• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۲:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121310339
  • خبرنگار : 50430

معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد

ایجاد توقف‌گاه‌هایی برای حدود ۱۴ هزار وسیله نقلیه در اطراف حرم

ایجاد توقف‌گاه‌هایی برای حدود ۱۴ هزار وسیله نقلیه در اطراف حرم

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی از ایجاد توقف‌گاه‌هایی برای ۱۰ تا ۱۴ هزار وسیله نقلیه در اطراف شارستان در طرح حریم رضوی خبر داد.

سید کمال‌الدین میرجعفریان امروز در نشست خبری که در رابطه با طرح تفصیلی حریم رضوی در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: جلسات فشرده و کارشناسی در بدنه دستگاه‌های اجرایی، در سطح استان و حتی در سطح ملی برای این موضوع برگزار شد. با یک خرد جمعی این طرح هم در کمیسیون ماده ۵ و هم در شورای عالی شهرسازی و معماری مورد تصویب قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به رسمیت شناختن حقوق مالکانه، محور اجرای طرح عمدتا خود مردم و در کنار آن دستگاه‌های خدمات‌رسان به ویژه مدیریت شهری خواهد بود. امیدواریم برنامه اجرایی به سرعت توسط مردم و کسانی هم که در این بافت در طول سال‌های گذشته، مجوزهای رسمی داشتند در ارتباط با آن ضوابط و مقرراتی که پیش‌بینی شده، پیش رود.

وی با اشاره به اینکه مسائل عمومی از جمله بحث ترافیک و پارکینگ‌ها دغدغه اصلی مجاورین و زائرین بوده، در خصوص حفظ هویت تاریخی و معنوی بافت اطراف حرم افزود: ساخت‌وسازها با حداقل مداخلات انجام می‌شود و معابر موجود به هیچ وجه کنار گذاشته نمی‌شود. از معابر موجود حداکثر استفاده می‌شود چون در این رابطه به تناسب عرض معابر، تراکم بیشتری پیش‌بینی شده، یعنی هر چقدر عرض معابر بیشتر تغییر کند، تراکم ساخت‌وساز هم برای بارگاه بیشتر و انگیزه سرمایه‌گذاری هم بیشتر خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در کنار آن تعدادی زائرسرا و میهمان‌پذیر در متراژهای کم و مناسب برای اقشار مختلف زائرین پیش‌بینی شده است. امیدواریم این طرح با همراهی مردم و دستگاه‌های مربوط به نفع زائرین و مجاورین به سرعت اجرا شود.

وی بیان کرد: آرزوی دیرینه ۲۵‌ ساله مجاورین حرم و تمام دوستداران امام رضا(ع) و مشهدی‌ها در تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم برآورده شد.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، نیز در این نشست اظهار کرد: در اینکه نسبت به طرح «طاش» انتقاداتی وجود داشت هیچ تردیدی نیست، ایده‌ای که به عنوان ایده اصلاحی مطرح شد، ایده حرم شهر رضوی بود.

وی خاطرنشان کرد: حفظ هویت شهر مشهد مرهون شبکه ارتباطی بین حرم مطهر و شهر است. در طرح‌های گذشته با رویکرد تمرکزگرایانه که وجود داشته این ارتباط قطع شده است. این ایده که اتصال حرم را به شهر برقرار می‌کنیم، یک ایده کاملا قابل دفاع است؛ به این معنا که ما مجموعه شهری حرم را با احیای بافت تاریخی و مسیرهای تشرف که زیست‌ مردم بر مبنای آن شکل گرفته است، داشته باشیم.

کلائی خاطرنشان کرد: اینکه این طرح به چالش کشیده شده و با نظرات و انتقاداتی مواجه شده است، به نظرم بسیار خوشحال‌ کننده و نکته مثبت ماجراست. هرچه این اظهارنظر کردن‌ها و موضع‌گیری‌ها شدیدتر و غلیظ‌تر باشد، موضوعات جدی‌تری است.

وی ادامه داد: حقوق مکتسبه باعث شد که پوسته ۵۵ متری شارستان بر اساس نظریه شورای همتا حفظ شود و موضوع ره‌باغ‌ها و تثبیت آن‌ها یکی دیگر از موضوعات چالش برانگیز بود. دغدغه‌هایی در خصوص این طرح در موضوعاتی مانند حقوق مکتسبه، ره‌باغ‌ها و شکل‌گیری بافت وجود داشت که این دغدغه‌ها پس از مطرح شدن، بررسی و حل شد.

شهردار مشهد گفت: چالش دیگر موضوع خیابان طبرسی است. حفظ پوسته یا تعویض ایده ایجاد رواق در خیابان طبرسی و تسهیل حمل‌ونقل پیاده محور ایده خوبی بود؛ در واقع این ایده هم الزامات سیاسی را لحاظ می‌کرد و هم اینکه امکان گسترش فضایی برای تشرف حرم مطهر ایجاد می‌نمود.

وی ادامه داد: چالش دیگر که جزو حقوق مکتسبه بود، این بود که در ۱۴۳ پروژه‌ای که حقوق مکتسبه موضوعیت پیدا کرد، با تلاش استاندار خراسان رضوی بنا شد که دادگستری محوریت را بپذیرد و بررسی‌هایی انجام دهد و پیشنهادات را به کمیسیون ماده ۵ بدهد که هم الزامات حقوقی و حقوق مردم و هم الزامات فنی و هم‌پیوندی عناصر مختلف طرح رعایت شود.

کلائی افزود: موضوعی که در خصوص زیرگذر وجود دارد این است که ساختار اصلی برای حمل‌ونقل عمومی حفظ شود و در مقاطع مختلف زمانی، اصلاحات صورت گیرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha