ اسفند ۱۳۱۴ در تبریز به دنیا آمد و ۳۰ سال بعد بر اثر یک حادثه رانندگی از دنیا رفت. قندریز که از هنرمندان تاثیرگذار مکتب سقاخانه محسوب می‌شود، در تبریز متولد شد، اما در هنرستان هنرهای زیبای تهران آموزش دید. نخستین بار مجموعه‌ای از نقاشی‌هایش را در سال ۱۳۳۹ در تالار رضا عباسی به نمایش گذاشت. بعد از ورود به هنرکده هنرهای تزئینی، به اتفاق چند تن دیگر، تالار ایران را در سال ۱۳۴۳ پایه‌گذاری کرد و در همان سال‌ها در دو بینال تهران و چندین نمایشگاه دیگر در ایران و خارج از کشور نیز شرکت کرد.

قندریز با پشت سر گذاشتن جنبه آکادمیک و پس تقلید از شیوه‌های امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم، در دوره‌ای تحت تأثیر نقاشی قدیمی چین قرار گرفت. اما به مرور سراغ سبک شخصی خودش رفت و در همان دوران بود که سطوح رنگی تخت و روشن به همراه خط‌ها و پیکرهای بلندقامت و سرهای کوچک با لباس‌های ساده روستایی سر از آثارش درآوردند. 

اندکی بعد رویکردهای اساطیری و مضمون‌های رازآمیز کهن نیز در آثار قندریز پدیدار شدند. در واقع منصور قندریز از حدود سال ۱۳۴۲ با تغییر جهت ناگهانی در آثارش به طرف مکتب سقاخانه رفت. در آثار دو سال آخر عمر قندریز، رنگ‌ها تخت نیستند و به باور بسیاری از کارشناسان هنر کیفیت نقاشانه دارند. در این آثارش شکل‌های هندسی به صورت موزائیکی در کنار هم قرار می‌گیرند تا فرم‌های سقاخانه‌ای ساخته شوند. آثاری که در آنها اشیای سقاخانه از گلدسته‌ها و گنبد امامزاده گرفته تا ضریح و قفل بازنمایی می‌شوند.

در واقع مکتب سقاخانه، منصور قندریز را به مسیر تازه‌ای کشاند و سرنوشت هنری او را تغییر داد. آغاز دهه ۱۳۴۰ در تاریخ ایران به نوعی با نام «مکتب سقاخانه» پیوند خورده است، اما به طور کلی روایت تاریخ شکل‌گیری این مکتب با چالش‌ها و ان‌قولت‌های فراوانی همراه است. هرچند تمام روایت‌های متعدد و متنوع درباره تاریخچه مکتب سقاخانه‌ای، یک نقطه مشترک دارند و همگی بر این باورند که این سبک، از نشانه‌های تصویری آیین‌های مردم عامه به عنوان فرم‌های تازه برای هنر نوگرا، استفاده کرد.

نام هنرمندانی که در «مکتب سقاخانه» فعال شده بودند و اثر خلق می‌کردند کم نیست؛ هنرمندانی که در سال‌های بعد از دهه ۴۰ هر کدام مسیر شخصی خود را در هنر طی کردند و برخی هم دیگر پایبند به دستاوردهای جریان «مکتب سقاخانه» نماندند. در هر صورت، آثاری که در حدود سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۵ خلق شد، تحول تازه‌ای در هنر نوگرای ایران ایجاد کرد که همچنان نیز ماندگار است. منصور قندریز نیز از جمله مهمترین هنرمندان سبک سقاخانه‌ای بود که مرگ نابه هنگام او، اجازه عرض اندام بیشتر در عرصه هنر را نداد. 

در سال‌های بعد از فوتش نمایشگاه های بسیار کمی از آثار او برگزار شد. اما آنچنان در سال‌های حیاتش در عرصه هنر درخشید که تعدادی از آثارش در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند و هنوز هم بعد از گذشت ۵۰ سال از وفاتش، آثارش را در حراجی‌ها و نمایشگاه‌های مختلف با قیمت‌های نسبتا بالایی خرید و فروش می‌کنند. اثری از قندریز در نهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.