• سه‌شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99121208712
  • خبرنگار : 71496

نشست عالی مسؤولان نظامی مصر و سودان در خارطوم/ امضای توافقنامه نظامی میان روسای ارتش

نشست عالی مسؤولان نظامی مصر و سودان در خارطوم/ امضای توافقنامه نظامی میان روسای ارتش

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مصر برای حضور در یک نشست عالی نظامی و امضای توافقنامه همکاری مشترک با سودان در راس هیاتی عالی رتبه به خارطوم سفر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، محمد عثمان الحسین، رئیس ستاد کل ارتش سودان و محمد فرید، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مصر امروز (سه‌شنبه) در حاشیه دیدار خود توافقنامه‌ای برای همکاری‌های نظامی میان دو کشور به امضا رساندند.

الحسین پس از مراسم امضای توافقنامه ضمن تشکر از قاهره برای حمایت‌هایش از خارطوم در موقعیت‌های دشوار اظهار کرد: هدف از این توافق برقراری امنیت ملی برای دو کشور جهت ایجاد نیروهای مسلحی با تجربه و دانش است.

فرید نیز پس از امضای توافق یاد شده تاکید کرد: قاهره برای تقویت روابط خود با سودان در تمامی زمینه‌ها به ویژه نظامی و امنیتی و نیز همبستگی با این کشور به عنوان اسلوب استراتژیکی که فضای منطقه‌ای و جهانی نیازمند آن است، تلاش می‌کند.

این مسؤول نظامی مصر در ادامه با اشاره به اینکه سودان و مصر با چالش‌های مشترکی مواجه هستند و خطرهای مختلفی برای امنیت ملی دو کشور وجود دارند، آمادگی کشور خود برای رفع تمامی خواسته‌های سودان در تمامی زمینه‌های نظامی را اعلام کرده و سطح همکاری‌های نظامی میان دو کشور را "بی‌سابقه" خواند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی نیروهای مسلح مصر، فرید در هفتمین نشست کمیته نظامی مشترک مصر و سودان به ریاست روسای ستاد کل نیروهای مسلح دو کشور در شهر خارطوم سودان شرکت خواهد کرد.

انتظار می‌رود محمد فرید در نشست‌های کمیته، دیدارهای مهم متعددی در سطح همکاری‌های نظامی و مشارکت استراتژیک میان دو کشور انجام دهد.

همچنین ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمد عثمان الحسین در دفتر خود در خارطوم میزبان محمد فرید، همتای مصری خود بود و آن دو مذاکراتی درباره همکاری‌های مشترک در حوزه نظامی با یکدیگر داشتند.

طبق این بیانیه، سفر فرید به خارطوم برای اتمام مذاکرات جاری میان ارتش دو کشور انجام شده و سه روز ادامه دارد، در پایان مذاکرات این سه روز نیز دو طرف توافقنامه همکاری مشترک را به امضا خواهند رساند.

۳۱ اکتبر گذشته مذاکراتی میان دو ارتش سودان و مصر در خارطوم آغاز شدند که دو طرف در آن مذاکرات همکاری و رسیدن به رویکردهای مشترکی درباره منافع جاری را مورد بررسی قرار دادند.

وزرای دفاع سودان و مصر ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸ در خارطوم یک توافقنامه همکاری میان ارتش‌های دو کشور به امضا رساندند.

این توافق شامل تشکیل نیروهای مشترکی برای مبارزه با تروریسم، انجام گشت‌های مشترکی در مرزها، تقویت تمرینات نظامی مشترک، همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی و صنایع جنگی است.

مذاکرات نظامی قاهره-خارطوم در حالی آغاز شده‌اند که درگیری و اختلاف میان سودان و اتیوپی بر سر حاکمیت مناطق مرزی ادامه دارد و به سطح استقرار نیروهای نظامی در نزدیکی مرزها رسیده است.

سه کشور مصر، سودان و اتیوپی در پرونده سد النهضه که مذاکرات آن از حدود ۱۰ سال قبل به دلیل اختلاف‌نظرهای طرف‌ها دچار مشکل شده‌اند، حضور دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha