• جمعه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99121511093
  • خبرنگار : 50126

برگزیدگان نخستین جشنواره ادبی کُردی استان ایلام معرفی شدند

برگزیدگان نخستین جشنواره ادبی کُردی استان ایلام معرفی شدند

ایسنا/ایلام نخستین جشنواره ادبی کُردی استان ایلام با معرفی برگزیدگان به‌ کار خود پایان داد.

"عمران خودآموز" ، مدیر کل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی ایلام در اختتامیه نخستین جشنواره ادبی کردی ایلام، اظهار کرد:  جایزه ادبی ایلام یک رویداد متفاوت و  حاصل یک فکر است و در همان ابتدای فعالیتش تبدیل به یک جریان شد و امیدواریم که تداوم داشته باشد.

وی افزود: سال ها تلاش فعالان فرهنگ کردی تبدیل به چاپ کتاب در قالب های رمان،شعر، داستان، پژوهش و انواع ادبی شده است، اما این آثار به صورت پراکنده چاپ و منتشر شده بودند و در یک محفل منسجم رونمایی و عرضه نشده اند، در حقیقت تلاش های فردی برای پدیدآورندگان قابل لمس بوده اما طی یک رویداد آثار مکتوب کُردی ایلام در سه دهه تجمیع نشده بود، بنابراین جایزه ادبی ایلام سنگ بنای برای تدوام جریان ادبی در ایلام است.

خودآموز اظهار کرد: جایزه ادبی ایلام نشان دهنده ظرفیت ادبی و فرهنگی در ایلام است و شاید مرکز ثقل ادبیات در منطقه باشیم، خوشبختانه در حوزه ادبیات کودک برگزاری چهار دوره جشنواره "منال" به میزبانی شهرستان ایوان در پاسداشت زبان مادری نقشی بی بدیل را ایفا کرده و مسیری را طی می‌کند که متوقف نشدنی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام اضافه کرد: علاوه بر جشنواره منال و جایزه ادبی ایلام، برگزاری جشنواره داستان های کُردی رازان در همین راستا صورت گرفت و اداره کل با همه توان خود از این دست رویدادها حمایت می کند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بومی محلی شعر "هه‌له‌ت" تصریح کرد: جشنواره هه‌له‌ت هم جزء رویدادهای ماندگاری بود که می تواند ادامه داشته باشد و علاوه بر زبان کُردی سایر گویش ها و لهجه های استان ایلام را پوشش دهد.

خودآموز افزود: جایزه کتاب سال استان ایلام هم که چهارمین دوره آن هفته آینده برگزار می شود در همین دسته قرار می گیرد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: بیش از ۱۳۰ اثر مکتوب به نخستین "خلات" ادبی ایلام در حوزه های زبان شناسی، پژوهش های ادبی، ادبیات کودک و نوجوان، شعر سپید و کلاسیک و ترجمه ارسال که مورد ارزیابی و بررسی هیات داوران قرار گرفت.

وی گفت:  در بخش شعر کلاسیک فرهاد شاهمرادیان، در بخش پژوهش علی محمد سهراب نژاد، در بخش ادبیات کودک میثم خورانی، در بخش ترجمه محمد مرادی نصاری و در بخش شعر نو کُردی محمد مرادی نصاری معرفی شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ شایستگان تقدیر این جشنواره را ظاهر سارایی و علیرضا شوهانی در پژوهش ادبی، رقیه درخشنده در پژوهش زبان شناسی، زهرا امیدی در بخش ادبیات داستانی و محمدامین منصوری در بخش ادبیات داستانی اعلام‌کرد.

خودآموز تصریح کرد : در بخش شعر جوان ایلام نیز بر اساس رای هیئت داوران در بخش شعر کلاسیک روح اله باقلانی، امید ظاهری و شکوفه نوربخش، در بخش شعر نو محمد مرادی نصاری، سارا عزیزی و طیبه حیدربیگی به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha