• دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99121107695
  • خبرنگار : 71477

معترضان میانماری پس از ناآرامی‌های خونین روز گذشته مجددا به خیابان‌ها آمدند

معترضان میانماری پس از ناآرامی‌های خونین روز گذشته مجددا به خیابان‌ها آمدند

همزمان با افزایش درخواست‌ها برای یک واکنش بین‌المللی متحدتر پس از بدترین خشونت صورت گرفته در میانمار از زمان کودتای ماه گذشته، معترضان میانماری امروز (دوشنبه) با بی‌اعتنایی به سرکوب‌های نیروهای امنیتی که روز یکشنبه منجر به کشته شدن ۱۸ تن شد، مجددا دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه درگیری‌هایی میان پلیس و معترضان در بخش‌های مختلفی از میانمار رخ داد و پلیس پس از آنکه نتوانست با شلیک گاز اشک‌آور و شلیک تیر هشدار معترضان را متفرق کند متوسل به شلیک تیر واقعی به طرف مردم در شهر "یانگون" شد.

پلیس امروز با آب پر فشار و خودروهای نظامی در کانون‌های اعتراضات در یانگون بسیج شده است، در حالی که معترضان در شهر "کیل" واقع در شمال غرب میانمار راهپیمایی کردند و تصاویری از آنگ سان سوچی، رهبر منتخب این کشور در دست گرفته و شعار "دموکراسی، هدف ما، هدف ما" سردادند.

تصاویر زنده منتشر شده در فیس‌بوک نشان داد که جمعیت کوچکی در یکی از خیابان‌های شهر "لاشیو" واقع در ایالت "شان" جمع شده و شعارهایی سر می‌دهند و پلیس نیز به طرف آنها در حرکت است.

"ایی تینزار مائونگ"، رهبر برجسته معترضان در پستی در فیس‌بوک گفت: یک ماه از زمان کودتا می‌گذرد. آنها دیروز ما را با تیراندازی سرکوب کردند. ما امروز مجددا به خیابان‌ها می‌آییم.

مردم میانمار با گل‌های رز سفید و قرمز یاد معترضان کشته شده را گرامی داشتند. مراسم یادبود کوچکی نیز اواخر روز یکشنبه با روشن کردن شمع در مقابل خانه‌ها برگزار شد.

برخی معترضان امروز خواستار تخریب دوربین‌های نظارتی که مقامات از آنها استفاده می‌کنند، شدند و دستور تولید اسپری فلفل را نیز در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

برخی دیگر از معترضان نیز برای افرادی که در صف مقدم قرار دارند سپرهای فلزی ساختند.

معترضان در امتداد یکی از خیابان‌های یانگون صدها تصویر از "مین آنگ هلنگ"، رهبر خونتای میانمار را چسبانده بودند که زیر آنها نوشته شده بود "شرم بر تو، دیکتاتور، هرگز تو را نخواهیم بخشید".

این در حالی است که ارتش میانمار هنوز درباره خشونت‌های روز یکشنبه هیچ اظهارنظری نکرده است و سخنگویان پلیس و ارتش نیز به تماس‌ها پاسخی نداده‌اند.     

در همین حال، "جیک سالیوان"، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد واشنگتن اقدامات جدیدی را علیه میانمار در ارتباط با خشونت گزارش شده در جریان اعتراضات اخیر آماده می‌کند.

سالیوان روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: ما به هماهنگی با شرکا و متحدان نزدیک در منطقه هند-اقیانوس آرام و سراسر جهان ادامه خواهیم داد تا مسئولان خشونت‌های اخیر در میانمار را محاکمه و حمایتمان از مردم این کشور را تقویت کنیم. برای رسیدن به این هدف، ما اقدامات بیشتری را برای اعمال تحریم علیه مسئولان خشونت‌های جدید و کودتای اخیر آماده می‌کنیم.

براساس گزارش دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، تنها در روز یکشنبه در جریان درگیری‌ها میان پلیس و معترضان میانمار دست‌کم ۱۸ تن در سراسر این کشور کشته شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز خشونت‌های گزارش شده علیه معترضان در میانمار را محکوم کرد.

وی در توییتی نوشت: ما خشونت شنیع نیروهای امنیتی میانمار علیه مردم این کشور را محکوم می‌کنیم و به حمایت از محاکمه مسئولان این خشونت‌ها ادامه خواهیم داد. ما محکم پشت مردم شجاع میانمار ایستاده‌ایم و همه کشورها را تشویق می‌کنیم تا در حمایت از خواسته مردم میانمار یکصدا صحبت کنند.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قویا استفاده از زور ارتش میانمار علیه معترضان ضد کودتا را محکوم کرد و از جامعه بین‌الملل خواست تا "پیام روشنی" بدهند دال بر اینکه این خشونت باید متوقف شود.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل قویا این سرکوب خشونت‌آمیز در میانمار را محکوم می‌کند. گوترش از افزایش مرگ و میرها و جراحت‌های جدی عمیقا ناراحت و نگران است. استفاده از نیروی مرگبار علیه معترضان صلح‌جو و بازداشت‌های خودسرانه غیرقابل قبول است.

وی افزود: گوترش از جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا دست به دست یکدیگر دهند و پیام واضح و روشنی به ارتش میانمار بدهند که باید به خواست مردم میانمار همان طور که از طریق انتخابات مطرح شده، احترام بگذارد و این سرکوب را متوقف کند.

"تام اندروز"، مخبر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در میانمار نیز گفت: کاملا مشخص است که حمله خونتا ادامه خواهد داشت و به همین خاطر جامعه بین‌الملل باید واکنش جدی‌تری از خود نشان دهد.

وی یک تحریم تسلیحاتی جهانی، تحریم‌های بیشتر از سوی کشورهای بیشتر علیه مسئولان این کودتا، تحریم علیه کسب و کارهای ارتش و تشکیل پرونده از سوی شورای امنیت برای ارجاع به دادگاه کیفری بین‌الملل را پیشنهاد داد.

اندروز در بیانیه‌ای گفت: محکومیت‌های کلامی مورد استقبال هستند اما موثر نیستند. ما باید وارد عمل شویم. این کابوس در میانمار که در مقابل چشمانمان رخ می‌دهد، روز به روز بدتر خواهد شد. جهان باید وارد عمل شود.

ارتش میانمار اول فوریه سال جاری میلادی در کودتایی قدرت را تصرف کرد، یک سال وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و متعهد شد تا اقداماتی را علیه "متقلبان" در انتخابات پارلمانی هشت نوامبر ۲۰۲۰ انجام دهد.

در این کودتا "آنگ سان سوچی" رهبر منتخب، "وین مینت" رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد میانمار از حزب حاکم "لیگ ملی برای دموکراسی" بازداشت شده و به تقلب در انتخابات متهم شده‌اند. ارتش میانمار تاکید دارد که به این سیستم دموکراتیک متعهد است و قول داده تا پس از پایان وضعیت فوق‌العاده انتخاباتی جدید و عادلانه برگزار کند.

از زمان وقوع این کودتای نظامی، اعتراضات در سراسر میانمار برگزار شده است. آمریکا و انگلیس تاکنون تحریم‌هایی را علیه چندین فرد مرتبط با ارتش میانمار اعمال کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha