• یکشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99121712312
  • خبرنگار : 71021

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟
پله‌های زیگوراتی در شهر باستانی اور

سفر پاپ فرانسیس به شهر باستانی «اور» در عراق توجه بسیاری از جمله رسانه‌ها را جلب کرده؛ اما «اور» چرا مهم است و چرا رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان سفر سه‌روزه‌اش به عراق به آن‌جا هم رفت؟

به گزارش ایسنا، شهر باستانی اور در استان ذی‌قار و ۳۰۰ کیلومتری جنوب بغداد، پایتخت عراق واقع شده است که از مهم‌ترین شهرها و پایتخت تمدن سومر و از پویاترین مراکز شهری در هزاره سوم پیش از میلاد در بین‌النهرین بود. از اور چندین‌بار در کتاب‌های مقدس به عنوان زادگاه حضرت ابراهیم نام برده شده است که احتمالا همین انگیزه اصلی سفر پاپ فرانسیس به این شهر باستانی بوده باشد.

شبکه الجزیره در پی این سفر تاریخی، تصاویری را از شهر باستانی اور منتشر کرده و درباره آن نوشته است: این‌جا جایی است که چرخ اختراع شد، قانون حمورابی ایجاد شد و روغن برای اولین‌بار به عنوان منبع انرژی سوزانده شد و قرن‌ها بعد، با کارخانه‌های تولید انبوه فرش و لباس‌های پشمی و صادرات آن در بین‌النهرین و خارج از آن، به قطب اقتصاد جهانی تبدیل شد.

اور - که تل المقایر نیز نامیده می‌شود - یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی در طول تاریخ بوده است. در ژوئیه ۲۰۱۶، یونسکو «اور» را در فهرست میراث جهانی قرار داد.

کاوش‌ها در اوایل دهه ۱۹۰۰ در اور نشان داد که مردم این شهر با رونقِ تجارت گندم و جو زندگی تجملاتی داشتند. حفاری‌های باستان‌شناسی در این منطقه همچنان ادامه دارد، چرا که هنوز گنجینه‌های کشف‌نشده‌ای وجود دارد که می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره یکی از نخستین تمدن‌های مترقی جهان در اختیار قرار دهد. کاوش‌های اور در زمان صدام و داعش متوقف شده بود اما محققان و باستان‌شناسان عراقی و آمریکایی با آرام شدن درگیری‌ها دوباره کاوش‌ها را شروع کرده‌اند.

پله‌هایی که از زیگوراتی در شهر اور بالا می‌رود/ الجزیره

مصطفی الحسینی، باستان‌شناس مستقر در شهر ناصریه عراق، جایی که ۱۷ کیلومتر از اور فاصله دارد، می‌گوید: در کاوش‌های سال ۲۰۰۷ در شهر باستانی اور، حدود ۱۰۰ اثر لوحی پیدا کردیم که متون مهم باستانی را شامل می‌شد. هنگامی که ما متون را با کمک دانشگاه آمریکایی استونی بروک مطالعه کردیم، کشف شد که این تبلت‌ها یک کتابخانه مینیاتوری است.

سومریان سیستم‌های آبیاری و کشت غلات را توسعه دادند و همچنین خط میخی را که در بین‌النهرین و ایران باستان استفاده می‌شد، اختراع کردند. در جامعه سومر نقش رهبری مادر در خانواده به رسمیت شناخته شده بود و زنان از احترام بالایی در جامعه برخوردار بودند. دیگر میراث فرهنگی تمدن سومر، شعر و سفال بود.

سر لئونارد وولی (Sir Leonard Woolley) باستان‌شناس انگلیسی در سال ۱۹۲۲ میلادی در اور مقبره‌های سلطنتی را کشف کرد که به اهرام فرعون شباهت دارد؛ اهرام جیزه در مصر.

سومری‌ها به ساخت معابد از گِل و ملات (asphalt) علاقه‌مند بودند. یک زیگورات باستانی یا محوطه‌ای با تراس هنوز در اور باقی مانده است که یکی از قدیمی‌ترین اهرام تمدن بین‌النهرین محسوب می‌شود. گفته می‌شود در کنار این زیگورات، مجموعه‌ای با قدمت حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد قرار دارد که خانه حضرت ابراهیم است.  

گفته می‌شود قدمت مجموعه مجاور زیگورات به حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد/ الجزیره

آمر عبدالرزاق، رییس موزه تمدن ناصریه به الجزیره توضیح می‌دهد که چرا اور برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان بسیار مهم است: این‌جا زادگاه ابراهیم پیامبر است و این در تورات و انجیل ذکر شده است. همه ادیان او را پدر معنوی خود می‌دانند. بنابراین بازدید از این سرزمین یکی از مهم‌ترین آیین‌های مذهبی و زیارتی به‌ویژه برای مسیحیان محسوب می‌شود.

او می‌گوید: بررسی‌های انجام‌شده توسط باستان‌شناسان آمریکایی حاکی از وجود ۱۵۰۰۰ مکان باستان‌شناسی در سراسر عراق است که فقط در ناصریه، حدود ۱۲۰۰ سایت باستان‌شناسی شناخته شده است؛ معادل همه آثار باستانی فرانسه و ایتالیا.

اما هدف از سفر تاریخی پاپ فرانسیس به شهر اور فراتر از جلوه‌های باستان‌شناسی آن است و بیشتر تقویت روحیه اقلیت مسیحی در عراق را که در سال‌های اخیر در میان جنگ‌ها و آزارها تعدادشان کاهش یافته و البته، همزیستی مذهبی بین مسلمانان، مسیحیان و سایر اقلیت‌ها را دنبال می‌کند.

پاپ فرانسیس در سفر به اور باستانی، نیایش مشترک ادیان را با عنوان "نماز فرزندان ابراهیم (ع)" در محل تولد آن حضرت برگزار کرد و بعد به آیاتی از قرآن کریم گوش داد. او سپس در سخنانی گفت: خصومت، افراط‌گرایی و خشونت از یک روح دینی ناشی نمی‌شود، بلکه همه این‌ها خیانت به دین است. بدون همکاری میان انسان‌ها هیچ‌گونه صلحی وجود نخواهد داشت و باید به آزادی عقیده و آزادی مذهبی و دینی احترام گذاشت. تروریسم و خشونت برگرفته از دین نیست، بلکه در حقیقت تروریست‌ها به آن خیانت و از آن به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند.

رهبر کاتولیک‌های جهان تاکید کرد که نمی‌توان در برابر آسیب تروریسم به دین سکوت کرد و هدف قرار دادن عراق توسط تروریسم نیز حمله به بخشی از تاریخ است.

گردشگران درحال دیدن زیگورات شهر باستانی اور/ الجزیره
سربازان آمریکایی درحال بالا رفتن از زیگورات شهر اور، سال ۲۰۱۰ میلادی
سومری‌ها به استفاده از گل و ملات مایعی شبیه زفت معدنی (asphalt) علاقه‌مند بودند
مجسمه زنی نشسته روی صندلی، به‌دست‌آمده از کاوش‌های بین‌النهرین

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۰۷:۰۵

بسیار عالی بود،ممنون👌👌👌👌

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۲۱:۵۴

چه ربطی داره، چی میگی!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۰۸:۰۹

امیدوارم شرایطی فراهم گردد که ایشان به ایران هم سفر کنند شاید اندکی از تحریمها برطرف شود.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۲:۲۱

اگر به ایران بیاد تحریم ها زیاد تر میشود شک نکن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۱۰:۲۸

اه بابا تحریم ها بهانه شده

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۲۰:۳۳

عمده تحریم ها و کمبودها ریشه در داخل کشور داره،،، مردم دست انداختن، ؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۱۲:۲۸

چه توهمی تحریم پاپ

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۲ ۲۲:۴۴

برادر شما انگار دچار توهم شدی؟! این جناب پاپ اگه خیلی مرده لازم نکرده بیاد تو مملکت ما . از تو همون کلیساش هم میتونه موعظه و نصیحت کنه که تحریم های ظالمانه علیه یک ملت بیگناه برداشته بشه یا آمریکائی ها دست از کار های خبیثانه شون نسبت به بسیاری از ملت ها بردارن...

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۰۸:۱۰

طالبان هم مجسمه بامیان را منفجر کردند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۰۸:۲۸

از نگارنده سپاسگزارم .

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۱۹

بسیار جالب تفاوت فرهنگ بالای شرقی زن با پوشش کامل لباس بلند و کلاهی بر سر در صورتی که مجسمه ها در روم و ایتالیا در حالت عریان و نیمه عریان هستند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۷:۱۵

۱۰۰٪گندش بعدا...

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۹ ۱۱:۲۵

بدون نقاب که حجاب نیست

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۰۸:۳۶

موهاش و گردنش معلومه باید اول حدش بزنن ...بعد هم مثل مجسمه بامیان بترکوننش ...تا درس عبرتی باشه برای آیندگان!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۳۰

در پشت پرده این سفر خباثت غربیهاست که گندش چند ماه دیگر در میاد

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۰۴:۱۷

کاش همه ایرانی ها همه نه چندتا اینارو میفهمیدن ....و میفهمیدن افسوس

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۱۵:۱۹

آدم منفی هستی برو افکارت رو عوض کن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۳۲

عالی بود

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۳:۰۹

قوم سومر همان قوم ثمود در قرآن. هست. از زیگورات هم محلی بوده که انسان ها رو در بالای اون قربانی میکردن برای الهه ها و اجرای بدن اون ها رو از پله ها به پایین پرت میکردن حالا این پاپ چرا رفته اینجا بعداً مشخص میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۰۸:۳۹

قاطی کردی حسابی ها .... شهر اور زادگاه حضرت ابراهیمه... حالا از کجا در آوردی که قربانی میکردن و پرت میکردن رو باید به توهمات رجوع کرد

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۳:۲۱

تفاهم دربین ملتهاباعث پیشرف درامورات دولت ودوستی هرچه بیشترملتهامیشود

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۱۸

سپاس ازتوضیحات بسیار آموزنده شما

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۱۹

برای دسیسه کردن وپرت کردن حواس مردم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۵:۲۴

لا اله الا الله

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۵:۲۹

عالی دست کاوشگران بنای تاریخی درد نکنه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۱۹:۱۸

والا یکی نیست بگه که شما که این چیزا رو میگی چرا خودت کمک نمیکنی رهبر مطلق واتیکان خزانه پر پوله

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۳ ۱۶:۱۱

احسنت✌

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۲۱:۵۲

یکی نیست از پاپ بپرسه اون موقع که داعش داشت مردان مسیحیان وایزدیهارو سر میبرید وزنانشون رو همراهشون می بردن تو کجا بودی؟کشتن سردار سلیمانی رو که همه ادیان از جمله مسیحیان رونجات داده رو محکوم نکردی حالا تورقص وپایکوبی میای عراق واز آثارباستانی دیدن می کنی؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۲۲:۱۸

من به سفر پاپ که جهنم را رد کرده شک دارم ،خدا به ما رحم کند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۷ ۲۳:۱۲

این پاپ آمده عراق که اشیای باستانی که ازعراق درآمده راباخودش ببره وگرنه یک کشورجنگ زده به چه درداین پاپ پاپی جان میخوره یاآمده توی این کشورکه آمریکایی هاراباخودش ببره نه آقایان آمده که تاریخچه باستان عراق رابدوزده باورکنیدهمینه . آخه چندوقت پیش یک سری کاوش انجام شده واشیای قدیمی وخطی درآمده که ازاحمیت بالایی برخورداربودوتوچندساعت آمده وهمه راباخودش بورده مردم عراق واقعاًساده بودن بایدجلوی آمدنش درعراق رامی گرفتن آمدودزدیدوباخودش بوردبه همین راحتی

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۰۰:۳۷

واقعا عالی بود من عاشق تاریخ هستم اگردرتوانم بود یکبار میرفتم ازنزدیک ببینم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۱۹:۴۵

دمت گرم داداش. اینها لیاقت سردار دلها رو ندارن.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۰۰:۵۶

مگر نمی بینه خود هیلاری و ترامپ میگن که آمریکا داعش رو بوجود آورده. چرا اونها رو نصیحت نمی کنه؟؟ فقط وقتی سردار ما و یارانشون داعش رو نابود کردن، زحمت کشیده تشریف آورده میگه صلح کنید!!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۰۱:۴۷

نصف آقای باستان عراق بعد از سقوط صدام به تاراج شده ت سز مردم و سربازان امریکایی و بقیه بدست داعش به تاراج برده و یا نابود شده

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۰۴:۰۶

سلام یه کاسه ای زیر نیم کاسه است پاپ به شدت با خط مقاومت مخالفه حالا پاشده اومده با یکی از نیروی عظیم مقاومت دیدار میکنه؟ میخواد رو آنتن بره که بتونه حتی با یک کلمه مقاومت رو تخریب کنه . گرگ زاده گرگ شود ،گرچه با آدمی بزرگ شود

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۱۰:۰۰

ایمشاعلا ک بخیر بگذره شری توش نباشه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۱۰:۰۷

خدا عاقبت هممونو بخیر کنه 🤔

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۱۲:۳۹

عالی بود ممنون

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۱۴:۰۸

شک نکنید این پاپ پول زیادی از آمریکا واسرائیل گرفته تا با رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط با عراق راکلیدبزنه.اما مرجعیت دینی وملت بزرگ عراق هوشیارترند از این حرفها

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۲۳:۰۵

از اون طرف می رفت آمریکا و این طرف عربستان که تولید و تکثیر تروریست ها متوقف کنید بهتر نبود؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۲۳:۳۹

سلام عراق سرزمین فرستادگان خداست .حال یک سوال پیش می آید چرا بلند پایه ترین شخصیت مذهبی مسیحی در این شرایط بد بیماری کرونا ونا امنی در عراق به این سفر می رود ؟! آیا خبری در راه است ؟ آیا پاپ هم منتظر فرستاده ای است؟!!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۲۳:۵۹

خدا می داند که سفر پاپ به عراق برای چه هدفی دنبال می شود اگر پاپ به دنبال صلح در جهان هست برا چه به یمن سفر نمیکند چرا فروش تسلیحات به کشورهای مسمان برای قنل عام مسلممانان رو که مسحیان می فروشند محکوم نکرد چرا در جریان جنگ بوسنی هیچ گونه دخالتی نکرد چرا به فلسطین نرفت حالا سوال اینجاس برای چه فرستادنش به عراق وچه هدفی دنبال میکنن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۹ ۰۰:۵۲

منم اگه بیـــ😑ـکار بودم، پـ🤑ـــول داشتم میرفتم سفر 😓

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۹ ۰۷:۴۹

مشکوک نیست که پاپ آمده، اور،حتما با آمریکا سلاح،اونجا برنامه ریزی کند،نزدیک بیخ گوشمون،توطئه کنند،برعلیه،کشورمان،پس خیلی مواظب خودمان باشیم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۹ ۰۹:۰۲

این مجسمه نشان دهنده احترام زن بین ایرانیان است

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۹ ۰۹:۴۹

شک نکنین احتمالا در آینده ای نزدیک این شهر آماج حمله ت رو ریست ها میشه، بعضیها هم، آ م ر ی ک ا،،میشن ناجی،تا هنوز تو عراق باشن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۹ ۱۰:۰۲

چ بیاید چ نیاید بنا نیست تحریمی رفع شود بلکه شاید تعداد مسیحیان یکم افزایش یابد همین

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۹ ۱۳:۴۳

شهر آور شبیه به چغال زنبیل خوزستان در هفت تپه است نوع بنا طرح حتی مصالح به کار رفته

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۹ ۱۸:۳۸

راستی چرا در بحبوحه حملات داعش به عراق و سوریه این پاپ مدعی دوستی بین ادیان حضور نداشت؟ چرا پاپ از مسیحیان عراق و سوریه نمیخواهد تا حامیان تروریست را به او معرفی کنند؟چرا پاپ بعنوان رهبر دینی اروپا و امریکا از آنان نمیخواهد در امور عراق و سوریه و یمن و خلیج فارس دخالت نکنند ؟؟؟ آیا جز این است که این تروریست ها دست پرورده مدعیان دین مسیح هستند؟ آیا سکوت خود پاپ در زمان حضور داعش نشانه رضایت کلیسا در دخالت اروپا و امریکا و حمایت از تروریست نیست؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۹ ۲۰:۵۸

این با اهنگ های پاپ نسبتی داره؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۱۰:۴۷

مگه نمیگن توی زیرزمین واتیکان ماشین زمان پیدا شده به نظر من جناب پاپ اومدن تو تاریخ دستکاری کنن یا تقشه ای برا دزدیدن اشیای باستانی عراق دارن شک نکنین

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۱۲:۱۴

بسیار عالی تشکر

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۱۶:۳۴

لطفاً به زیگورات چغازنبیل در خوزستان هم سر بزنید تمدن ایلام و به قدمت شهر اور در عراق زیگورات چغازنبیل بسیار بزرگ است تاریخی بزرگ در آن نهفته است

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۱۹:۱۱

جوجه را آخر پاییز میشمارن... آمریکای خبیث و متحدان پلیدش

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۱ ۰۷:۴۰

پاپ حامی مسیحیها و صهیونیستها در برابر اسلام است پیام صلحش به عراقيها پیام سازش با اشغالگران غربی یکی از مهمترین پایگاههای شیعه و مقاومت است در برابر پیام انتقام خون سرداران شهید!!!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۱ ۱۲:۰۷

درسته خیلی عجیبه دیدارش با ایت الله سیستانی و اومدنش به عراق یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۱ ۰۹:۴۶

فقط این نیست راهی به کائنات میگن داره سفر درزمان

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۱ ۱۱:۱۸

اطلاعات تاریخی جالبی بود خیلی ممنون 🌸 ولی انشالله بخیر بگزره... اینا هیچ وقت صداقت نداشتن... معلوم نیست باز چه خوابی دیدن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۱ ۱۹:۳۹

سلام،سفرپاپ با ایت اله سیستانی برای جلب توجه جهان اسلام ونقش هایی برای ایران بوده است

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۱ ۱۹:۴۱

چرا ظریف در توﺋیت یا ...تمبر کورد های تجزیه طلب رو محکوم نکرد چرا برای یه شعر معمولی اردوغان داشت خودشو میکشت چرا حالا سکوت کرده اونهم سکوتی مرگبار

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۱ ۲۱:۰۶

سلام بعضی افراد هنوز تحریمهای امریکا را درک نکرده اند تمام مشکلات کشور بابت تحریم است نه دولت

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۱ ۲۲:۲۳

البته پاپ به خاطر چیزه دیگه ای رفته بود که امثال من و شما ها خیلی زوده بفهمیم. ایشون به خاطر چیزه عجیبی که جدیدا پیدا شده و ریشه در پیدایش....... داره رفته بودن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۳ ۰۰:۲۲

میخان برای اسراییل جا باز کنن تو عراق ولی کور خوندن هیچ غلطی نمیتونن بکنن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۳ ۱۶:۳۵

چیزه دیگه ای? ریشه در پیدایش!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۲ ۲۲:۴۹

اینها فقط یکسری کار های نمایشی هست.. وگرنه این ایران مسلمان بود که تمام قد در کنار مسیحیان عراق ایستاد و از جان و مال و ناموسشون دفاع کرد. آن زمانی که جوانان شیعه در خون خود می غلطیدند تا شرف زنان و دختران مسیحی عراق از بین نرود ؛ کجا تشریف داشتید جناب پاپ؟؟!!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۳ ۰۷:۲۷

سلام امده این شهر باستانی رو ببیند وافسوس همچننین شخصیتهایی نمی توانند جلوی جنگها رو بگیرند ودیگران را متهم می کنند به امید جهان بدون خشوند .

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۳ ۱۰:۱۴

بد نبود

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۳ ۱۱:۴۷

سلام. خیلی عالیه اردوغان دلال شده خوب و برادران کرد آریایی اصیل شدن تجزیه طلب.تجزیه طلب اونهایی هستن که پرچم کشورهای دیگه رو تو ورزشگاه‌های تبریز بلند کردن.من یک پارسی اصیل هستم و خوب تاریخ این خاک و خائنین رو میدونم ولی نمیخوام حرفی بزنم که انسان شریفی ناراحت بشه و قاطی توهمات بعضی ها بشه.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۳ ۱۱:۵۴

بسیار عالی سپاس فراوان از نگارنده بابت اطلاعات تاریخی شون.حالا بعضی بزار در توهمات عجیب و غریب باشن.خدایا شکرت،جز این چیزی نمیتونم بگم،آخه قربون بزرگیت مغز رو دادی که انسان فکر کنه نه در تخیل و توهم زندگی کنه.خدایا شکر بزرگی و جلالت

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۳ ۱۲:۳۲

سلام این نوع آدمها هر جا پا شون را میگذارند بوی فتنه و بوی توطعه میاد شاید ماموریتی برای اربانشان صهیو نیستها و امریکائیها داشتند اینها پیامبران شیطانند قران می فرماید مشرکان و یهودیان دشمنان اسلام هستند به آنها اعتماد نکنید