• دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121107524
  • خبرنگار : 50355

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست سرخس خبر داد

افزایش جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب بزنگان

افزایش جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب بزنگان
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست سرخس گفت: با توجه به احیای تالاب بزنگان و بالا آمدن سطح آب دریاچه، جمعیت پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

حسن ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به طرح‌هایی که در سال های اخیر اجرا شده، سطح آب دریاچه بزنگان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این افزایش سطح آب نقش بسزایی در افزایش جمعیت پرندگان مهاجر داشته است.

ابراهیمی اظهار کرد: علاوه بر احیای دریاچه و بالا آمدن سطح آب، سرمای مناطق سیبری که مبدأ پرندگان است همچنین امنیتی که در منطقه برای پرندگان به وجود آمده است باعث شد که جمعیت پرندگان مهاجر دریاچه بزنگان نسبت به سال گذشته دو برابر شود به طوری که سال گذشته ۱۰۰۰ قطعه پرنده داشتیم اما جمعیت این پرندگان مهاجر در سال جاری به حدود ۲۰۰۰ قطعه رسید و می‌توان گفت افزایش صد در صدی جمعیت پرندگان را در منطقه شاهد بوده‌ایم.

وی توضیح داد: دریاچه بزنگان نقطه تلاقی مسیر مهاجرت پرندگان سیبری و سایر مناطق است همچنین وجود رودخانه تجن، رودخانه کشف‌رود، سد دوستی و بندهای خاکی باعث شده که شهرستان سرخس منطقه امنی برای پرندگان مهاجر باشد.

وی ادامه داد: بیشتر گونه‌های پرندگان مهاجر از نوع چنگر، آنقوت و اردک سر سبز بوده و علی‌رغم افزایش جمعیت پرندگان، سال جاری گونه جدیدی در منطقه ثبت نشد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه شهرستان سرخس به دلیل شرایط مناسب برای حضور پرندگان و تنوع بالای پرندگان، به بهشت پرنده‌شناسان معروف است، گفت: سایت بزنگان یکی از سایت های پرنده‌نگاری خیلی شاخص در کشور است و چنان چه سطح آب تالاب بالاتر رود، شوری آب دریاچه کمتر شده و شرایط برای زیست ماهی‌ها فراهم می‌شود که به تبع آن تنوع پرندگان مهاجر در منطقه زیاد خواهد شد.

وی خشکسالی‌های مکرر را یکی از دلایل عمده شوری آب دریاچه عنوان کرد و افزود: در سال ۹۵ دریاچه بزنگان در آستانه خشک شدن بود و کاهش سطح آب دریاچه موجب افزایش شوری آب شد.

سرپرست حفاظت محیط زیست سرخس خاطر نشان کرد: بارندگی‌های خوبی که در سال های اخیر داشتیم همچنین طرح‌هایی که برای احیای دریاچه انجام شده باعث شد سطح آب دریاچه بالا بیاید اما هنوز سطح آب دریاچه با دوره قبل از خشکسالی‌های ۲۰ ساله که به واسطه آن دریاچه بزنگان به عروس دریاچه‌های کشور شهرت یافته است، فاصله زیادی دارد و امیدواریم با تداوم نزولات جوی و همراهی و حمایت مردم و جوامع محلی به سطح مطلوب و قابل قبول برسیم.

وی احداث منبع آب، احداث کانال بتنی برای هدایت سیلاب و اجرای طرح لوله‌کشی آب مازاد کشاورزی که بر طبق آن آب چشمه سرآسیاب به دریاچه منتقل شده را از جمله طرح‌های اجرا شده برای احیای دریاچه بزنگان عنوان کرد و افزود: این طرح‌ها در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ و با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی، در منطقه اجرا شده است.

ابراهیمی ادامه داد: در زمینه احیای تالاب، مردم منطقه تا الان بسیار همراه بوده‌اند و شاید به جرأت بتوان گفت همراهی ۹۰ درصدی مردم را داشته‌ایم اما برای اینکه حمایت صد در صدی را داشته باشیم نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.

وی تأکید کرد: حضور پرندگان مهاجر، نقش بسزایی در بالا رفتن پتانسیل گردشگری و اکوتوریستی منطقه دارد و افزایش تنوع پرندگان مهاجر قطعا عوایدی برای منطقه خواهد داشت و روستای بزنگان و روستاهای اطراف به نوعی مدیون برکات این دریاچه هستند چه به لحاظ گردشگری و چه به لحاظ شهرتی که این دریاچه برای منطقه داشته است.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه دریاچه‌ بزنگان پرندگان مهاجر زیادی دارد آیا نمونه‌ای از ابتلای به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه مشاهده شده است یا خیر، گفت: با توجه به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در نقاطی از کشور و قبل از آن با حساسیت زیادی از مهرماه رصد و پایش را شروع کردیم و خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای پرندگان در حوزه حیات وحش شهرستان مشاهده نشده است.

گفتنی است دریاچه بزنگان تنها دریاچه طبیعی کشور و از معروف‌ترین دریاچه‌های خراسان رضوی است که در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۷۰ کیلومتری سرخس بعد از مزداوند و در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد واقع شده است و وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتار است و عمیق‌ترین قسمت آن حدود ۱۲ متر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha