• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 99121309719
  • خبرنگار : 71431

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد

ضرورت تغییر دیدگاه سنتی مواجهه بابحران/آیین نامه اجرایی قانون جدید مدیریت بحران هنوز تصویب نشده

ضرورت تغییر دیدگاه سنتی مواجهه بابحران/آیین نامه اجرایی قانون جدید مدیریت بحران هنوز تصویب نشده

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت تغییر دیدگاه سنتی مواجهه با بحران تاکید کرد و گفت: نگاه ریسک آگاهانه وظیفه تک تک افراد است.

به گزارش ایسنا، رضا کرمی محمدی در وبینار تخصصی مشارکت مردمی و بحران‌های شهری با انتقاد نسبت به نگاه سنتی در مواجه با بحران، گفت: در مواجهه با بحران و برای رسیدن به شرایط قابل‌کنترل باید همه تصمیم گیریهای اساسی نگاه ریسک آگاهانه داشته باشیم و این امر وظیفه تک‌تک افراد جامعه است.

وی افزود: کاهش منابع با توجه به افزایش جمعیت، مصرف‌گرایی شدید و شهرنشینی کنترل نشده باعث شده است انسان در دنیایی سرشار از عدم قطعیت و ریسک زندگی کند.
رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه در خصوص تاب‌آوری یک سند بین‌المللی قابل‌قبول به نام سند" سندای" وجود دارد، عنوان کرد: تمام کشورها در قالب این سند باید در یک بازه زمانی مشخص اقداماتی را در راستای تاب آوری خود انجام دهند. چارچوب این سند امروزه در دنیا به‌عنوان مهم‌ترین چارچوب جهانی کاهش خطرپذیری شناخته می‌شود و زیرمجموعه آن‌یک کمپین تاب آوری شهرها در نظر گرفته‌شده است که دارای ۱۰ اصل اساسی برای رسیدن به تاب آوری است.
او با تاکید بر این‌که موضوعات انسانی و اجتماعی پس از وقوع بحران موضوعی بسیار جدی برای مدیریت بحران است، گفت: تلفات، خسارات و سرویس‌دهی‌هایی که از دست می‌رود منجر به مشکلات روحی روانی درازمدت شهروندان می‌شود و باید برای آن‌ها به‌صورت علمی فکری اندیشیده شود.
کرمی محمدی با اشاره به ضعف فرهنگ ایمنی و خود امدادی در میان شهروندان عنوان کرد: دیدگاه بسیار سنتی نسبت به این موضوع وجود دارد و شهروندان نسبت به آن بی‌توجه هستند، به‌گونه‌ای که با وقوع یک زلزله کوچک مردم کاملاً سردرگم می‌شوند و تنها راه چاره را فرار از تهران می‌دانند که این خود مشکلات بعدی را ایجاد می‌کند.
رییس سازمان مدیریت بحران تهران با انتقاد از عملکرد صداوسیما در اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم در خصوص ایجاد فرهنگ مدیریت بحران عنوان کرد: از سوی دیگر باوجود گذشت بیش از یک سال از تصویب قانون جدید مدیریت بحران و تهیه حدود ۲۵ آیین‌نامه اجرایی آن، این آیین نامه ها هنوز به تصویب نرسیده است و حتی هنوز یک جلسه ستاد ملی مدیریت بحران تشکیل نشده است. درنتیجه این قانون با وجود تصویب و ابلاغ شدن همچنان اجرا نمی‌شود و از سوی دیگر با توجه به اینکه آیین‌نامه ها حاوی رویکردهای جدید و تجربه نشده هستند، اکنون در صورت وقوع بحران، سازمان‌ها نمی‌دانند براساس قانون جدید به چه صورت باید با یکدیگرهماهنگ شوند.
او افزود: به این ترتیب یک چالش جدی در خصوص قانون وجود دارد و در این شرایط چاره ای جز انجام مدیریت سنتی غیرعلمی وجود ندارد. از سوی دیگر کمبود اعتماد اجتماعی به ارگانهای رسمی از چالش‌های مهم ما در جلب مشارکت مردمی هنگام بحران است. از دید بنده باید برای مواجهه با این موضوع به‌سرعت فکری اندیشیده شود زیرا در این شرایط در صورت وقوع بحران مشکلات جدی برایمان ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha