• سه‌شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121208839
  • خبرنگار : 50378

ثبت درختان سرو کهنسال مزار «سید قوام‌الدین نوق» در فهرست میراث طبیعی ایران 

ثبت درختان سرو کهنسال مزار «سید قوام‌الدین نوق» در فهرست میراث طبیعی ایران 

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از ثبت درختان سرو کهنسال مزار سید قوام الدین نوق به شماره ۷۴۱ مورخ ۷/۴/۱۳۹۹ در فهرست میراث طبیعی ایران  خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر در خصوص ثبت درختان سرو کهنسال سید قوام‌الدین نوق اظهار کرد: این درختان از جاذبه‌های طبیعی شهرستان رشتخوار هستند که قدمت کهنسال‌ترین درخت بین ۸۰۰-۸۵۰ سال، درخت دیگر ۵۰۰-۵۵۰ سال و جوان‌ترین درخت ۳۷۵-۴۲۵ سال برآورد شده است.

وی ادامه داد: روستای نوق یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری، از توابع بخش مرکزی شهرستان رشتخوار است که در حد فاصل شهرستان تربت حیدریه و ۱٧کیلومتری شهرستان رشتخوار قرار دارد. این روستا با قدمت بسیار زیاد مدفن بزرگانی همچون سیدقوام‌الدین موسوی از نوادگان موسی‌ابن جعفر و پیرغار و شیخ‌ابدال بوده و بر سنگ نوشته‌های آن، قدمتش به سال۸۷۰ هجری قمری می‌رسد و درختان تنومند سرو و چنار در اطراف قنات پاچنار بیانگر این موضوع است. درختان سرو کهنسال در راستای یکدیگر در شمال روستا (مقابل مدرسه) و در محوطه امام‌زاده سید قوام‌الدین واقع شده‌اند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی بیان کرد: در داخل محوطه امام‌زاده پنج درخت سرو در کنار هم خودنمایی می‌کنند که از بین این درختان سه درخت کهنسال هستند. این درختان سرسبز با شکل ظاهر خاص خود جلوه زیبایی به فضای معنوی امام‌زاده داده‌اند.

مکرمی‌فر اضافه کرد: به لحاظ ارتفاع، طول و عرض سایه‌انداز درختان تقریبا مشابه‌اند و قطر تنه تنها پارامتر متفاوت در درختان است. باید گفت که این درختان به دور از تهدید، سرسبز و شاداب هستند. درختان کهنسال از قسمت پایین تنه چندین پاجوش دارند که به طور همزمان رشد کرده و برگ و بار درختان را بیشتر کرده‌اند.

درختان کهنسالی که بین اهالی روستا از ارزش و احترام بالایی برخوردارند 

محمود طغرایی، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌رضوی نیز گفت: این درختان در بین اهالی روستا از ارزش و احترام زیادی برخوردار بوده‌اند. بنا بر گفته معتمدین و ریش‌سفیدان روستا، اهالی برای نذر و نیاز به شاخه‌های درخت نخ و پارچه آویزان می‌کرده‌اند و هیچ کس اجازه نداشته از شاخه‌های درخت کنده و آتش بزند و اگر کسی این کار را انجام دهد، اتفاق بدی برایش رخ خواهد داد.

وی افزود: از ورودی روستای نوق به سمت انتهای روستا در شمال، مزار امامزاده میر قوام‌الدین قرار دارد. در داخل محوطه این امام‌زاده پنج درخت سرو در کنار هم خودنمایی می‌کنند. این درختان سرسبز با شکل ظاهر خاص خود جلوه زیبایی به فضای امام‌زاده داده‌اند. درختان کهنسال در راستای هم و در ضلع جنوبی (ورودی) واقع شده‌اند.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی طغرایی ادامه داد: کهنسال بودن درختان، نادر بودن گونه درختان در استان، همجواری با امام‌زاده سیدقوام‌الدین که جنبه اعتقادی برای اهالی دارد و به ثبت ملی رسیده، همچنین  زیبایی و همیشه سبز بودن درختان، قرارگیری چند درخت در کنار هم به صورت مجموعه درختان از بهترین دلایل برای ثبت این درختان در فهرست آثار ملی ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha